40AL04CN Veiledning i praksis - nett

40AL04CN Veiledning i praksis - nett

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40AL04CN
    • Studieprogram
      Veiledning av lærlinger - nettstudium
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      7
    • Emneansvarlig
      Anne Lill Oppheim

Om emnet

Veiledningsmetodikk

  • Veiledning-historie og tradisjon
  • Veiledningsmetoder
  • Veiledningsmodeller
  • Faser og strukturer i veiledning
  • Veiledningssituasjoner
  • Ferdighetstrening/øvelser
  • Praktisk instruksjon
  • Erfaringsbasert læring

Yrkespedagogikk

  • Planlegging av læring
  • Yrkespedagogiske prinsipper
  • Den didaktiske relasjonsmodellen
  • Læreforutsetninger
  • Rammefaktorer
  • Mål
  • Innhold
  • Læreprosessen
  • Vurdering

Medvirkning, mestring og motivasjon

  • Betydning av medvirkning, mestring og motivasjon for læring
  • Hvordan legge til rette for medvirkning, mestring og motivasjon
  • Ytre og indre motivasjon
  • Mestringstro

Konflikthåndtering

  • Forebygge og håndtere konflikter
  • Konfliktfaser
  • Samarbeidspartnere og saksgang i håndtering av konflikter

Karriereferdigheter

  • Sentrale karriereferdigheter
  • Selvinnsikt
  • Se muligheter
  • Valgkompetanse
  • Håndtere overgangsfaser
  • Karrierelæring
  • Ulike personlighetstyper
  • Ulike intelligenser

 

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om den didaktiske relasjonsmodellen som anvendes i opplæring av lærlinger
  • forstår betydningen av opplæring av lærlinger i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
  • har kjennskap til yrkespedagogiske prinsipper som anvendes for opplæring i egen bransje
  • har kunnskap om konflikt og konflikthåndtering

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende ulike metoder for veiledning av lærlinger i bedrift
  • kan anvende faglig kunnskap om forebygging av konflikter og konflikthåndtering
  • kan anvende faglig kunnskap om den didaktiske relasjonsmodellen for å legge til rette for lærlingens faglige utvikling
  • kan anvende faglig kunnskap om medvirkning, mestring og motivasjon for å legge til rette for faglig utvikling
  • kan finne og anvende fagstoff for å tilrettelegge for relevante opplæringssituasjoner
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og begrunne sine vurderinger faglig og etisk
  • kan justere sin faglige utøvelse under veiledning

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for yrkespedagogiske prinsipper i veiledning av lærlinger
  • kan bruke veiledningsmetoder tilpasset lærlingens behov og læreforutsetninger
  • kan bygge relasjoner med fagpersoner og veiledningstjenester for å samarbeide om opplæring av lærlinger i bedrift
  • kan bygge relasjoner med bedriftsinterne og eksterne ressurs- og fagpersoner for å legge til rette for et godt opplæringsløp for læringen

Arbeidsinnsats

  • 5 arbeidskrav - læringsnotater
  • 1 faglig innleveringsoppgave (arbeidksrav)
  • 1 refleksjonsoppgave over egen læring

Utdypende informasjon om arbeidskravenes innhold og vurderingskriterier presiseres i periodeplanen for emnet som leveres ut ved semesterstart.

Vurdering

Vurderingsformer

  • Formativ mappevurdering av læringsnotat og  faglig innleveringsoppgave av faglærer
  • Tilbakemeldinger fra medstudent på en oppgave

Sluttvurdering

  • Utvalgte arbeidskrav (læringsnotat/faglig innleveringsoppgave og refleksjonsoppgaven) legges i en digital vurderingsmappe.
  • Det foretas en summativ vurdering av mappens innhold med karakter A-F av faglærer og intern sensor

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
  • Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
  • Skrive  læringsnotater i forhold til hver nettsamling/tema
  •  Faglig innleveringsoppgave
  • Delta i læringsgrupper
  •  Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
  • Løse oppgaver i læringsgruppe
  • Skrive i diskusjonsgruppe
  • Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
Pensumliste
40AL04CN Veiledning i praksis - nett