40AL04AN Veileders roller og oppgaver - nett

40AL04AN Veileders roller og oppgaver - nett

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40AL04AN
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Veiledning av lærlinger - nettstudium
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      7
    • Emneansvarlig
      Hilde Marie Aas, Anne Lill Oppheim, Ove Morten Austdal

Om emnet

Lover og styrende dokumenter

  • Opplæringsloven med forskrift
    • rettigheter og plikter i opplæringsforholdet
  • Læreplaner
    • Overordnet del av læreplanen
    • Læreplaner for fag
  • Arbeidsmiljøloven og HMS
  • Yrkesfagløftet
  • Ulike veier mot et fagbrev
  • Samarbeidsavtaler

Mottak av lærlinger

  • Forberedelse i bedriften
  • Mottaksplan, ansvarsfordeling og oppfølging
  • Arbeidsreglement
  • Nytilsatt på arbeidsplassen
    • Introduksjonsprogram
    • Internkontroll
  • Forventningssamtale
  • Overgangen mellom skole og lærebedrift
  • Kunnskap og formidling om egen arbeidsplass og sektor
  • Ungdom og psykisk helse

 

Kommunikasjon og veiledningsferdigheter

  • Kommunikasjonens betydning
    • Målrettet kommunikasjon
    • Tverrkulturell kommunikasjon
  • Relasjonskompetanse

 

Samarbeid og gruppeprosesser

  • Gruppeprosesser og gruppedynamikk
  • Kultur og roller på arbeidsplassen
  • Opplæringskontor
  • Samarbeid skole – arbeidsliv
  • Trepartssamarbeid om opplæring i bedrift (samfunnskontrakten)
  • Lærlingeløftet

 

Etikk og holdninger

  • Etiske prinsipper
  • Yrkesetiske retningslinjer
  • Holdninger og verdier

 

Bruk av digitale verktøy

  • Grunnleggende kunnskap i bruk av Office og digital læringsplattform
  • Bruk av digitale verktøy til dokumentasjon og informasjon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har innsikt i sentralt lov- og rammeverk som gjelder egen veilederrolle og ansvar, samt bedriftsinterne og Utdanningsdirektoratets kvalitetsvurderingssystem for fagopplæringen
  • forstår betydning av samarbeid skole-arbeidsliv for verdiskaping i egen bransje og i samfunnet forøvrig
  • har kunnskap om forberedelse og planer for mottak av nye lærlinger i en bedrift
  • har kunnskap om kommunikasjon og veiledning i fagopplæringen
  • har kunnskap om gruppeprosesser

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kommunikasjons- og veiledningsteknikker i egen veiledningspraksis
  • kan ved mottak av lærlinger kartlegge behov for planer og tiltak
  • kan anvende faglig kunnskap om medvirkning, mestring og motivasjon for å legge til rette for faglige utvikling
  • kan oppdatere sin kunnskap om sentrale lover, forskrifter, styrende dokumenter og læreplanverk

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for yrkesetiske prinsipper for veiledning av lærlinger i egen bransje
  • har utviklet en yrkesetisk grunnholdning til egen rolle og oppgaver i veiledning av lærlinger
  • kan utføre veiledning av lærlinger etter bransjens og samfunnets behov for kvalitet i fagopplæringen
  • kan bygge relasjoner med kolleger på egen arbeidsplass og eksterne samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv
  • kan delta i å utvikle opplæringstilbudet til lærlinger i egen bedrift

Arbeidsinnsats

Det skal gjennomføres 6 læringsnotat, 2 faglige innleveringsoppgaver og 1 refelksjonsoppgave over egen læring

Utfyllende informasjon om innhold og vurderingskriterier presiseres i fremdriftsplan for emnet.

 

Vurdering

Vurderingsformer

  • Formativ mappevurdering av 2 læringsnotat og 2 faglige innleveringsoppgaver av faglærer
  • Tilbakemeldinger fra medstudent på en oppgave

Sluttvurdering

  • Utvalgte arbeidskrav (læringsnotat/faglig innleveringsoppgave og refleksjonsoppgaven) legges i en digital vurderingsmappe.
  • Lærer velger 2 arbeidskrav og studenten 1.
  • Det foretas en summativ vurdering av mappens innhold med karakter A-F av faglærer og intern sensor

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
  • Delta på stedbaserte samlinger
  • Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
  • Skrive individuelle læringsnotater i forhold til hver nettsamling/tema
  • Faglige innleveringsoppgave
  • Skrive individuelle læringsnotater i forhold til hver nettsamling
  • Delta i læringsgrupper
  • Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
  • Løse oppgaver i læringsgruppe
  • Skrive i diskusjonsgruppe
  • Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett

