01HH70D EIHOSEF Psykiske lidelser og rusavhengighet hos eldre
01HH70D EIHOSEF Psykiske lidelser og rusavhengighet hos eldre
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH70D EIHOSEF
- StudieprogramHelsetjenester til sårbare eldre
- Studiepoeng10
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Emnet omhandler psykiske lidelser og rusavhengighet hos eldre. I utredning og behandling må man ta hensyn til aldring, kognitiv funksjon, samtidige sykdommer og legemiddelbruk. Både biologiske, psykologiske og psykososiale faktorer er viktige når det gjelder psykisk lidelser som opptrer hos eldre. Emnet legger vekt på ulike behandlingsprinsipper og betydningen av kommunikasjon og samhandling. Innholdet i emnet skal bidra til å styrke forståelsen og kompetansen i det direkte arbeidet med eldre pasienter med en psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet.
4a) Psykiske lidelser og rusavhengighet
- Aldring og sårbarhet for psykiske lidelse
- Psykiske lidelser
- Bipolar lidelse
- Personlighetsforstyrrelse
- Psykotiske lidelser
- Demens og kognitiv svikt
- Atferdsmessige og psykiatriske symptomer ved demens (APSD)
- Angst
- Depresjon
- Utagerende atferd
- Søvn og søvnforstyrrelse
- Selvmord og selvmordsfare
- Rus og rusavhengighet
- Alkoholmisbruk
- Vanedannende legemidler
- Andre rusmidler
- Rusmidlers virkning og skadevirkning
- Økt sårbarhet hos eldre - Multimorbiditet og bruk av flere legemidler samtidig
- Somatiske- og psykiske følgetilstander ved rusmiddelproblemer
- Iverksetting av tiltak ved mistanke om problematisk og helseskadelig bruk
4b) Behandling, oppfølging og omsorg
- Observasjon, vurderinger og kartlegging
- Behandlingsprinsipper
- Miljøterapi og miljøterapeutiske prinsipper
- Medikamentell behandling
- Personsentrert omsorg og miljøbehandling
- Hverdagsmestring og livskvalitet
- Forebyggende tiltak for å redusere risiko for psykisk lidelse og rusavhengighet hos eldre
- Kommunale tjenestetilbud
- Helse- og omsorgstjenester til hjemmeboende
- Brukerplan
- FACT -team (Fleksibel aktiv og oppsøkende behandling)
- Likemannsarbeid og selvhjelpsgrupper
- Frisklivssentralen
- Dagsenter
- Andre aktører i behandlingsforløpet
- Kommunikasjon, samhandling og samarbeid
- Kommunikasjonsprosessen
- Relasjonskompetanse hos helsepersonell
- Kommunikasjon og samarbeid med pasient
- Kommunikasjon, samarbeid og ivaretakelse pårørende
- Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
4c) Juridiske rammer og etiske utfordringer
- Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern
- Faglig forsvarlig omsorg – hva innebærer det?
- Pasienter som ikke vil samarbeide
- Samtykkekompetanse og tvang
- Etiske refleksjon
- Holdninger og håndtering av egne følelser hos helsepersonell
- Konflikter og møte med vold, trusler og overgrep
- Risikofaktorer og tegn på vold mot eldre
- Vold i nære relasjoner
- Vold og trusler mot helsepersonell
- Helsepersonellets ansvar og plikter
- Rettigheter til den som er utsatt for vold
- Konfliktforebygging og konflikthåndtering
Studenten
- har kunnskap om de vanligste psykiske lidelsene hos eldre symptomer, diagnostikk og behandling
- har kunnskap om rus og rusavhengighet hos eldre, somatiske- og psykiske følgetilstander ved rusmiddelproblemer og iverksetting av tiltak ved mistanke om problematisk og helseskadelig bruk
- har kunnskap om personorientert omsorg, miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak som benyttes i arbeidet med eldre pasienter som har en psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet
- har kunnskap om forebyggende tiltak for å redusere risiko for psykisk lidelse og rusavhengighet hos eldre
- har kunnskap om kommunikasjon, ulike former for kommunikasjon, samhandling og konflikthåndtering
- har kunnskap om relevante kartleggingsverktøy som benyttes i arbeidet med eldre som har en psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet
- har innsikt i relevant lovverk, nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger knyttet til psykisk lidelser og rusavhengighet hos eldre
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om årsaker og konsekvenser ved utfordrende atferd for å forebygge bruk av makt og tvang
- kan oppdatere sin kunnskap om behandlingsprinsipper og oppfølging slik at den psykisk syke og/eller rusavhengige eldre kan oppleve medbestemmelse og mestring
- forstår kommunikasjonens betydning i samhandlingen med pasient og pårørende
Studenten
- kan anvende kunnskaper om psykiske lidelser og rusavhengighet hos eldre til å planlegge og iverksette tiltak som bidrar til økt livskvalitet og hverdagsmestring i samarbeid med pasient, kollegaer og andre yrkesgrupper
- kan anvende kunnskap om personsentrert omsorg, miljøbehandling og miljøterapeutiske tiltak i møte med pasienter med psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet
- kan anvende relevante kartleggingsverktøy til å kartlegge og dokumentere helsetilstand, ressurser og symptomer, og til å identifisere behov for hjelp og tilrettelegging hos eldre med en psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet
- kan anvende kommunikasjon som verktøy for å bygge relasjoner, oppnå tillit, brukermedvirkning og å unngå krenkelser og overgrep
- kan finne, bruke og henvise til fagstoff som er relevant i arbeidet med eldre som har en psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet
- kan kartlegge utfordrende atferd og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for tilrettelegging og tillitsskapende tiltak
Studenten
- har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i arbeid med pasienter med psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet
- har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver knyttet til behandling, pleie og omsorg til pasienter med psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet og deres pårørende
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til utrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med pasient, pårørende og kollegaer
- kan utføre arbeidet med forståelse for de ressurser, behov, utfordringer og muligheter som finnes i møte med pasient med psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet og deres pårørende
- kan utføre arbeidet etter gjeldene juridiske og etiske retningslinjer i arbeidet med utfordrende atferd
- kan bygge relasjoner, kommunisere og samhandle med pasienten med psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet og deres pårørende, for å best mulig ivareta personorientert omsorg
- kan bidra til utvikling av miljøbehandlingstiltak som ivaretar personsentrert omsorg for pasienter med psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet, og som ivaretar pasientens opplevelse av medvirkning, motivasjon og mestring
Obligatorisk arbeidskrav:
- Skriftlig oppgave individuell/gruppe
- Arbeidskravet må være godkjent for å kunne ta avsluttende eksamen i emnet.
Avsluttende eksamen
- Skriftlig individuell hjemmeeksamen som gjennomføres over 5 virkedager.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
- Eksamen vurderes med karakterskala A-F
Eksamenskarakteren danner grunnlaget for avsluttende vurdering i emnet. Endelig emnekarakter fremgår på vitnemålet/karakterutskriften.
Forelesninger, veiledning, gruppearbeid, individuelt arbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner, video, praktiske øvelser/ ferdighetstrening og selvstudium.