40AL04AN Veileders roller og oppgaver - nett
40AL04AN Veileders roller og oppgaver - nett
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40AL04AN
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramVeiledning av lærlinger - nettstudium
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng7
- EmneansvarligHilde Marie Aas, Anne Lill Oppheim, Ove Morten Austdal
Om emnet
Lover og styrende dokumenter
- Opplæringsloven med forskrift
- rettigheter og plikter i opplæringsforholdet
- Læreplaner
- Overordnet del av læreplanen
- Læreplaner for fag
- Arbeidsmiljøloven og HMS
- Yrkesfagløftet
- Ulike veier mot et fagbrev
- Samarbeidsavtaler
Mottak av lærlinger
- Forberedelse i bedriften
- Mottaksplan, ansvarsfordeling og oppfølging
- Arbeidsreglement
- Nytilsatt på arbeidsplassen
- Introduksjonsprogram
- Internkontroll
- Forventningssamtale
- Overgangen mellom skole og lærebedrift
- Kunnskap og formidling om egen arbeidsplass og sektor
- Ungdom og psykisk helse
Kommunikasjon og veiledningsferdigheter
- Kommunikasjonens betydning
- Målrettet kommunikasjon
- Tverrkulturell kommunikasjon
- Relasjonskompetanse
Samarbeid og gruppeprosesser
- Gruppeprosesser og gruppedynamikk
- Kultur og roller på arbeidsplassen
- Opplæringskontor
- Samarbeid skole – arbeidsliv
- Trepartssamarbeid om opplæring i bedrift (samfunnskontrakten)
- Lærlingeløftet
Etikk og holdninger
- Etiske prinsipper
- Yrkesetiske retningslinjer
- Holdninger og verdier
Bruk av digitale verktøy
- Grunnleggende kunnskap i bruk av Office og digital læringsplattform
- Bruk av digitale verktøy til dokumentasjon og informasjon
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har innsikt i sentralt lov- og rammeverk som gjelder egen veilederrolle og ansvar, samt bedriftsinterne og Utdanningsdirektoratets kvalitetsvurderingssystem for fagopplæringen
- forstår betydning av samarbeid skole-arbeidsliv for verdiskaping i egen bransje og i samfunnet forøvrig
- har kunnskap om forberedelse og planer for mottak av nye lærlinger i en bedrift
- har kunnskap om kommunikasjon og veiledning i fagopplæringen
- har kunnskap om gruppeprosesser
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende kommunikasjons- og veiledningsteknikker i egen veiledningspraksis
- kan ved mottak av lærlinger kartlegge behov for planer og tiltak
- kan anvende faglig kunnskap om medvirkning, mestring og motivasjon for å legge til rette for faglige utvikling
- kan oppdatere sin kunnskap om sentrale lover, forskrifter, styrende dokumenter og læreplanverk
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper for veiledning av lærlinger i egen bransje
- har utviklet en yrkesetisk grunnholdning til egen rolle og oppgaver i veiledning av lærlinger
- kan utføre veiledning av lærlinger etter bransjens og samfunnets behov for kvalitet i fagopplæringen
- kan bygge relasjoner med kolleger på egen arbeidsplass og eksterne samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv
- kan delta i å utvikle opplæringstilbudet til lærlinger i egen bedrift
Arbeidsinnsats
Det skal gjennomføres 6 læringsnotat, 2 faglige innleveringsoppgaver og 1 refelksjonsoppgave over egen læring
Utfyllende informasjon om innhold og vurderingskriterier presiseres i fremdriftsplan for emnet.
Vurdering
Vurderingsformer
- Formativ mappevurdering av 2 læringsnotat og 2 faglige innleveringsoppgaver av faglærer
- Tilbakemeldinger fra medstudent på en oppgave
Sluttvurdering
- Utvalgte arbeidskrav (læringsnotat/faglig innleveringsoppgave og refleksjonsoppgaven) legges i en digital vurderingsmappe.
- Lærer velger 2 arbeidskrav og studenten 1.
