01HH70E EIHOSEF Akutte tilstander og skader hos eldre

01HH70E EIHOSEF Akutte tilstander og skader hos eldre

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH70E EIHOSEF
    • Studieprogram
      Helsetjenester til sårbare eldre
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
Om emnet

Emnet omhandler akutte tilstander og skader som kan oppstå hos eldre. Emnet tar for seg akuttmedisinske tilstander og skader, forverrelse ved progredierende kronisk tilstander og observasjon, vurdering og kartlegging. Emnes innhold skal bidra til å styrke studentens kompetanse i arbeidet med eldre som blir akutt syk, og gjøre han/ hun i stand til å observere, dokumentere symptomer og tidlig tegn på endringer i den eldres helsetilstand og iverksette tiltak. Emnet legger også vekt på ABCDE- metodikken og bruken av kartleggingsverktøy.

Emnets innhold

5a) Akutt medisinske tilstander

  • Atypiske symptomer og tegn på sykdomsutvikling
  • Akutt hjertesykdom
    • Hjerteinfarkt
    • Arytmier
    • Akutt hjertesvikt
  • Akutt respirasjonssvikt
    • Akutt astmaanfall
    • Lungeødem
    • Lungeemboli
  • Hjerneslag
    • Hjerneinfarkt
    • TIA – anfall
    • Intracerebral blødning
    • Subaraknoidalblødning (SAB)
  • Akutt nyresvikt
  • Akutt medisinske tilstander ved kreft (Febril nøytropeni, hyperkalsemi, medulla kompresjon/ truende tversnittslesjon)
  • Andre akutte tilstander og skader
    • Hyper- og hypoglykemi
    • Alvorlig infeksjoner og sepsis
    • Akutt forvirringstilstand – delir
    • Væske- og elektrolyttforstyrrelser
    • Sjokktilstander
    • Fall, synkope, svimmelhet
    • Bruddskader og ulykker
    • Forgiftninger
  • Førstehjelp ved akutt kritisk sykdom
    • HHLR

5b) Forverrelse av progredierende og kroniske tilstander

  • Hjertesvikt
  • Nyresvikt
  • Kreft
  • Demens
  • Kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS)
  • Diabetes og senkomplikasjoner til diabetes
  • Nevrologiske sykdommer
  • Sykdom og skader i bevegelsesapparatet

5c) Observasjon, vurdering og kartlegging

  • Vitale parametere og gjennomføring av ABCDE- metodikk
  • Akutt og subakutt funksjonssvikt
  • Kartleggingsverktøy og standardiserte observasjonsskjemaer
  • Dokumentasjon
  • ISBAR – kommunikasjonsverktøy for sikker kommunikasjon mellom helsepersonell om pasientobservasjoner, tiltak og behandling
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskaper om kompleksiteten på akuttmedisinske tilstander hos eldre, symptomer og tiltak som må iverksettes ved behov for øyeblikkelig hjelp
  • har kunnskaper om progredierende og kroniske tilstander hos eldre for å kunne observere og gjenkjenne tegn på sykdomsforverring
  • har kunnskap om ulike kartleggingsverktøy som kan brukes for å observere og dokumentere symptomer og tegn på akutt medisinske tilstander eller forverret helsetilstand som følge av progredierende og kroniske sykdommer hos eldre pasienter på et tidlig tidspunkt
  • har kunnskap om ABCDE- metodikk for å identifisere endringer/ svikt i vitale funksjoner ved hjelp av kartleggingsverktøy for å vurdere behov for tiltak
  • har kunnskap om akutte skader og ulykker som ofte oppstår hos eldre
  • har innsikt i de lovfestede krav som gjelder for helsepersonell i situasjoner med akutt syke pasienter
  • forstår betydningen av å ivareta den gamles autonomi, verdighet og samvalg ved akutt sykdomsforverrelse
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om utvikling av symptomer på akutt tilstander og skader hos eldre og i samarbeid med andre iverksette forebyggende tiltak på et tidlig tidspunkt
  • kan anvende kunnskap om ABCDE- metodikk for gjennomføring av systematisk observasjon av pasientens vitale funksjoner for å avdekke svikt og hindre for tidlig død
  • kan anvende relevante kartleggingsverktøy for å gjennomføre strukturert kommunikasjon med kollegaer og tverrfaglige etater
  • kan finne og bruke informasjon og fagstoff som er relevant i arbeide med akutt multisyke eldre pasienter
  • kan kartlegge situasjoner og identifisere etiske dilemmaer som kan oppstå i møte med akutt syke eldre
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for at den eldre pasienten kan ha et komplekst sykdomsbilde
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom samvalg, samhandling og kommunikasjon med den akutt syke pasient og deres pårørende
  • kan utføre omsorgsfull og faglig forsvarlig arbeide knyttet til den akutt syke eldre pasient gjennom brukermedvirkning og respekt for den enkeltes verdi og verdighet
  • kan bygge relasjoner med pasienter og pårørende, kollegaer og tverrfaglige samarbeidspartnere
Arbeidsinnsats

Obligatorisk arbeidskrav:

  • Skriftlig oppgave individuell/gruppe
  • Arbeidskravet må være godkjent for å kunne ta avsluttende eksamen i emnet.

Avsluttende eksamen

  • Skriftlig individuell hjemmeeksamen som gjennomføres over 5 virkedager. 
Oppmøteplikt

Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
  • Eksamen vurderes med karakterskala A-F

Eksamenskarakteren danner grunnlaget for avsluttende vurdering i emnet. Endelig emnekarakter fremgår på vitnemålet/karakterutskriften. 

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, veiledning, gruppearbeid, individuelt arbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner, video, praktiske øvelser/ ferdighetstrening og selvstudium.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.