01HH70B EIHOSEF Den geriatriske pasient

01HH70B EIHOSEF Den geriatriske pasient

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH70B EIHOSEF
    • Studieprogram
      Helsetjenester til sårbare eldre
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2023 Høst
2024 Vår
Om emnet

Emnet omhandler den geriatriske pasient, aldring, aldringsprosessen og den skrøpelige eldre. Emnet skal bidra til å styrke kompetansen og gi en helhetsforståelse for hvordan denne pasientgruppen er forskjellig fra andre pasientgrupper. Kunnskap og forståelse for aldringens konsekvenser for funksjonsevne, selvhjulpenhet og livskvalitet er viktige forutsetning for å kunne ivareta pasienten, iverksette tiltak og håndtere pasientsituasjoner på en verdig, trygg og sikker måte.

Emnets innhold

2a) Den geriatriske pasient

  • Aldring og alderdom
  • Normale aldersforandringer
  • Biologisk, psykologisk og sosial aldring
  • Eldre med minoritetsbakgrunn
  • Hva kjennetegner den geriatriske pasient?
  • Geriatrisk utredning, diagnostikk og kartleggingsverktøy
  • Den skrøpelige (frail) eldre
    • Årsaker til skrøpelighet
    • Konsekvenser av skrøpelighet
    • Den skrøpelige eldre med funksjonsnedsettelse
    • Mulitsyke eldre med sammensatte utfordringer
    • Typisk og atypisk symptombilde
  • Kommunikasjon, samvalg og samarbeid med pasient og pårørende
  • Ivaretakelse av pårørende - pårørende belastning
  • Tverrfaglig og tverretatlig samhandling og samarbeid

2b) Helseutfordringer

  • Aldringens konsekvenser for funksjonsevne, selvhjulpenhet og livskvalitet
    • Kognitiv svikt og sårbarhet
    • Syns- og hørselssvikt (sansesvikt og kommunikasjonsproblemer)
    • Munn- og tannhelse
    • Bevegelse og aktivitet (redusert gangfunksjon/ falltendens)
    • Søvn og søvnproblemer
    • Respirasjon og sirkulasjon
    • Forstyrrelser i fordøyelsessystemet
    • Urologiske lidelser
    • Tretthet
    • Smerte (akutt og kronisk)
    • Svikt i egenomsorg og dagliglivets funksjoner (ADL)
  • Krise, mestring, sorg og tap
  • Ensomhet og isolasjon blant eldre
  • Seksualitet
  • Legemiddelbehandling og legemiddelrelaterte problemer hos eldre
  • Bivirkning og interaksjoner
  • Polyfarmasi

2c) Observasjon, vurdering og kartlegging

  • Funksjonssvikt
    • Kronisk funksjonssvikt
    • Subakutt og akutt funksjonssvikt
    • Konsekvenser av funksjonssvikt
  • Kartlegging av funksjonsnivå
    • Egenomsorg og dagliglivets funksjoner (ADL)
    • Fysisk, psykisk og sosial funksjon
    • Kognitiv funksjon
    • Kartleggingsverktøy
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om aldring, alderdom og normale aldersforandringer
  • har kunnskap om hva som kjennetegner den geriatriske pasient, helseutfordringer og hvordan sykdom og funksjonssvikt kan opptre annerledes og mer kompleks hos eldre enn hos yngre
  • har kunnskap om kjennetegn på skrøpelighet hos eldre, symptomer på akutt, subakutt og kronisk funksjonssvikt og hvordan dette kan få konsekvenser for funksjonsevne, selvhjulpenhet og livskvaliteten til pasient og pårørende
  • har kunnskap om relevante kartleggingsverktøy i arbeidet med å dokumentere ressurser, behov og funksjonsnivå
  • har kunnskap om legemiddelbehandling, polyfarmasi og legemiddelrelaterte problemer knyttet til den geriatriske pasient
  • forstår betydningen av kommunikasjon, samvalg og samhandling i møte med pasient og deres pårørende som ivaretar pasientens integritet og rett til brukermedvirkning
  • har innsikt i relevant lovverk, nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger knyttet til den geriatriske pasient
  • kan oppdatere sin kunnskap om behandling, pleie og omsorg til den geriatriske pasient for å sikre faglig forsvarlighet og kvalitet i yrkesutøvelsen
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om den geriatriske pasient for å kunne identifisere individuelle behov og iverksette tiltak for å hindre uoppdaget funksjonssvikt
  • kan anvende relevant kartleggingsverktøy for å kartlegge og dokumentere helsetilstand, funksjonsnivå, ressurser og symptomer hos geriatriske pasient og til å identifisere behov for tiltak hos pasienter med helseutfordringer
  • kan finne relevant informasjon og fagstoff for å yte kunnskapsbasert praksis rettet mot den multisyke pasient
  • kan anvende kommunikasjon i kartlegging av situasjoner og identifisere pårørendes belastning og behov for støtte
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan bruk av relevante kartleggingsverktøy bidrar til å kvalitetssikre behandling, pleie og omsorg til den geriatriske pasient
  • har utviklet en etisk grunnholdning i tråd med yrkesetiske retningslinjer og relevant lovverk for å ivareta pasientens integritet og utføre faglig forsvarlighet i yrkesutøvelsen
  • kan utføre pleie og omsorg knyttet til den geriatriske pasients etter ønsker og individuelle behov og på en måte som ivaretar brukermedvirkning, samvalg og mestring
  • kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at den geriatriske pasient og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
  • kan bidra til utvikling av god praksis i samarbeid med kollegaer og andre relevante yrkesgrupper for å ivareta den geriatriske pasientens helhetlige behov knyttet nedsatt funksjonsevne og funksjonssvikt
Arbeidsinnsats

Obligatorisk arbeidskrav:

  • Skriftlig oppgave individuell/gruppe
  • Arbeidskravet må være godkjent for å kunne ta avsluttende eksamen i emnet.

Avsluttende eksamen

  • Skriftlig individuell hjemmeeksamen som gjennomføres over 5 virkedager. 
  • Eksamenskarakteren danner grunnlaget for avsluttende vurdering i emnet

 

Oppmøteplikt

Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Formell vurdering av arbeidskrav med bestått/ ikke bestått
  • Formell vurdering av eksamen med karakter A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, veiledning, gruppearbeid, individuelt arbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner, video, praktiske øvelser/ ferdighetstrening og selvstudium.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.