40AL04AN Veileders roller og oppgaver - nett

40AL04AN Veileders roller og oppgaver - nett

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40AL04AN
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Veiledning av lærlinger - nettstudium
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      7
    • Emneansvarlig
      Ove Morten Austdal

Om emnet

Sentrale tema:

  • Lover og styrende dokumenter
    • Opplæringslov med forskrifter
    • Rettigheter og plikter i opplæringsforholdet
    • Arbeidsmiljøloven og HMS
    • Læreplaner
    • Overordnet del av læreplanen
    • Ulike veier mot et fagbrev
    • Samarbeidsavtaler
  • Mottak av lærlinger
    • Forberedelse i bedriften
    • Mottaksplan, ansvarsfordeling og oppfølging
    • Arbeidsreglement
    • Nytilsatt på arbeidsplassen
    • Introduksjonsprogram
    • Forventningssamtale
    • Overgangen mellom skole og lærebedrift
    • Kunnskap og formidling om egen arbeidsplass og sektor
    • Ungdom og psykisk helse
  • Kommunikasjon og veiledningsferdigheter
    • Kommunikasjonsprosesesen
    • Kommunikasjonens betydning
    • Kommunikasjonsteknikker
    • Aktiv lytting
    • Målrettet kommunikasjon
    • Tverrkulturell kommunikasjon
    • Relasjonskompetanse
  • Samarbeid og gruppeprosesser
    • Gruppeprosesser og gruppedynamikk
    • Kultur og roller på arbeidsplassen
    • Trepartssamarbeid om opplæring i bedrift 
    • Opplæringskontor
    • Samarbeid skole – arbeidsliv
  • Etikk og holdninger
    • Etiske prinsipper
    • Etisk dilemma
    • Etisk refleksjonsmodell
    • Yrkesetiske retningslinjer
    • Holdninger og verdier
  • Bruk av digitale verktøy
    • Grunnleggende kunnskap i bruk av Office og digital læringsplattform
    • Bruk av digitale verktøy til dokumentasjon og informasjon

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har innsikt i sentralt lov- og rammeverk som gjelder egen veilederrolle og ansvar, 
  • forstår betydning av samarbeid skole-arbeidsliv for verdiskaping i egen bransje og i samfunnet forøvrig
  • har kunnskap om forberedelse og planer for mottak av nye lærlinger i en bedrift
  • har kunnskap om kommunikasjon og veiledning i fagopplæringen
  • har kunnskap om gruppeprosesser
  • har kunnskap om utfordringer knyttet til ungdoms psykiske helse og tverrkulturell kommunikasjon 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kommunikasjons- og veiledningsteknikker i egen veiledningspraksis
  • kan ved mottak av lærlinger kartlegge behov for planer og tiltak
  • kan oppdatere sin kunnskap om sentrale lover, forskrifter, styrende dokumenter og læreplanverk

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for yrkesetiske prinsipper for veiledning av lærlinger i egen bransje
  • har utviklet en yrkesetisk grunnholdning til egen rolle og oppgaver i veiledning av lærlinger
  • kan utføre veiledning av lærlinger etter bransjens og samfunnets behov for kvalitet i fagopplæringen
  • kan bygge relasjoner med kolleger på egen arbeidsplass og eksterne samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv
  • kan delta i å utvikle opplæringstilbudet til lærlinger i egen bedrift

Arbeidsinnsats

Det skal gjennomføres inntil 5 arbeidskrav (læringsnotat), et studiekrav (faglig innleveringsoppgave) og et refleksjonsnotat over egen læring

Vurdering

Vurderingsformer

  • Formativ vurdering av arbeidskrav av faglærer
  • Tilbakemeldinger fra medstudent på en oppgave
  • Egenvurdering 

Sluttvurdering

  • Skriftlig innlevering som danner grunnlag for sluttvurdering, skal følges av en muntlig høring med en faglærer og en sensor. Innlevert arbeid vurderes bestått/ikke bestått. Karakter gir etter muntlig høring.
  • Det foretas en summativ vurdering med karakter A-F av faglærer og sensor basert på skriftlig oppgave og muntlig høring.

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
  • Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
  • Skrive læringsnotater i forhold til hver nettsamling/tema
  • Faglige innleveringsoppgaver
  • Delta i læringsgrupper
  • Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
  • Løse oppgaver i læringsgruppe
  • Skrive i diskusjonsgruppe
  • Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
Pensumliste
40AL04AN Veileders roller og oppgaver - nett

Godkjent av

Marit Bolstad Tveide