40AL04CN Veiledning i praksis - nett

40AL04CN Veiledning i praksis - nett

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40AL04CN
    • Studieprogram
      Veiledning av lærlinger - nettstudium
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      7
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin, Hilde Marie Aas, Anne Lill Oppheim, Ove Morten Austdal

Om emnet

Veiledningsmetodikk

  • Veiledning
    • Veiledningssituasjoner
      • Erfaringsbasert læring
      • Praktisk Instruksjon
      • Ferdighetstrening/øvelser
    • Faser og strukturer i veiledning
  • Veiledningsmetoder
  • Observasjon og tolkning
  • Dialog
  • Refleksjon

 

Yrkespedagogikk

  • Planlegging av læring
  • Den didaktiske relasjonsmodellen
    • Deltakerforutsetninger
    • Rammefaktorer
    • Mål
    • Innhold
    • Arbeidsmetoder
    • Evaluering

Medvirkning, mestring og motivasjon

  • Betydning av medvirkning, mestring og motivasjon for læring
  • Hvordan legge til rette for medvirkning, mestring og motivasjon
  • Ytre og indre motivasjon
  • Mestringstro

Konflikthåndtering

  • Forebygge og håndtere konflikter
    • Konfliktstrategier
    • Konfliktfaser
  • Personlighetstyper
  • Samarbeidspartnere og saksgang i håndtering av konflikter

Karriereferdigheter

  • Sentrale karriereferdigheter
  • Selvinnsikt
  • Se muligheter
  • Valgkompetanse
  • Håndtere overgangsfaser
  • Karrierelæring
  • Personlighetstyper

 

 

 

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om den didaktiske relasjonsmodellen som anvendes i opplæring av lærlinger
  • forstår betydningen av opplæring av lærlinger i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
  • har kjennskap til yrkespedagogiske prinsipper som anvendes for opplæring i egen bransje
  • har kunnskap om konflikt og konflikthåndtering

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende ulike metoder for veiledning av lærlinger i bedrift
  • kan anvende faglig kunnskap om forebygging av konflikter og konflikthåndtering
  • kan anvende faglig kunnskap om den didaktiske relasjonsmodellen for å legge til rette for lærlingens faglige utvikling
  • kan anvende faglig kunnskap om medvirkning, mestring og motivasjon for å legge til rette for faglig utvikling
  • kan finne og anvende fagstoff for å tilrettelegge for relevante opplæringssituasjoner
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og begrunne sine vurderinger faglig og etisk
  • kan justere sin faglige utøvelse under veiledning

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for yrkespedagogiske prinsipper i veiledning av lærlinger
  • kan bruke veiledningsmetoder tilpasset lærlingens behov og læreforutsetninger
  • kan bygge relasjoner med fagpersoner og veiledningstjenester for å samarbeide om opplæring av lærlinger i bedrift
  • kan bygge relasjoner med bedriftsinterne og eksterne ressurs- og fagpersoner for å legge til rette for et godt opplæringsløp for læringen

Arbeidsinnsats

  • 5 læringsnotater
  • 2 faglige innleveringsoppgaver
  • 1 refleksjonsoppgave over egen læring

 

 

Utdypende informasjon om arbeidskravenes innhold og vurderingskriterier presiseres i periodeplanen for emnet som leveres ut ved semesterstart.

 

 

Vurdering

Vurderingsformer

  • Formativ mappevurdering av 1 læringsnotat og 2 faglige innleveringsoppgaver av faglærer
  • Tilbakemeldinger fra medstudent på en oppgave

Sluttvurdering

  • Utvalgte arbeidskrav (læringsnotat/faglig innleveringsoppgave og refleksjonsoppgaven) legges i en digital vurderingsmappe.
  • Det foretas en summativ vurdering av mappens innhold med karakter A-F av faglærer og intern sensor

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger/undervisning

Veiledning

Gruppearbeid

Praktiske øvelser

Selvstudium

Pensumliste

EMNE 3

Djupvik, A.E. og Haaland, G. (2019) Veileder- og instruktørhåndboka Oslo: Pedlex (34 sider).

Læringsarbeid i praksis (34 sider).

 

Nilsen Sigmund E., Haaland S. Grete (2018). Læring gjennom praksis, innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen. Oslo: Pedlex (162 sider).

Kap. 3: Læring (13 sider).

Kap. 6: Planlegging av læring og undervisning (8 sider).

Kap. 7: Utdyping av kategoriene i den didaktiske relasjonsmodellen (48 sider). Kap. 9: Læring gjennom praksis (5 sider).

Kap. 11: Yrkesdidaktikk (4 sider)

Kap. 12: Differensiering og tilpasset læring (20 sider).

Kap. 13: Yrkespedagogiske arbeidsmåter i skole og bedrift (64 sider).

 

Mathisen, P. & Høigaard, R. (20017). Veiledningsmetodikk: En håndbok i praktisk veiledningsarbeid. Kristiansand: Høyskoleforlaget. s. 1-165 (165 sider).

 

Pettersen,R. og Løkke ,J (2019). Veiledning i praksis-grunnleggende ferdigheter.

Oslo.Universitetsforlaget( 32 sider) s.32-42, s.108-119, s.124-135

 

Skau, Greta Marie (2017). Gode fagfolk vokser - personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen (5.utgave). (26 sider).

Kap. 5: Konflikthåndtering og personlig kompetanse (26 sider).

 

Tveiten, Sidsel (2013). Veiledning – mer enn ord. Bergen: Fagbokforlaget (28 sider).

Veiledningens hensikt og mål s. 66– 82 (16 sider).

Individuell veiledning og gruppeveiledning s. 128- 139 (12 sider).

 

Aktuelle nettadresser

Følge opp lærlinger i bedrift:

https://www.udir.no/utdanningslopet/videregaende-opplaring/folg-opp-larlinger/

 

Anbefalt tilleggslitteratur

Lynghaug, E. (2018). Håndbok for lærlinger. Oslo: Kommuneforlaget.

 

Skau, Greta Marie (2017). Gode fagfolk vokser - personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen (5.utgave).

 

Tveiten, Sidsel (2013). Veiledning – mer enn ord. Bergen: Fagbokforlaget.

 

 

Pensumliste
40AL04CN Veiledning i praksis - nett