40AL04AN Veileders roller og oppgaver - nett
40AL04AN Veileders roller og oppgaver - nett
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40AL04AN
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramVeiledning av lærlinger - nettstudium
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng7
- EmneansvarligAnne Lill Oppheim
Om emnet
Lover og styrende dokumenter
- Ny opplæringslov med forskrifter
- Rettigheter og plikter i opplæringsforholdet
- Arbeidsmiljøloven og HMS
- Læreplaner
- Overordnet del av læreplanen
- Ulike veier mot et fagbrev
- Samarbeidsavtaler
Mottak av lærlinger
- Forberedelse i bedriften
- Mottaksplan, ansvarsfordeling og oppfølging
- Arbeidsreglement
- Nytilsatt på arbeidsplassen
- Introduksjonsprogram
- Forventningssamtale
- Overgangen mellom skole og lærebedrift
- Kunnskap og formidling om egen arbeidsplass og sektor
- Ungdom og psykisk helse
Kommunikasjon og veiledningsferdigheter
- Kommunikasjonsprosesesen
- Kommunikasjonens betydning
- Kommunikasjonsteknikker
- Aktiv lytting
- Målrettet kommunikasjon
- Tverrkulturell kommunikasjon
- Relasjonskompetanse
Samarbeid og gruppeprosesser
- Gruppeprosesser og gruppedynamikk
- Kultur og roller på arbeidsplassen
- Trepartssamarbeid om opplæring i bedrift
- Opplæringskontor
- Samarbeid skole – arbeidsliv
Etikk og holdninger
- Etiske prinsipper
- Etisk dilemma
- Etisk refleksjonsmodell
- Yrkesetiske retningslinjer
- Holdninger og verdier
Bruk av digitale verktøy
- Grunnleggende kunnskap i bruk av Office og digital læringsplattform
- Bruk av digitale verktøy til dokumentasjon og informasjon
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har innsikt i sentralt lov- og rammeverk som gjelder egen veilederrolle og ansvar,
- forstår betydning av samarbeid skole-arbeidsliv for verdiskaping i egen bransje og i samfunnet forøvrig
- har kunnskap om forberedelse og planer for mottak av nye lærlinger i en bedrift
- har kunnskap om kommunikasjon og veiledning i fagopplæringen
- har kunnskap om gruppeprosesser
- har kunnskap om utfordringer knyttet til ungdoms psykiske helse og tverrkulturell kommunikasjon
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende kommunikasjons- og veiledningsteknikker i egen veiledningspraksis
- kan ved mottak av lærlinger kartlegge behov for planer og tiltak
- kan oppdatere sin kunnskap om sentrale lover, forskrifter, styrende dokumenter og læreplanverk
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper for veiledning av lærlinger i egen bransje
- har utviklet en yrkesetisk grunnholdning til egen rolle og oppgaver i veiledning av lærlinger
- kan utføre veiledning av lærlinger etter bransjens og samfunnets behov for kvalitet i fagopplæringen
- kan bygge relasjoner med kolleger på egen arbeidsplass og eksterne samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv
- kan delta i å utvikle opplæringstilbudet til lærlinger i egen bedrift
Arbeidsinnsats
Det skal gjennomføres 5 arbeidskrav - læringsnotat, 1 faglige innleveringsoppgave (arbeidskrav) og 1 refleksjonsoppgave over egen læring
Utfyllende informasjon om innhold og vurderingskriterier presiseres i fremdriftsplan for emnet.
Vurdering
Vurderingsformer
- Formativ mappevurdering av læringsnotat og faglige innleveringsoppgaver av faglærer
- Tilbakemeldinger fra medstudent på en oppgave
Sluttvurdering
- Utvalgte arbeidskrav (læringsnotat/faglig innleveringsoppgave og refleksjonsoppgaven) legges i en digital vurderingsmappe.
- Det foretas en summativ vurdering av mappens innhold med karakter A-F av faglærer og intern sensor
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
- Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
- Skrive læringsnotater i forhold til hver nettsamling/tema
- Faglige innleveringsoppgaver
- Delta i læringsgrupper
- Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på læringsnotater og oppgaver
- Løse oppgaver i læringsgruppe
- Skrive i diskusjonsgruppe
- Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
Godkjent av
Ove Morten Austdal