01HH70F EIHOSEF Palliasjon

01HH70F EIHOSEF Palliasjon

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH70F EIHOSEF
    • Studieprogram
      Helsetjenester til sårbare eldre
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2025 Vår
Om emnet

Emne omhandler palliasjon. Palliasjon må tilpasses den eldre og det er viktig at man har forståelse for at sykdomspresentasjon endrer seg ved alderen. Emnet fokuserer på hvordan den enkelte skal få hjelp til å leve best mulig, med minst mulig plager. Det legges vekt på kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende, symptomer og symptomlindrende tiltak og bruk av standardiserte observasjons- og kartleggingsskjemaer. Emnet omhandler også pleie og omsorg ved livets slutt og ivaretakelse av pårørende. Alvorlig syke og døende eldre skal ha tilgang til helhetlige og gode pasientforløp og tjenester uavhengig om de befinner seg i et sykehjem eller hjemme.

Emnets innhold

6a) Palliasjon til eldre

  • Palliasjon- grunnlagstenkning
    • Overbehandling
    • Underbehandling
    • Behandlingsbegrensning
  • Sykdom og død i ulike kulturer
  • Sentrale aktører i et lindrende tjenestetilbud
    • Pasient og pårørende
    • Palliativt team
    • Den kommunale helse- og omsorgstjenesten
    • Fastlegen
  • Forhåndssamtaler
  • Personorientert tilnærming
  • Kommunikasjon og samhandling
    • Kommunikasjon med den alvorlig syke og døende
    • Kommunikasjon og ivaretakelse av pårørende
  • Helhetlig omsorg og ivaretagelse av grunnleggende behov
  • Livskvalitet, håp og mestring
  • Sorg og krise
  • Ivaretakelse av pårørende

6b) Symptomer i en palliativ og terminal fase

  • Observasjon, kartlegging og vurdering av symptomer hos eldre
    • Smerter
    • Dyspnòe
    • Kvalme/ oppkast
    • Obstipasjon
    • Munnhuleproblemer
    • Angst/ depresjon
    • Delirium
    • Fatigue
    • Tørste/ ernæringsutfordringer 
  • Standariserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy
  • Symptomlindring
    • Medikamentell
    • Ikke- medikamentell og omsorg
  • Væske og ernæring til eldre palliative pasienter
  • Pasientens opplevelse av velvære og livskvalitet

6c) Pleie og omsorg ved livets slutt

  • Tiltaksplanen Livets siste dager (LSD)
  • Etiske utfordringer i livets sluttfase
  • Den døende pasient - de siste dager og timer
  • Medikamentell symptomlindring og lindrende sedering ved livets slutt
  • Å dø i institusjon - Hjemmedød
  • Det gode stellet
  • Ivaretakelse av etterlatte
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om palliasjon og hva det innebærer i behandlingen, pleien og omsorgen til alvorlig og uhelbredelig syke og døende eldre pasienter og deres pårørende
  • har kunnskap om ulike fagressurser innen palliativ omsorg
  • har kunnskap om tiltak for å forebygge og lindre plagsomme symptomer hos alvorlig syke og døende eldre pasienter
  • har kunnskap om endringer i den eldre pasientens tilstand som kan tyde på at døden er nært forestående
  • har kunnskap om tiltaksplanen «Livets siste dager» og hvordan en slik plan kan bidra til å kvalitetssikre oppfølging av døende pasienter og deres pårørende
  • har kunnskap om ulike kartleggingsverktøy som kan brukes for å observere og dokumentere symptomer hos eldre pasienter i en palliativ fase
  • har innsikt i nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger knyttet til palliasjon og lindring i livets sluttfase
  • forstår betydningen av hva det innebærer å ha en personorientert tilnærming i pleie og omsorgen til alvorlig og uhelbredelig syke og døende eldre
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om palliasjon til alvorlig og uhelbredelig syke og døende eldre til å delta i behandling, og til å planlegge og iverksette tiltak som ivaretar pasientens behov for å forebygge og lindre plagsomme symptomer
  • kan anvende kunnskap om livets slutt for å observere og identifisere endringer i den eldre pasients tilstand som kan tyde på at døden er nært forestående
  • kan anvende kunnskap om personorientert tilnærming til å ivareta brukermedvirkning og integritet hos alvorlig og uhelbredelig syke og døende eldre pasienter
  • kan anvende kunnskap om forhåndssamtaler og ulike kommunikasjonsformer og -teknikker i samtale med den eldre pasient og pårørende
  • kan anvende kartleggingsverktøy og standardiserte observasjonsskjemaer til å kartlegge helsetilstand, ressurser og symptomer og til å identifisere behov for lindrende tiltak hos den eldre pasient i palliativ fase
  • kan finne relevant informasjon og fagstoff om ulike kulturelle hensyn knyttet til sykdom og død for å møte og ivareta individuelle ønsker og behov hos den eldre pasient og deres pårørende
  • kan kartlegge situasjoner i møte med alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan det er å leve med alvorlig og uhelbredelig sykdom både for pasient og pårørende
  • har forståelse for egen kompetanse, yrkesrolle, ansvar og oppgaver i pleie og omsorgen til eldre pasienter som er alvorlig og uhelbredelig syk og døende og deres pårørende
  • har utviklet en etisk grunnholdning gjennom å reflektere over faglige og etiske utfordringer og dilemmaer i møte med alvorlige og uhelbredelige syke og døende eldre pasienter og deres pårørende
  • kan utføre palliativ pleie og omsorg til alvorlig og uhelbredelige syke og døende pasienters individuelle behov og ønsker og som er tilpasset den eldres kognitive og kommunikative evner
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med pasient, pårørende, kollegaer og andre yrkesgrupper for å ivareta pasientens helhetlige behov knyttet til sykdom, lidelse og død
Arbeidsinnsats

Obligatorisk arbeidskrav:

  • Skriftlig oppgave individuell/gruppe
  • Arbeidskravet må være godkjent for å kunne ta avsluttende eksamen i emnet.

Avsluttende eksamen

  • Skriftlig individuell hjemmeeksamen som gjennomføres over 5 virkedager. 
Oppmøteplikt

Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
  • Eksamen vurderes med karakterskala A-F

Eksamenskarakteren danner grunnlaget for avsluttende vurdering i emnet. Endelig emnekarakter fremgår på vitnemålet/karakterutskriften. 

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, veiledning, gruppearbeid, individuelt arbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner, video, praktiske øvelser/ ferdighetstrening og selvstudium.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.