01HH70E EIHOSEF Akutte tilstander og skader hos eldre
01HH70E EIHOSEF Akutte tilstander og skader hos eldre
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH70E EIHOSEF
- StudieprogramHelsetjenester til sårbare eldre
- Studiepoeng10
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
5a) Akutt medisinske tilstander
- Atypiske symptomer og tegn på sykdomsutvikling
- Akutt hjertesykdom
- Hjerteinfarkt
- Arytmier
- Akutt hjertesvikt
- Akutt respirasjonssvikt
- Akutt astmaanfall
- Lungeødem
- Lungeemboli
- Hjerneslag
- Hjerneinfarkt
- TIA – anfall
- Intracerebral blødning
- Subaraknoidalblødning (SAB)
- Akutt nyresvikt
- Akutt medisinske tilstander ved kreft (Febril nøytropeni, hyperkalsemi, medulla kompresjon/ truende tversnittslesjon)
- Andre akutte tilstander og skader
- Hyper- og hypoglykemi
- Alvorlig infeksjoner og sepsis
- Akutt forvirringstilstand – delir
- Væske- og elektrolyttforstyrrelser
- Sjokktilstander
- Fall, synkope, svimmelhet
- Bruddskader og ulykker
- Forgiftninger
- Førstehjelp ved akutt kritisk sykdom
5b) Forverrelse av progredierende og kroniske tilstander
- Hjertesvikt
- Nyresvikt
- Kreft
- Demens
- Kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS)
- Diabetes og senkomplikasjoner til diabetes
- Nevrologiske sykdommer
- Sykdom og skader i bevegelsesapparatet
5c) Observasjon, vurdering og kartlegging
- Nasjonale faglige råd - Tidlig oppdagelse og rask respons ved forverret somatisk tilstand
- Vitale parametere og gjennomføring av ABCDE- metodikk
- Akutt og subakutt funksjonssvikt
- Kartleggingsverktøy og standardiserte observasjonsskjemaer
- NEWS 2
- Q-sofa
- 4AT (Screening for delirium og kognitiv svikt)
- Dokumentasjon
- ISBAR – kommunikasjonsverktøy for sikker kommunikasjon mellom helsepersonell om pasientobservasjoner, tiltak og behandling
Studenten
- har kunnskaper om kompleksiteten på akuttmedisinske tilstander hos eldre, symptomer og tiltak som må iverksettes ved behov for øyeblikkelig hjelp
- har kunnskaper om progredierende og kroniske tilstander hos eldre for å kunne observere og gjenkjenne tegn på sykdomsforverring
- har kunnskap om ulike kartleggingsverktøy som kan brukes for å observere og dokumentere symptomer og tegn på akutt medisinske tilstander eller forverret helsetilstand som følge av progredierende og kroniske sykdommer hos eldre pasienter på et tidlig tidspunkt
- har kunnskap om ABCDE- metodikk for å identifisere endringer/ svikt i vitale funksjoner ved hjelp av kartleggingsverktøy for å vurdere behov for tiltak
- har kunnskap om akutte skader og ulykker som ofte oppstår hos eldre
- har innsikt i de lovfestede krav som gjelder for helsepersonell i situasjoner med akutt syke pasienter
- forstår betydningen av å ivareta den gamles autonomi, verdighet og samvalg ved akutt sykdomsforverrelse
Studenten
- kan anvende kunnskap om utvikling av symptomer på akutt tilstander og skader hos eldre og i samarbeid med andre iverksette forebyggende tiltak på et tidlig tidspunkt
- kan anvende kunnskap om ABCDE- metodikk for gjennomføring av systematisk observasjon av pasientens vitale funksjoner for å avdekke svikt og hindre for tidlig død
- kan anvende relevante kartleggingsverktøy for å gjennomføre strukturert kommunikasjon med kollegaer og tverrfaglige etater
- kan finne og bruke informasjon og fagstoff som er relevant i arbeide med akutt multisyke eldre pasienter
- kan kartlegge situasjoner og identifisere etiske dilemmaer som kan oppstå i møte med akutt syke eldre
Studenten
- har forståelse for at den eldre pasienten kan ha et komplekst sykdomsbilde
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom samvalg, samhandling og kommunikasjon med den akutt syke pasient og deres pårørende
- kan utføre omsorgsfull og faglig forsvarlig arbeide knyttet til den akutt syke eldre pasient gjennom brukermedvirkning og respekt for den enkeltes verdi og verdighet
- kan bygge relasjoner med pasienter og pårørende, kollegaer og tverrfaglige samarbeidspartnere
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig oppgave som tar utgangspunkt akutte tilstander og skader hos eldre. Oppgavens omfang 1500 ord +/- 10%
- Arbeidskravet er obligatorisk og vurderes til bestått/ ikke bestått.
Skriftlig individuell hjemmeeksamen over en uke. Arbeidskravene må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamenskarakteren danner grunnlaget for avsluttende vurdering i emne 5.
Formell vurdering av arbeidskrav med bestått/ ikke bestått
Formell vurdering av eksamen med karakter A-F