01HH70F EIHOSEF Palliasjon

01HH70F EIHOSEF Palliasjon

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH70F EIHOSEF
    • Studieprogram
      Helsetjenester til sårbare eldre
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2023 Vår
Emnets innhold

6a) Palliasjon til eldre

  • Palliasjon- grunnlagstenkning
    • Overbehandling
    • Underbehandling
    • Behandlingsbegrensning
  • Sykdom og død i ulike kulturer
  • Sentrale aktører i et lindrende tjenestetilbud
    • Pasient og pårørende
    • Palliativt team
    • Den kommunale helse- og omsorgstjenesten
    • Fastlegen
  • Forhåndssamtaler
  • Personorientert tilnærming
  • Kommunikasjon og samhandling
    • Kommunikasjon med den alvorlig syke og døende
    • Kommunikasjon og ivaretakelse av pårørende
  • Helhetlig omsorg og ivaretagelse av grunnleggende behov
  • Livskvalitet, håp og mestring
  • Sorg og krise
  • Ivaretakelse av pårørende

6b) Symptomer i en palliativ og terminal fase

  • Observasjon, kartlegging og vurdering av symptomer hos eldre
    • Smerter
    • Dyspnòe
    • Kvalme/ oppkast
    • Obstipasjon
    • Munnhuleproblemer
    • Angst/ depresjon
    • Delirium
    • Fatigue
    • Tørste/ ernæringsutfordringer 
  • Standariserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy
  • Symptomlindring
    • Medikamentell
    • Ikke- medikamentell og omsorg
  • Væske og ernæring til eldre palliative pasienter
  • Pasientens opplevelse av velvære og livskvalitet

6c) Pleie og omsorg ved livets slutt

  • Tiltaksplanen Livets siste dager (LSD)
  • Etiske utfordringer i livets sluttfase
  • Den døende pasient - de siste dager og timer
  • Medikamentell symptomlindring og lindrende sedering ved livets slutt
  • Å dø i institusjon - Hjemmedød
  • Det gode stellet
  • Ivaretakelse av etterlatte
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om palliasjon og hva det innebærer i behandlingen, pleien og omsorgen til alvorlig og uhelbredelig syke og døende eldre pasienter og deres pårørende
  • har kunnskap om ulike fagressurser innen palliativ omsorg
  • har kunnskap om tiltak for å forebygge og lindre plagsomme symptomer hos alvorlig syke og døende eldre pasienter
  • har kunnskap om endringer i den eldre pasientens tilstand som kan tyde på at døden er nært forestående
  • har kunnskap om tiltaksplanen «Livets siste dager» og hvordan en slik plan kan bidra til å kvalitetssikre oppfølging av døende pasienter og deres pårørende
  • har kunnskap om ulike kartleggingsverktøy som kan brukes for å observere og dokumentere symptomer hos eldre pasienter i en palliativ fase
  • har innsikt i nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger knyttet til palliasjon og lindring i livets sluttfase
  • forstår betydningen av hva det innebærer å ha en personorientert tilnærming i pleie og omsorgen til alvorlig og uhelbredelig syke og døende eldre
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om palliasjon til alvorlig og uhelbredelig syke og døende eldre til å delta i behandling, og til å planlegge og iverksette tiltak som ivaretar pasientens behov for å forebygge og lindre plagsomme symptomer
  • kan anvende kunnskap om livets slutt for å observere og identifisere endringer i den eldre pasients tilstand som kan tyde på at døden er nært forestående
  • kan anvende kunnskap om personorientert tilnærming til å ivareta brukermedvirkning og integritet hos alvorlig og uhelbredelig syke og døende eldre pasienter
  • kan anvende kunnskap om forhåndssamtaler og ulike kommunikasjonsformer og -teknikker i samtale med den eldre pasient og pårørende
  • kan anvende kartleggingsverktøy og standardiserte observasjonsskjemaer til å kartlegge helsetilstand, ressurser og symptomer og til å identifisere behov for lindrende tiltak hos den eldre pasient i palliativ fase
  • kan finne relevant informasjon og fagstoff om ulike kulturelle hensyn knyttet til sykdom og død for å møte og ivareta individuelle ønsker og behov hos den eldre pasient og deres pårørende
  • kan kartlegge situasjoner i møte med alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan det er å leve med alvorlig og uhelbredelig sykdom både for pasient og pårørende
  • har forståelse for egen kompetanse, yrkesrolle, ansvar og oppgaver i pleie og omsorgen til eldre pasienter som er alvorlig og uhelbredelig syk og døende og deres pårørende
  • har utviklet en etisk grunnholdning gjennom å reflektere over faglige og etiske utfordringer og dilemmaer i møte med alvorlige og uhelbredelige syke og døende eldre pasienter og deres pårørende
  • kan utføre palliativ pleie og omsorg til alvorlig og uhelbredelige syke og døende pasienters individuelle behov og ønsker og som er tilpasset den eldres kognitive og kommunikative evner
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med pasient, pårørende, kollegaer og andre yrkesgrupper for å ivareta pasientens helhetlige behov knyttet til sykdom, lidelse og død
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Individuell skriftlig oppgave hvor tema er symptom og symptomlindring.
  • Oppgavens omfang 1500 ord +/- 10%
  • Arbeidskravet er obligatorisk og vurderes til bestått/ ikke bestått.
Vurdering

Skriftlig individuell hjemmeeksamen over en uke. Arbeidskravene må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamenskarakteren danner grunnlaget for avsluttende vurdering i emne 6.

Formell vurdering av arbeidskrav med bestått/ ikke bestått

Formell vurdering av eksamen med karakter A-F

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.