40AL04CN Veiledning i praksis - nett
40AL04CN Veiledning i praksis - nett
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40AL04CN
- StudieprogramVeiledning av lærlinger - nettstudium
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng7
- EmneansvarligEdutorium Admin, Hilde Marie Aas, Anne Lill Oppheim, Ove Morten Austdal
Om emnet
Veiledningsmetodikk
- Veiledning
- Veiledningssituasjoner
- Erfaringsbasert læring
- Praktisk Instruksjon
- Ferdighetstrening/øvelser
- Faser og strukturer i veiledning
- Veiledningssituasjoner
- Veiledningsmetoder
- Observasjon og tolkning
- Dialog
- Refleksjon
Yrkespedagogikk
- Planlegging av læring
- Den didaktiske relasjonsmodellen
- Deltakerforutsetninger
- Rammefaktorer
- Mål
- Innhold
- Arbeidsmetoder
- Evaluering
Medvirkning, mestring og motivasjon
- Betydning av medvirkning, mestring og motivasjon for læring
- Hvordan legge til rette for medvirkning, mestring og motivasjon
- Ytre og indre motivasjon
- Mestringstro
Konflikthåndtering
- Forebygge og håndtere konflikter
- Konfliktstrategier
- Konfliktfaser
- Personlighetstyper
- Samarbeidspartnere og saksgang i håndtering av konflikter
Karriereferdigheter
- Sentrale karriereferdigheter
- Selvinnsikt
- Se muligheter
- Valgkompetanse
- Håndtere overgangsfaser
- Karrierelæring
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om den didaktiske relasjonsmodellen som anvendes i opplæring av lærlinger
- forstår betydningen av opplæring av lærlinger i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
- har kjennskap til yrkespedagogiske prinsipper som anvendes for opplæring i egen bransje
- har kunnskap om konflikt og konflikthåndtering
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende ulike metoder for veiledning av lærlinger i bedrift
- kan anvende faglig kunnskap om forebygging av konflikter og konflikthåndtering
- kan anvende faglig kunnskap om den didaktiske relasjonsmodellen for å legge til rette for lærlingens faglige utvikling
- kan anvende faglig kunnskap om medvirkning, mestring og motivasjon for å legge til rette for faglig utvikling
- kan finne og anvende fagstoff for å tilrettelegge for relevante opplæringssituasjoner
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og begrunne sine vurderinger faglig og etisk
- kan justere sin faglige utøvelse under veiledning
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for yrkespedagogiske prinsipper i veiledning av lærlinger
- kan bruke veiledningsmetoder tilpasset lærlingens behov og læreforutsetninger
- kan bygge relasjoner med fagpersoner og veiledningstjenester for å samarbeide om opplæring av lærlinger i bedrift
- kan bygge relasjoner med bedriftsinterne og eksterne ressurs- og fagpersoner for å legge til rette for et godt opplæringsløp for læringen
Arbeidsinnsats
- 5 læringsnotater
- 1 faglig innleveringsoppgave
- 1 refleksjonsoppgave over egen læring
Utdypende informasjon om arbeidskravenes innhold og vurderingskriterier presiseres i periodeplanen for emnet som leveres ut ved semesterstart.
Vurdering
Vurderingsformer
- Formativ mappevurdering av læringsnotat og faglig innleveringsoppgave av faglærer
- Tilbakemeldinger fra medstudent på en oppgave
Sluttvurdering
- Utvalgte arbeidskrav (læringsnotat/faglig innleveringsoppgave og refleksjonsoppgaven) legges i en digital vurderingsmappe.
- Det foretas en summativ vurdering av mappens innhold med karakter A-F av faglærer og intern sensor
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
- Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
- Skrive læringsnotater i forhold til hver nettsamling/tema
- Faglig innleveringsoppgave
- Delta i læringsgrupper
- Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
- Løse oppgaver i læringsgruppe
- Skrive i diskusjonsgruppe
- Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
Pensumliste
EMNE 3
Studentene får fullstendig pensumliste ved oppstart av studiet.