01HH65J EIHOKVF Medisinskteknisk utstyr, kirurgiske instrumenter og instrumenthåndtering
01HH65J EIHOKVF Medisinskteknisk utstyr, kirurgiske instrumenter og instrumenthåndtering
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH65J EIHOKVF
- StudieprogramKirurgisk virksomhet
- Studiepoeng13
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Dette emnet omhandler kirurgiske instrumenter og annet medisinsk utstyr, varelogistikk for sterilisert gods og forbruksvarer til operasjonsavdeling/virksomhet
2a. Kirurgiske instrumenter og annet medisinsk utstyr
- Lov om medisinsk utstyr, forskrift om håndtering av medisinsk utstyr
- Krav til kvalitetssikring, vedlikehold og kontroll i hht. forskrifter og prosedyrer av kirurgiske instrumenter og annet medisinsk utstyr
- Navn og funksjonsområde på kirurgiske instrumenter, spesialinstrumenter, samt anestesiutstyr
- Materiale i kirurgiske instrumenter og annet medisinsk utstyr
- Misfarging, korrosjon og mekanisk skade av metaller
- Forebygging av skader på utstyr
- Produktinformasjon på medisinsk utstyr/kirurgiske instrumenter
- Håndtering, lagring og hygiene i ulike lagertyper
- Emballasjetyper
2b. Rengjøring, desinfeksjon, kontroll og vedlikehold av medisinsk utstyr og kirurgiske instrumenter
- Behandling av urene instrumenter
- Rengjøring og desinfeksjon
- Skylleromsrutiner, bruk og vedlikehold av vaskemaskiner, dekontaminatorer og ultralydbad
- Reduksjon av kimtallet (bioburden)
- Rengjøringsmidler og kjemikalia – dosering, bruk, vern og oppbevaring
2c. Steriliseringsmetoder og steriliseringskontroll
- Sterilisering med ulike steriliseringsmetoder
- Inn- og utlasting av autoklaver
- Kontroll av steriliseringsprosesser
- Testing, vedlikehold og validering av autoklaver
- Standarder og kvalitetskrav
2d. Utstyrs- og vareflyt til operasjoner i operasjonsavdelingen
- Kan lese operasjonsbestilling og forstå bruken av operasjonskoder
- Pakke utstyr og varer i henhold til operasjonsbestilling
- Innsikt og forståelse om kirurgiske inngrep/ prosedyrer og kirurgiske instrumenter
- Varelogistikk opp mot planlagte og akutte inngrep
- Anbud i helseforetak
- Varelogistikksystem
- Samarbeid med faggrupper som involveres i vare- og instrumentflyten mot operasjon
- Bruk av IKT verktøy i behandling av operasjonsbestillinger
2e. Varelogistikk for sterilisert gods og forbruksvarer til kirurgisk virksomhet.
- Innføring i logistikkprinsipper og logistikkprosesser for sterilisert gods og forbruksvarer til kirurgisk virksomhet
- Logistikkforløp som støtter opp for pasientsikker drift
- Vare- og utstyrs logistikk for sterile lager som varemottak, rekvirering, vareplukk, transport og distribuering
- Oppfølging og vedlikehold av sterile lagre
- Produksjons- og sporingssystem for instrumenter og utstyr
- Bruk av IKT- verktøy for logistikkstyring innen kirurgisk virksomhet (f.eks. T-DOC)
- Bruk av IKT-verktøy for bestillingsrutiner og bestillersystem
Studenten
- har kunnskap om medisinteknisk utstyr som benyttes i rengjøring, desinfeksjon og steriliseringsprosessen
- har kunnskap om hovedgruppene av kirurgiske instrumenter og hvilke materialer de er laget av
- har kunnskap om hvordan instrumenter og utstyr av ulike materialer skal behandles, rengjøres, desinfiseres, steriliseres, tørkes, kontrolleres og vedlikeholdes
- har kunnskap om hvordan instrumenter og varer skal pakkes til prosedyrer og operasjoner som skal gjennomføres
- har kunnskap om aktuelle varelogistikksløyfer (forbruksvarer, utstyr, sterilt gods, tekstiler og avfall)
- har kunnskap om sporbarhet for instrumenter
- har kunnskap om aktuelle logistikk- og sporingssystemer
- har innsikt i lov om medisinsk utstyr, forskrift om håndtering av medisinsk utstyr og i kvalitetskrav knyttet til dekontaminerings- og steriliseringsprosesser
- kan oppdatere sine kunnskaper innen medisinskteknisk utstyr, kirurgiske instrumenter og vareflyt
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap i arbeidet med å planlegge, styre og kontrollere aktuelle varelogistikksløyfer
- kan anvende faglig kunnskap for å utføre rengjøring, desinfeksjon, sterilisering, tørking, kontroll, sporing, vedlikehold og pakking av instrumenter og utstyr
- kan finne produktinformasjon på medisinsk utstyr/kirurgiske instrumenter
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger innen behandling og vedlikehold av kirurgiske instrumenter og medisinskteknisk utstyr
Studenten
- har forståelse for viktigheten av riktig behandling og vedlikehold av kirurgiske instrumenter og annet medisinsk utstyr
- har forståelse for viktigheten av å følge retningslinjer for sterilforsyning og varelogistikk
- kan utføre arbeidet på en måte som bidrar til å skape tillit hos kollegaer og servicemottakere
- kan utvikle arbeidsmetoder for å sikre en effektiv steriliseringsprosess og instrumentflyt innen kirurgisk virksomhet
Arbeidskrav
- Individuell oppgave om medisinskteknisk utstyr
- Individuell oppgave om varelogistikk for sterilisert gods og forbruksvarer til operasjonsavdeling/virksomhet
- Refleksjonsnotat om egen læring
Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet
80% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I totalvurderingen av emne vil det legges vekt på skriftlig individuelloppgave, muntlige framføringer, arbeidsprosess og gruppesamarbeid. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner