40AL04CN Veiledning i praksis - nett

40AL04CN Veiledning i praksis - nett

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40AL04CN
    • Studieprogram
      Veiledning av lærlinger - nettstudium
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      7
    • Emneansvarlig
      Ove Morten Austdal

Om emnet

Sentrale tema:

  • Veiledningsmetodikk
    • Veiledning-historie og tradisjon
    • Veiledningsmetoder
    • Veiledningsmodeller
    • Faser og strukturer i veiledning
    • Veiledningssituasjoner
    • Ferdighetstrening/øvelser
    • Praktisk instruksjon
    • Erfaringsbasert læring
  • Yrkespedagogikk
    • Planlegging av læring
    • Yrkespedagogiske prinsipper
    • Den didaktiske relasjonsmodellen
      • Læreforutsetninger
      • Rammefaktorer
      • Mål
      • Innhold
      • Læreprosessen
      • Vurdering
  • Medvirkning, mestring og motivasjon
    • Betydning av medvirkning, mestring og motivasjon for læring
    • Hvordan legge til rette for medvirkning, mestring og motivasjon
    • Ytre og indre motivasjon
    • Mestringstro
  • Konflikthåndtering
    • Forebygge og håndtere konflikter
    • Konfliktfaser
    • Samarbeidspartnere og saksgang i håndtering av konflikter
  • Karriereferdigheter
    • Sentrale karriereferdigheter
    • Selvinnsikt
    • Se muligheter
    • Valgkompetanse
    • Håndtere overgangsfaser
    • Karrierelæring
    • Ulike personlighetstyper
    • Ulike intelligenser

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om den didaktiske relasjonsmodellen som anvendes i opplæring av lærlinger
  • forstår betydningen av opplæring av lærlinger i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
  • har kjennskap til yrkespedagogiske prinsipper som anvendes for opplæring i egen bransje
  • har kunnskap om konflikt og konflikthåndtering

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende ulike metoder for veiledning av lærlinger i bedrift
  • kan anvende faglig kunnskap om forebygging av konflikter og konflikthåndtering
  • kan anvende faglig kunnskap om den didaktiske relasjonsmodellen for å legge til rette for lærlingens faglige utvikling
  • kan anvende faglig kunnskap om medvirkning, mestring og motivasjon for å legge til rette for faglig utvikling
  • kan finne og anvende fagstoff for å tilrettelegge for relevante opplæringssituasjoner
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og begrunne sine vurderinger faglig og etisk
  • kan justere sin faglige utøvelse under veiledning

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for yrkespedagogiske prinsipper i veiledning av lærlinger
  • kan bruke veiledningsmetoder tilpasset lærlingens behov og læreforutsetninger
  • kan bygge relasjoner med fagpersoner og veiledningstjenester for å samarbeide om opplæring av lærlinger i bedrift
  • kan bygge relasjoner med bedriftsinterne og eksterne ressurs- og fagpersoner for å legge til rette for et godt opplæringsløp for læringen

Arbeidsinnsats

Det skal gjennomføres inntil 5 arbeidskrav (læringsnotat), et studiekrav (faglig innleveringsoppgave) og et refleksjonsnotat over egen læring

Vurdering

Vurderingsformer

  • Formativ vurdering av arbeidskrav av faglærer
  • Tilbakemeldinger fra medstudent på en oppgave
  • Egenvurdering 

Sluttvurdering

  • Skriftlig innlevering som danner grunnlag for sluttvurdering, skal følges av en muntlig høring med en faglærer og en sensor. Innlevert arbeid vurderes bestått/ikke bestått. Karakter gir etter muntlig høring.
  • Det foretas en summativ vurdering med karakter A-F av faglærer og sensor basert på skriftlig oppgave og muntlig høring.

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
  • Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
  • Skrive  læringsnotater i forhold til hver nettsamling/tema
  • Faglig innleveringsoppgave
  • Delta i læringsgrupper
  • Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
  • Løse oppgaver i læringsgruppe
  • Skrive i diskusjonsgruppe
  • Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
Pensumliste
40AL04CN Veiledning i praksis - nett

Godkjent av

Marit Bolstad Tveide