01HH70D EIHOSEF Psykiske lidelser og rusavhengighet hos eldre
01HH70D EIHOSEF Psykiske lidelser og rusavhengighet hos eldre
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH70D EIHOSEF
- StudieprogramHelsetjenester til sårbare eldre
- Studiepoeng10
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
4a) Psykiske lidelser og rusavhengighet
- Aldring og sårbarhet for psykiske lidelse
- Psykiske lidelser
- Bipolar lidelse
- Personlighetsforstyrrelse
- Psykotiske lidelser
- Demens og kognitiv svikt
- Atferdsmessige og psykiatriske symptomer ved demens (APSD)
- Angst
- Depresjon
- Utagerende atferd
- Søvn og søvnforstyrrelse
- Selvmord og selvmordsfare
- Rus og rusavhengighet
- Alkoholmisbruk
- Vanedannende legemidler
- Andre rusmidler
- Rusmidlers virkning og skadevirkning
- Økt sårbarhet hos eldre - Multimorbiditet og bruk av flere legemidler samtidig
- Somatiske- og psykiske følgetilstander ved rusmiddelproblemer
- Iverksetting av tiltak ved mistanke om problematisk og helseskadelig bruk
4b) Behandling, oppfølging og omsorg
- Observasjon, vurderinger og kartlegging
- Behandlingsprinsipper
- Miljøterapi og miljøterapeutiske prinsipper
- Medikamentell behandling
- Personsentrert omsorg og miljøbehandling
- Hverdagsmestring og livskvalitet
- Forebyggende tiltak for å redusere risiko for psykisk lidelse og rusavhengighet hos eldre
- Kommunale tjenestetilbud
- Helse- og omsorgstjenester til hjemmeboende
- Brukerplan
- FACT -team (Fleksibel aktiv og oppsøkende behandling)
- Likemannsarbeid og selvhjelpsgrupper
- Frisklivssentralen
- Dagsenter
- Andre aktører i behandlingsforløpet
- Kommunikasjon, samhandling og samarbeid
- Kommunikasjonsprosessen
- Relasjonskompetanse hos helsepersonell
- Kommunikasjon og samarbeid med pasient
- Kommunikasjon, samarbeid og ivaretakelse pårørende
- Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
4c) Juridiske rammer og etiske utfordringer
- Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern
- Faglig forsvarlig omsorg – hva innebærer det?
- Pasienter som ikke vil samarbeide
- Samtykkekompetanse og tvang
- Etiske refleksjon
- Holdninger og håndtering av egne følelser hos helsepersonell
- Konflikter og møte med vold, trusler og overgrep
- Risikofaktorer og tegn på vold mot eldre
- Vold i nære relasjoner
- Vold og trusler mot helsepersonell
- Helsepersonellets ansvar og plikter
- Rettigheter til den som er utsatt for vold
- Konfliktforebygging og konflikthåndtering
Studenten
- har kunnskap om de vanligste psykiske lidelsene hos eldre symptomer, diagnostikk og behandling
- har kunnskap om rus og rusavhengighet hos eldre, somatiske- og psykiske følgetilstander ved rusmiddelproblemer og iverksetting av tiltak ved mistanke om problematisk og helseskadelig bruk
- har kunnskap om personorientert omsorg, miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak som benyttes i arbeidet med eldre pasienter som har en psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet
- har kunnskap om forebyggende tiltak for å redusere risiko for psykisk lidelse og rusavhengighet hos eldre
- har kunnskap om kommunikasjon, ulike former for kommunikasjon, samhandling og konflikthåndtering
- har kunnskap om relevante kartleggingsverktøy som benyttes i arbeidet med eldre som har en psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet
- har innsikt i relevant lovverk, nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger knyttet til psykisk lidelser og rusavhengighet hos eldre
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om årsaker og konsekvenser ved utfordrende atferd for å forebygge bruk av makt og tvang
- kan oppdatere sin kunnskap om behandlingsprinsipper og oppfølging slik at den psykisk syke og/eller rusavhengige eldre kan oppleve medbestemmelse og mestring
- forstår kommunikasjonens betydning i samhandlingen med pasient og pårørende
Studenten
- kan anvende kunnskaper om psykiske lidelser og rusavhengighet hos eldre til å planlegge og iverksette tiltak som bidrar til økt livskvalitet og hverdagsmestring i samarbeid med pasient, kollegaer og andre yrkesgrupper
- kan anvende kunnskap om personsentrert omsorg, miljøbehandling og miljøterapeutiske tiltak i møte med pasienter med psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet
- kan anvende relevante kartleggingsverktøy til å kartlegge og dokumentere helsetilstand, ressurser og symptomer, og til å identifisere behov for hjelp og tilrettelegging hos eldre med en psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet
- kan anvende kommunikasjon som verktøy for å bygge relasjoner, oppnå tillit, brukermedvirkning og å unngå krenkelser og overgrep
- kan finne, bruke og henvise til fagstoff som er relevant i arbeidet med eldre som har en psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet
- kan kartlegge utfordrende atferd og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for tilrettelegging og tillitsskapende tiltak
Studenten
- har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i arbeid med pasienter med psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet
- har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver knyttet til behandling, pleie og omsorg til pasienter med psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet og deres pårørende
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til utrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med pasient, pårørende og kollegaer
- kan utføre arbeidet med forståelse for de ressurser, behov, utfordringer og muligheter som finnes i møte med pasient med psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet og deres pårørende
- kan utføre arbeidet etter gjeldene juridiske og etiske retningslinjer i arbeidet med utfordrende atferd
- kan bygge relasjoner, kommunisere og samhandle med pasienten med psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet og deres pårørende, for å best mulig ivareta personorientert omsorg
- kan bidra til utvikling av miljøbehandlingstiltak som ivaretar personsentrert omsorg for pasienter med psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet, og som ivaretar pasientens opplevelse av medvirkning, motivasjon og mestring
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig oppgave med tema psykiske lidelser og/ eller rusavhengighet hos eldre. Oppgavens omfang 1500 ord +/- 10%
- Arbeidskravet er obligatorisk og vurderes til bestått/ ikke bestått.
Skriftlig individuell hjemmeeksamen over en uke. Arbeidskravene må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamenskarakteren danner grunnlaget for avsluttende vurdering i emne 4.
Formell vurdering av arbeidskrav med bestått/ ikke bestått
Formell vurdering av eksamen med karakter A-F