40AL04CN Veiledning i praksis - nett
40AL04CN Veiledning i praksis - nett
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40AL04CN
- StudieprogramVeiledning av lærlinger - nettstudium
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng7
- EmneansvarligEdutorium Admin, Hilde Marie Aas, Anne Lill Oppheim, Ove Morten Austdal
Om emnet
Veiledningsmetodikk
- Veiledning
- Veiledningssituasjoner
- Erfaringsbasert læring
- Praktisk Instruksjon
- Ferdighetstrening/øvelser
- Faser og strukturer i veiledning
- Veiledningssituasjoner
- Veiledningsmetoder
- Observasjon og tolkning
- Dialog
- Refleksjon
Yrkespedagogikk
- Planlegging av læring
- Den didaktiske relasjonsmodellen
- Deltakerforutsetninger
- Rammefaktorer
- Mål
- Innhold
- Arbeidsmetoder
- Evaluering
Medvirkning, mestring og motivasjon
- Betydning av medvirkning, mestring og motivasjon for læring
- Hvordan legge til rette for medvirkning, mestring og motivasjon
- Ytre og indre motivasjon
- Mestringstro
Konflikthåndtering
- Forebygge og håndtere konflikter
- Konfliktstrategier
- Konfliktfaser
- Personlighetstyper
- Samarbeidspartnere og saksgang i håndtering av konflikter
Karriereferdigheter
- Sentrale karriereferdigheter
- Selvinnsikt
- Se muligheter
- Valgkompetanse
- Håndtere overgangsfaser
- Karrierelæring
- Personlighetstyper
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om den didaktiske relasjonsmodellen som anvendes i opplæring av lærlinger
- forstår betydningen av opplæring av lærlinger i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
- har kjennskap til yrkespedagogiske prinsipper som anvendes for opplæring i egen bransje
- har kunnskap om konflikt og konflikthåndtering
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende ulike metoder for veiledning av lærlinger i bedrift
- kan anvende faglig kunnskap om forebygging av konflikter og konflikthåndtering
- kan anvende faglig kunnskap om den didaktiske relasjonsmodellen for å legge til rette for lærlingens faglige utvikling
- kan anvende faglig kunnskap om medvirkning, mestring og motivasjon for å legge til rette for faglig utvikling
- kan finne og anvende fagstoff for å tilrettelegge for relevante opplæringssituasjoner
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og begrunne sine vurderinger faglig og etisk
- kan justere sin faglige utøvelse under veiledning
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for yrkespedagogiske prinsipper i veiledning av lærlinger
- kan bruke veiledningsmetoder tilpasset lærlingens behov og læreforutsetninger
- kan bygge relasjoner med fagpersoner og veiledningstjenester for å samarbeide om opplæring av lærlinger i bedrift
- kan bygge relasjoner med bedriftsinterne og eksterne ressurs- og fagpersoner for å legge til rette for et godt opplæringsløp for læringen
Arbeidsinnsats
- 5 læringsnotater
- 2 faglige innleveringsoppgaver
- 1 refleksjonsoppgave over egen læring
Utdypende informasjon om arbeidskravenes innhold og vurderingskriterier presiseres i periodeplanen for emnet som leveres ut ved semesterstart.
Vurdering
Vurderingsformer
- Formativ mappevurdering av 1 læringsnotat og 2 faglige innleveringsoppgaver av faglærer
- Tilbakemeldinger fra medstudent på en oppgave
Sluttvurdering
- Utvalgte arbeidskrav (læringsnotat/faglig innleveringsoppgave og refleksjonsoppgaven) legges i en digital vurderingsmappe.
- Det foretas en summativ vurdering av mappens innhold med karakter A-F av faglærer og intern sensor
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger/undervisning
Veiledning
Gruppearbeid
Praktiske øvelser
Selvstudium
Pensumliste
EMNE 3
Djupvik, A.E. og Haaland, G. (2019) Veileder- og instruktørhåndboka Oslo: Pedlex (34 sider).
Læringsarbeid i praksis (34 sider).
Nilsen Sigmund E., Haaland S. Grete (2018). Læring gjennom praksis, innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen. Oslo: Pedlex (162 sider).
Kap. 3: Læring (13 sider).
Kap. 6: Planlegging av læring og undervisning (8 sider).
Kap. 7: Utdyping av kategoriene i den didaktiske relasjonsmodellen (48 sider). Kap. 9: Læring gjennom praksis (5 sider).
Kap. 11: Yrkesdidaktikk (4 sider)
Kap. 12: Differensiering og tilpasset læring (20 sider).
Kap. 13: Yrkespedagogiske arbeidsmåter i skole og bedrift (64 sider).
Mathisen, P. & Høigaard, R. (20017). Veiledningsmetodikk: En håndbok i praktisk veiledningsarbeid. Kristiansand: Høyskoleforlaget. s. 1-165 (165 sider).
Pettersen,R. og Løkke ,J (2019). Veiledning i praksis-grunnleggende ferdigheter.
Oslo.Universitetsforlaget( 32 sider) s.32-42, s.108-119, s.124-135
Skau, Greta Marie (2017). Gode fagfolk vokser - personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen (5.utgave). (26 sider).
Kap. 5: Konflikthåndtering og personlig kompetanse (26 sider).
Tveiten, Sidsel (2013). Veiledning – mer enn ord. Bergen: Fagbokforlaget (28 sider).
Veiledningens hensikt og mål s. 66– 82 (16 sider).
Individuell veiledning og gruppeveiledning s. 128- 139 (12 sider).
Aktuelle nettadresser
Følge opp lærlinger i bedrift:
https://www.udir.no/utdanningslopet/videregaende-opplaring/folg-opp-larlinger/
Anbefalt tilleggslitteratur
Lynghaug, E. (2018). Håndbok for lærlinger. Oslo: Kommuneforlaget.
Skau, Greta Marie (2017). Gode fagfolk vokser - personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen (5.utgave).
Tveiten, Sidsel (2013). Veiledning – mer enn ord. Bergen: Fagbokforlaget.