40AL04CN Veiledning i praksis - nett
40AL04CN Veiledning i praksis - nett
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40AL04CN
- StudieprogramVeiledning av lærlinger - nettstudium
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng7
- EmneansvarligOve Morten Austdal
Om emnet
Sentrale tema:
- Veiledningsmetodikk
- Veiledning-historie og tradisjon
- Veiledningsmetoder
- Veiledningsmodeller
- Faser og strukturer i veiledning
- Veiledningssituasjoner
- Ferdighetstrening/øvelser
- Praktisk instruksjon
- Erfaringsbasert læring
- Yrkespedagogikk
- Planlegging av læring
- Yrkespedagogiske prinsipper
- Den didaktiske relasjonsmodellen
- Læreforutsetninger
- Rammefaktorer
- Mål
- Innhold
- Læreprosessen
- Vurdering
- Medvirkning, mestring og motivasjon
- Betydning av medvirkning, mestring og motivasjon for læring
- Hvordan legge til rette for medvirkning, mestring og motivasjon
- Ytre og indre motivasjon
- Mestringstro
- Konflikthåndtering
- Forebygge og håndtere konflikter
- Konfliktfaser
- Samarbeidspartnere og saksgang i håndtering av konflikter
- Karriereferdigheter
- Sentrale karriereferdigheter
- Selvinnsikt
- Se muligheter
- Valgkompetanse
- Håndtere overgangsfaser
- Karrierelæring
- Ulike personlighetstyper
- Ulike intelligenser
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om den didaktiske relasjonsmodellen som anvendes i opplæring av lærlinger
- forstår betydningen av opplæring av lærlinger i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
- har kjennskap til yrkespedagogiske prinsipper som anvendes for opplæring i egen bransje
- har kunnskap om konflikt og konflikthåndtering
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende ulike metoder for veiledning av lærlinger i bedrift
- kan anvende faglig kunnskap om forebygging av konflikter og konflikthåndtering
- kan anvende faglig kunnskap om den didaktiske relasjonsmodellen for å legge til rette for lærlingens faglige utvikling
- kan anvende faglig kunnskap om medvirkning, mestring og motivasjon for å legge til rette for faglig utvikling
- kan finne og anvende fagstoff for å tilrettelegge for relevante opplæringssituasjoner
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og begrunne sine vurderinger faglig og etisk
- kan justere sin faglige utøvelse under veiledning
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for yrkespedagogiske prinsipper i veiledning av lærlinger
- kan bruke veiledningsmetoder tilpasset lærlingens behov og læreforutsetninger
- kan bygge relasjoner med fagpersoner og veiledningstjenester for å samarbeide om opplæring av lærlinger i bedrift
- kan bygge relasjoner med bedriftsinterne og eksterne ressurs- og fagpersoner for å legge til rette for et godt opplæringsløp for læringen
Arbeidsinnsats
Det skal gjennomføres inntil 5 arbeidskrav (læringsnotat), et studiekrav (faglig innleveringsoppgave) og et refleksjonsnotat over egen læring
Vurdering
Vurderingsformer
- Formativ vurdering av arbeidskrav av faglærer
- Tilbakemeldinger fra medstudent på en oppgave
- Egenvurdering
Sluttvurdering
- Skriftlig innlevering som danner grunnlag for sluttvurdering, skal følges av en muntlig høring med en faglærer og en sensor. Innlevert arbeid vurderes bestått/ikke bestått. Karakter gir etter muntlig høring.
- Det foretas en summativ vurdering med karakter A-F av faglærer og sensor basert på skriftlig oppgave og muntlig høring.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
- Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
- Skrive læringsnotater i forhold til hver nettsamling/tema
- Faglig innleveringsoppgave
- Delta i læringsgrupper
- Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
- Løse oppgaver i læringsgruppe
- Skrive i diskusjonsgruppe
- Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
Godkjent av
Marit Bolstad Tveide