01TK01V EITKKPF Lokalt tilpasset: Teknisk analyse og prosjektstyring

01TK01V EITKKPF Lokalt tilpasset: Teknisk analyse og prosjektstyring

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01TK01V EITKKPF
    • Studieprogram
      Prosessteknikk
    • Studiepoeng
      15
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Ole Kristian Thoresen
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
Emnets innhold

Laboratorieteknikk

  • Kromatografi
  • Papirkromatografi
  • Tynnsjiktkromatografi
  • HPLC, GC, GC-MS
  • Lyslære
  • Brytningsindeks
  • Dreining
  • Spektroskopi
  • UV, IR, AA, pH
  • Ledningsevne
  • Elektrolyse
  • Radioaktivitet
  • Geigerteller
  • Kvalitetssikring
  • Standardkurve

Prosjektstyring

  • Prosjektbegrepet
  • Lønnsomhetsvurderinger
  • Organisering
  • Tids- og ressursplanlegging
  • Prosjektoppfølging
  • Styring av bedriftens samlede prosjektportefølje
  • Kontraktsarbeid

Statistikk

Deskriptiv statistikk

  • DHvilkata skal beskrives
  • Variabel, data
  • Kategorisk og kontinuerlig
  • Beskrive data med en figur
  • Søylediagram og frekvenstabell
  • Histogram og boksplott
  • Oppsummeringstall

Analyse av data

  • AHvilkennalyse
  • Beskrive analyse med en figur
  • Gjennomsnitt og median
  • Standardavvik og kvartiler
  • Normalfordeling og standardavvik
  • Sammenligning av to grupper med målinger
  • Sammenligning av flere grupper med målinger
  • Rett linje og korrelasjon
  • p-verdi og statistisk signifikans
  • Konfidensintervall
  • Hvor mange må du analysere?
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om ulike kromatografiske prinsipper og analysemetoder
  • har kunnskap om ulike spektroskopiske prinsipper og analysemetoder
  • har kunnskap om ulike elektrokjemiske analysemetoder
  • har kunnskap om analyseinstrumenter som utnytter egenskaper ved lysstråling
  • har kunnskap om begreper innen radioaktiv stråling
  • har kunnskap om sporbarhet i analyser
  • har kjennskap til ordningen med akkreditering av laboratorier i Norge
  • har kunnskap om begreper innen statistikk
  • har kunnskap om grafisk presentasjon av statistisk behandlet tallmateriell
  • har kunnskap om utforming av prosjektorganisasjoner og fremdriftsplanlegging, inkl. ressursplanlegging
  • har kunnskap om vurdering av lønnsomhet i prosjekter
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan gjøre rede for prinsipper ved ulike kjemiske analyser
  • kan utføre analyser med ulike analyseinstrumenter
  • kan behandle og rapportere resultater fra kjemiske analyser
  • kan dokumentere laboratoriearbeid og resultater med rapportskriving
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse
  • kan bruke et stoffkartotek og gjøre rede for faremomenter ved behandling av organiske stoffer
  • kan bruke Excel for å gjennomføre enkle statistiske analyser
  • kan finne fram i relevante lover, forskrifter og avtaleverk som er nødvendig for å løse konkrete problemstillinger som prosjektleder
  • kan gjøre rede for organisering og driftsoppfølging av prosjekt
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere en kjemisk analyse på en sikkerhetsmessig riktig måte
  • kan vurdere analyseresultater og sporbarheten i en kjemisk analyse
  • kan forklare hensikten med å kalibrere analyseinstrumenter
  • kan planlegge, gjennomføre og analysere et forsøk på en statistisk riktig måte
  • kan vurdere reproduserbarhet i målingene i en kvantitativ analyse
  • kan initiere, planlegge og gjennomføre et prosjekt og utarbeide relevant dokumentasjon
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Det gjennomføres obligatoriske laboratorieoppgaver i emnet – ved fravær kan individuelt opplegg avtales. For å kunne delta på laboratorieundervisningen, må studenten ha gjennomført sikkerhetsopplæring.

Det er inntil 6 obligatoriske arbeidsoppdrag. I tillegg kan det være obligatoriske tester i emnet, og mindre arbeidsoppgaver knyttet til fagstoffet som innleveres på styrt digital plattform. Testene er tematester og/eller emnetest. Arbeidskravene er obligatoriske og skal leveres/gjennomføres til gitte frister. Alle arbeidsoppdrag skal være levert innen uttrekket til vurderingsmappa.

Vurdering

Mappevurdering: Arbeidsoppdrag (se arbeidskrav) skal leveres inn og vurderes gjennom perioden. Arbeidsoppdragene anses ikke ferdige før enkelte arbeidsoppdrag trekkes ut og leveres på nytt for sluttvurdering i en vurderingsmappe når emnet avsluttes. De ferdige arbeids-oppdragene som leveres i vurderingsmappen vil danne grunnlag for sluttkarakter i emnet, sammen med momenter som faglig interesse, deltakelse og aktivitet i timene, tema- og emnetester, samarbeid med medstudenter og lærere etc. Sluttvurdering gir emnekarakter i skala fra A til F.

Forkunnskapskrav

Gjennomført og bestått emnene

  • Innledende kjemi 
  • Generell kjemiprosess
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, laboratorieøvelser, øvelser med bruk av Excel. Bruk av MS Project. Veiledning via synkronmøte er nøkkel for å følge opp den individuelle progresjon av studentene.

Litteraturliste

Oppdaterte litteraturlister blir publisert på fagskolens nettsider ved studiestart.

Evaluering *

Studentens medvirkning gjennom årlige- og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans 1 år etter fullført utdanning.