01TK01V EITKKPF Lokalt tilpasset: Teknisk analyse og prosjektstyring
01TK01V EITKKPF Lokalt tilpasset: Teknisk analyse og prosjektstyring
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01TK01V EITKKPF
- StudieprogramProsessteknikk
- Studiepoeng15
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- EmneansvarligOle Kristian Thoresen
Laboratorieteknikk
- Kromatografi
- Papirkromatografi
- Tynnsjiktkromatografi
- HPLC, GC, GC-MS
- Lyslære
- Brytningsindeks
- Dreining
- Spektroskopi
- UV, IR, AA, pH
- Ledningsevne
- Elektrolyse
- Radioaktivitet
- Geigerteller
- Kvalitetssikring
- Standardkurve
Prosjektstyring
- Prosjektbegrepet
- Lønnsomhetsvurderinger
- Organisering
- Tids- og ressursplanlegging
- Prosjektoppfølging
- Styring av bedriftens samlede prosjektportefølje
- Kontraktsarbeid
Statistikk
Deskriptiv statistikk
- DHvilkata skal beskrives
- Variabel, data
- Kategorisk og kontinuerlig
- Beskrive data med en figur
- Søylediagram og frekvenstabell
- Histogram og boksplott
- Oppsummeringstall
Analyse av data
- AHvilkennalyse
- Beskrive analyse med en figur
- Gjennomsnitt og median
- Standardavvik og kvartiler
- Normalfordeling og standardavvik
- Sammenligning av to grupper med målinger
- Sammenligning av flere grupper med målinger
- Rett linje og korrelasjon
- p-verdi og statistisk signifikans
- Konfidensintervall
- Hvor mange må du analysere?
Kandidaten:
- har kunnskap om ulike kromatografiske prinsipper og analysemetoder
- har kunnskap om ulike spektroskopiske prinsipper og analysemetoder
- har kunnskap om ulike elektrokjemiske analysemetoder
- har kunnskap om analyseinstrumenter som utnytter egenskaper ved lysstråling
- har kunnskap om begreper innen radioaktiv stråling
- har kunnskap om sporbarhet i analyser
- har kjennskap til ordningen med akkreditering av laboratorier i Norge
- har kunnskap om begreper innen statistikk
- har kunnskap om grafisk presentasjon av statistisk behandlet tallmateriell
- har kunnskap om utforming av prosjektorganisasjoner og fremdriftsplanlegging, inkl. ressursplanlegging
- har kunnskap om vurdering av lønnsomhet i prosjekter
Kandidaten:
- kan gjøre rede for prinsipper ved ulike kjemiske analyser
- kan utføre analyser med ulike analyseinstrumenter
- kan behandle og rapportere resultater fra kjemiske analyser
- kan dokumentere laboratoriearbeid og resultater med rapportskriving
- kan reflektere over egen faglig utøvelse
- kan bruke et stoffkartotek og gjøre rede for faremomenter ved behandling av organiske stoffer
- kan bruke Excel for å gjennomføre enkle statistiske analyser
- kan finne fram i relevante lover, forskrifter og avtaleverk som er nødvendig for å løse konkrete problemstillinger som prosjektleder
- kan gjøre rede for organisering og driftsoppfølging av prosjekt
Kandidaten:
- kan planlegge, gjennomføre og dokumentere en kjemisk analyse på en sikkerhetsmessig riktig måte
- kan vurdere analyseresultater og sporbarheten i en kjemisk analyse
- kan forklare hensikten med å kalibrere analyseinstrumenter
- kan planlegge, gjennomføre og analysere et forsøk på en statistisk riktig måte
- kan vurdere reproduserbarhet i målingene i en kvantitativ analyse
- kan initiere, planlegge og gjennomføre et prosjekt og utarbeide relevant dokumentasjon
Arbeidskrav
Arbeidskravene gjennomføres som gruppearbeid eller individuelt. Det gjennomføres en obligatorisk Storyline i emnet der hensikten er at studenten arbeider med en integrert, tverrfaglig og helhetlig problemstilling.
Arbeidskrav og innleveringer beskrives nærmere i årsplanen som lages til studentene. Til sammen er det 7 obligatoriske arbeidskrav i emnet som skal leveres til gitte frister. Alle delene i Storyline skal være levert før trekket til vurderingsmappa.
Mappevurdering: Arbeidsoppdrag (se arbeidskrav) skal leveres inn og vurderes gjennom perioden. Arbeidsoppdragene anses ikke ferdige før enkelte arbeidsoppdrag trekkes ut og leveres på nytt for sluttvurdering i en vurderingsmappe når emnet avsluttes. De ferdige arbeids-oppdragene som leveres i vurderingsmappen vil danne grunnlag for sluttkarakter i emnet, sammen med momenter som faglig interesse, deltakelse og aktivitet i timene, emnetester, samarbeid med medstudenter og lærere etc. Sluttvurdering gir emnekarakter i skala fra A til F.
Forelesninger, laboratorieøvelser, øvelser med bruk av Excel. Bruk av MS Project. Veiledning via synkronmøte er nøkkel for å følge opp den individuelle progresjon av studentene.