- Det foretas en summativ vurdering av mappens innhold med karakter A-F av faglærer og intern sensor
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
- Delta på stedbaserte samlinger
- Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
- Skrive individuelle læringsnotater i forhold til hver nettsamling/tema
- Faglige innleveringsoppgave
- Skrive individuelle læringsnotater i forhold til hver nettsamling
- Delta i læringsgrupper
- Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
- Løse oppgaver i læringsgruppe
- Skrive i diskusjonsgruppe
- Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
Pensumliste
EMNE 1
Fagbøker
Austli Børslett; Edel J. [et al.] (2011) La etikken blomstre i praksis: en bok om systematisk refleksjon i arbeidshverdagen. Boken er tilgjengelig på nett: https://www.med.uio.no/helsam/tjenester/kunnskap/etikk-helsetjenesten/praksis/systematisk- etikkarbeid/etikkbok-refleksjon2011.pdf
Djupvik, A.E. og Haaland, G. (2022) Veileder- og instruktørhåndboka Oslo: Pedlex
Tema: Fag og yrkesopplæring
Tema: Læringsarbeid i praksis
Haaland S. Grete og Nilsen Sigmund E. (2020). Læring gjennom praksis, innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen. En grunnbok i yrkesdidaktikk. Oslo: Pedlex
Kap. 5: Sentrale dokumenter i fag- og yrkesopplæringen
Lynghaug, E. D. Fagopplæringsboka 2022-2023. Oslo: Kommuneforlaget
Kap. 1: Oversikt over norsk fagopplæring
Kap. 4: Hvordan opprettes lærekontrakt eller opplæringskontrakt
Kap. 5: Lærebedriftens plikter og rettigheter
Kap. 6: Faglig leders ansvar og oppgaver, instruktørens arbeid
Kap. 7: Lærlingens rettigheter og plikter
Kap. 12: Praksiskandidater
Kap. 13: Opplæringskontor og opplæringsring
Kap. 14: Heving av lærekontrakter og opplæringskontrakter
Kap. 16: Digital kompetanse i fag- og yrkesopplæringen
Skau, Greta Marie (2017). Gode fagfolk vokser - personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen (5.utgave).
Kap. 2: Møte mellom mennesker som yrkesutøvelse
Kap. 3: Personlig kompetanse - en viktig del av profesjonaliteten.
Kap. 4: Kommunikasjon og personlig kompetanse
Vi og De. En håndbok om kommunikasjon på tvers av kulturer. https://www.imdi.no/globalassets/dokumenter/andre-filer/vi-og-de-en-handbok-i- kommunikasjon-pa-tvers-av-kulturer.pdf
Lov og rammeverk
Lov om grunnskolen og den videregående opplæring (Opplæringsloven): http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61
Forskrift til opplæringsloven: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724
Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (Arbeidsmiljøloven): http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62
Generell del av læreplanen: http://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/Generell-del-av-lareplanen/
Overordnet del av læreplanen: Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen (udir.no)
Kvalitet i fagopplæringen: https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/kvalitetsarbeid-i-opplaringen/
Aktuelle nettadresser
Kvalitet i fagopplæringen: https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/kvalitetsarbeid-i-opplaringen/
Meld. St 20 (2012 – 2030). På rett vei. Kvalitet og mangfold i fellesskolen: https://www.regjeringen.no/contentassets/53bb6e5685704455b06fdd289212d108/no/pdfs/stm2 01220130020000dddpdfs.pdf
Samfunnskontrakten for flere læreplasser (2016 – 2020): https://www.udir.no/globalassets/samfunnskontrakt-for-flere-lareplasser-2016--2020.pdf
Kursmateriell i fagopplæring: https://www.udir.no/utdanningslopet/videregaende-opplaring/etterutdanningsmateriell-fag-og- yrkesopplaring/
Kompendie (hentet fra flere fagbøker) - fås kjøpt via skolen
Leer-Salvesen, P. (2021) Etikk for profesjonelle. Bergen: Fagbokforlaget.
Pettersen, R. og Løkke, J (2019). Veiledning i praksis-grunnleggende ferdigheter. Oslo: Universitetsforlaget
Spurkeland, J (2016) Relasjonskompetanse. Resultater gjennom samhandling. Oslo: Universitetsforlaget.
Tveiten, S. (2019). Veiledning – mer enn ord. Bergen: Fagbokforlaget.
Anbefalt tilleggslitteratur
Lynghaug, E. (2018). Håndbok for lærlinger. Oslo: Kommuneforlaget.
Skau, Greta Marie (2017). Gode fagfolk vokser - personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen (5.utgave).
Tveiten, Sidsel (2013). Veiledning – mer enn ord. Bergen: Fagbokforlaget.