01HO01E EIHOBBF Hovedprosjekt

01HO01E EIHOBBF Hovedprosjekt

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HO01E EIHOBBF
    • Studieprogram
      Barn med særskilte behov
    • Studiepoeng
      12
    • Studiested
      Strømmen
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2023 Høst
2024 Vår
Emnets innhold

Dette emnet er et obligatorisk fordypningsarbeid. Tema for fordypningen skal være praksisrettet, og konkret knyttet til praksis og et eller flere temaer i utdanningens emner. Studentene skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis. Hovedprosjektet  gjennomføres individuelt eller i grupper.

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor et selvvalgt fordypningstema innenfor oppvekstfaget – Barn med særskilte behov
  • har innsikt i relevante lover, forskrifter og planverk som gjelder barn og unge med særskilte behov
  • forstår egen faggruppes betydning i et oppvekstperspektiv og kan drøfte sammenhengen mellom teori om barn og unge med særskilte behov og praksis
Ferdigheter

Studenten:

  • kan kartlegge en situasjon gjeldende barn og unge med særskilte behov, identifisere en faglig problemstilling og behov for iverksetting av tiltak
  • kan finne informasjon og fagstoff fra oppvekstområdet som er relevant for fordypningsoppgavens problemstilling
Generell kompetanse

Studenten:

  • har utviklet en etisk grunnholdning og har forståelse for barn og unges behov innen oppvekstfaget
  • har forståelse for yrkesetiske prinsipper i sitt arbeid med barn og unge med særskilte behov og etiske retningslinjer i forhold til skriftlig arbeid
  • kan bygge relasjoner med medstudenter og samarbeide om hovedprosjektet i grupper
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Skriftlig prosjektarbeid individuelt eller i gruppe. 
  • Presentasjon av prosjektarbeidet
  • Logg
Oppmøteplikt

80% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Formell vurdering av skriftlig prosjektarbeid, og presentasjon. Karakter A-F
  • Grunnlag for emnekarakteren er at arbeidskravene er bestått. Studentenes arbeidsinnsats, logg, samarbeid og engasjement i gruppa har betydning for emnekarakteren.
Forkunnskapskrav

For å kunne gjennomføre hovedprosjektet må emne 1 – 4 og praksis være fullført og bestått.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Undervisning, veiledning, refleksjon.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.