01HH65J EIHOKVF Medisinskteknisk utstyr, kirurgiske instrumenter og instrumenthåndtering

01HH65J EIHOKVF Medisinskteknisk utstyr, kirurgiske instrumenter og instrumenthåndtering

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH65J EIHOKVF
    • Studieprogram
      Kirurgisk virksomhet
    • Studiepoeng
      13
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2022 Høst
2023 Vår
Om emnet

Dette emnet omhandler kirurgiske instrumenter og annet medisinsk utstyr, varelogistikk for sterilisert gods og forbruksvarer til operasjonsavdeling/virksomhet

Emnets innhold

2a. Kirurgiske instrumenter og annet medisinsk utstyr

  • Lov om medisinsk utstyr, forskrift om håndtering av medisinsk utstyr
  • Krav til kvalitetssikring, vedlikehold og kontroll i hht. forskrifter og prosedyrer av kirurgiske instrumenter og annet medisinsk utstyr
  • Navn og funksjonsområde på kirurgiske instrumenter, spesialinstrumenter, samt anestesiutstyr
  • Materiale i kirurgiske instrumenter og annet medisinsk utstyr
  • Misfarging, korrosjon og mekanisk skade av metaller
  • Forebygging av skader på utstyr
  • Produktinformasjon på medisinsk utstyr/kirurgiske instrumenter
  • Håndtering, lagring og hygiene i ulike lagertyper
  • Emballasjetyper

2b. Rengjøring, desinfeksjon, kontroll og vedlikehold av medisinsk utstyr og kirurgiske instrumenter

  • Behandling av urene instrumenter
  • Rengjøring og desinfeksjon
  • Skylleromsrutiner, bruk og vedlikehold av vaskemaskiner, dekontaminatorer og ultralydbad
  • Reduksjon av kimtallet (bioburden)
  • Rengjøringsmidler og kjemikalia – dosering, bruk, vern og oppbevaring

2c. Steriliseringsmetoder og steriliseringskontroll

  • Sterilisering med ulike steriliseringsmetoder
  • Inn- og utlasting av autoklaver
  • Kontroll av steriliseringsprosesser
  • Testing, vedlikehold og validering av autoklaver
  • Standarder og kvalitetskrav

2d. Utstyrs- og vareflyt til operasjoner i operasjonsavdelingen

  • Kan lese operasjonsbestilling og forstå bruken av operasjonskoder
  • Pakke utstyr og varer i henhold til operasjonsbestilling
  • Innsikt og forståelse om kirurgiske inngrep/ prosedyrer og kirurgiske instrumenter
  • Varelogistikk opp mot planlagte og akutte inngrep
  • Anbud i helseforetak
  • Varelogistikksystem
  • Samarbeid med faggrupper som involveres i vare- og instrumentflyten mot operasjon
  • Bruk av IKT verktøy i behandling av operasjonsbestillinger

2e. Varelogistikk for sterilisert gods og forbruksvarer til kirurgisk virksomhet.

  • Innføring i logistikkprinsipper og logistikkprosesser for sterilisert gods og forbruksvarer til kirurgisk virksomhet
  • Logistikkforløp som støtter opp for pasientsikker drift
  • Vare- og utstyrs logistikk for sterile lager som varemottak, rekvirering, vareplukk, transport og distribuering
  • Oppfølging og vedlikehold av sterile lagre
  • Produksjons- og sporingssystem for instrumenter og utstyr
  • Bruk av IKT- verktøy for logistikkstyring innen kirurgisk virksomhet (f.eks. T-DOC)
  • Bruk av IKT-verktøy for bestillingsrutiner og bestillersystem
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om medisinteknisk utstyr som benyttes i rengjøring, desinfeksjon og steriliseringsprosessen
  • har kunnskap om hovedgruppene av kirurgiske instrumenter og hvilke materialer de er laget av
  • har kunnskap om hvordan instrumenter og utstyr av ulike materialer skal behandles, rengjøres, desinfiseres, steriliseres, tørkes, kontrolleres og vedlikeholdes
  • har kunnskap om hvordan instrumenter og varer skal pakkes til prosedyrer og operasjoner som skal gjennomføres
  • har kunnskap om aktuelle varelogistikksløyfer (forbruksvarer, utstyr, sterilt gods, tekstiler og avfall)
  • har kunnskap om sporbarhet for instrumenter
  • har kunnskap om aktuelle logistikk- og sporingssystemer
  • har innsikt i lov om medisinsk utstyr, forskrift om håndtering av medisinsk utstyr og i kvalitetskrav knyttet til dekontaminerings- og steriliseringsprosesser
  • kan oppdatere sine kunnskaper innen medisinskteknisk utstyr, kirurgiske instrumenter og vareflyt
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap i arbeidet med å planlegge, styre og kontrollere aktuelle varelogistikksløyfer
  • kan anvende faglig kunnskap for å utføre rengjøring, desinfeksjon, sterilisering, tørking, kontroll, sporing, vedlikehold og pakking av instrumenter og utstyr
  • kan finne produktinformasjon på medisinsk utstyr/kirurgiske instrumenter
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger innen behandling og vedlikehold av kirurgiske instrumenter og medisinskteknisk utstyr
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for viktigheten av riktig behandling og vedlikehold av kirurgiske instrumenter og annet medisinsk utstyr
  • har forståelse for viktigheten av å følge retningslinjer for sterilforsyning og varelogistikk
  • kan utføre arbeidet på en måte som bidrar til å skape tillit hos kollegaer og servicemottakere
  • kan utvikle arbeidsmetoder for å sikre en effektiv steriliseringsprosess og instrumentflyt innen kirurgisk virksomhet
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Individuell oppgave om medisinskteknisk utstyr
  • Individuell oppgave om varelogistikk for sterilisert gods og forbruksvarer til operasjonsavdeling/virksomhet
  • Refleksjonsnotat om egen læring

Arbeidskravene er obligatoriske

Oppmøteplikt

80% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Skriftlige individuelle oppgaver vurderes med karakter A-F.
  • Refleksjonsnotat vurderes til bestått/ikke bestått.

I totalvurderingen av emne 2 vil det legges vekt på at arbeidskravene er vurdert til bestått. I tillegg til arbeidsprosess og gruppesamarbeid.

  • Formell vurdering med karakter A-F av emnet
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.