Pensumliste

EMNE 1

Fagbøker

Austli Børslett; Edel J. [et al.] (2011) La etikken blomstre i praksis: en bok om systematisk refleksjon i arbeidshverdagen. Boken er tilgjengelig på nett: https://www.med.uio.no/helsam/tjenester/kunnskap/etikk-helsetjenesten/praksis/systematisk- etikkarbeid/etikkbok-refleksjon2011.pdf 

Djupvik, A.E. og Haaland, G. (2022) Veileder- og instruktørhåndboka Oslo: Pedlex

Tema: Fag og yrkesopplæring

Tema: Læringsarbeid i praksis

Haaland S. Grete og Nilsen Sigmund E. (2020). Læring gjennom praksis, innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen. En grunnbok i yrkesdidaktikk. Oslo: Pedlex 

Kap. 5: Sentrale dokumenter i fag- og yrkesopplæringen

Lynghaug, E. D. Fagopplæringsboka 2022-2023. Oslo: Kommuneforlaget

Kap. 1: Oversikt over norsk fagopplæring

Kap. 4: Hvordan opprettes lærekontrakt eller opplæringskontrakt 

Kap. 5: Lærebedriftens plikter og rettigheter 

Kap. 6: Faglig leders ansvar og oppgaver, instruktørens arbeid 

Kap. 7: Lærlingens rettigheter og plikter 

Kap. 12: Praksiskandidater 

Kap. 13: Opplæringskontor og opplæringsring 

Kap. 14: Heving av lærekontrakter og opplæringskontrakter 

Kap. 16: Digital kompetanse i fag- og yrkesopplæringen

Skau, Greta Marie (2017). Gode fagfolk vokser - personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen (5.utgave). 

Kap. 2: Møte mellom mennesker som yrkesutøvelse 

Kap. 3: Personlig kompetanse - en viktig del av profesjonaliteten.

Kap. 4: Kommunikasjon og personlig kompetanse

Vi og De. En håndbok om kommunikasjon på tvers av kulturer https://www.imdi.no/globalassets/dokumenter/andre-filer/vi-og-de-en-handbok-i- kommunikasjon-pa-tvers-av-kulturer.pdf

 

Lov og rammeverk

Lov om grunnskolen og den videregående opplæring (Opplæringsloven): http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61

Forskrift til opplæringsloven: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724

Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (Arbeidsmiljøloven): http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62

Generell del av læreplanen: http://www.udir.no/Lareplaner/Kunnskapsloftet/Generell-del-av-lareplanen/

Overordnet del av læreplanen: Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen (udir.no)

Kvalitet i fagopplæringen: https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/kvalitetsarbeid-i-opplaringen/

 

Aktuelle nettadresser

Kvalitet i fagopplæringen: https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/kvalitetsarbeid-i-opplaringen/

Meld. St 20 (2012 – 2030). På rett vei. Kvalitet og mangfold i fellesskolen: https://www.regjeringen.no/contentassets/53bb6e5685704455b06fdd289212d108/no/pdfs/stm2 01220130020000dddpdfs.pdf

Samfunnskontrakten for flere læreplasser (2016 – 2020): https://www.udir.no/globalassets/samfunnskontrakt-for-flere-lareplasser-2016--2020.pdf

Kursmateriell i fagopplæring: https://www.udir.no/utdanningslopet/videregaende-opplaring/etterutdanningsmateriell-fag-og- yrkesopplaring/

 

Kompendie (hentet fra flere fagbøker) - fås kjøpt via skolen

Leer-Salvesen, P. (2021) Etikk for profesjonelle. Bergen: Fagbokforlaget.

Pettersen, R. og Løkke, J (2019). Veiledning i praksis-grunnleggende ferdigheter. Oslo: Universitetsforlaget

Spurkeland, J (2016) Relasjonskompetanse. Resultater gjennom samhandling. Oslo: Universitetsforlaget.

Tveiten, S. (2019). Veiledning – mer enn ord. Bergen: Fagbokforlaget.

 

Anbefalt tilleggslitteratur

Lynghaug, E. (2018). Håndbok for lærlinger. Oslo: Kommuneforlaget.

Skau, Greta Marie (2017). Gode fagfolk vokser - personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen (5.utgave).

Tveiten, Sidsel (2013). Veiledning – mer enn ord. Bergen: Fagbokforlaget.

Pensumliste
40AL04AN Veileders roller og oppgaver - nett

Godkjent av

Ove Morten Austdal