01HH55G EIHOLSF Logistikk og service i helsevesenet

01HH55G EIHOLSF Logistikk og service i helsevesenet

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH55G EIHOLSF
    • Studieprogram
      Logistikk og service i helsetjenesten
    • Studiepoeng
      22
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2024 Vår
2024 Høst
2025 Vår
Om emnet

Dette emnet tar for seg logistikkprinsipper, logistikkprosessene, bruk av relevant IKT-verktøy, innføring i helseøkonomi, helseservice og pasientsikkerhet.

Emnets innhold

3a. Generell innføring i logistikkprinsipper i helsevesenet

  • Vare- og utstyrs logistikk/logistikk av varer og tjenester
  • Administrative logistikkforløp som støtter opp for pasientsikker drift
  • Pasientlogistikk (pasientforløp og arbeidsprosesser)
  • Logistikkprinsippene «push» & «pull»
  • Verdikjede

3b. Logistikkprosessen

  • Bestilling fra kunde (ordrebehandling)
  • Planlegge, klargjøre og utføre
  • Varemottak og distribusjon
  • Leveringsservice
  • Beholdning og forsyning
  • Oppfølging og vedlikehold

3c. Bruk av IKT-verktøy

  • Pasientjournal (DIPS, PACS, Gerica)
  • Fagspesifikt IKT-verktøy
  • IKT logistikksystemer – generell innføring i grunnprinsippene for bruk av ERP-systemer
  • Behandling av data fra IKT- logistikksystemer (bearbeiding av data i Excel og utarbeidelse av logistikkanalyser)
  • Koblingen mellom logistikk og økonomi

3d. Innføring i helseøkonomi og betydning av riktig bruk av logistikkprosesser i helseinstitusjoner

  • Oversikt over finansiering i primærhelsetjenesten (basistilskudd, refusjonstakster og egenandeler)
  • Oversikt over finansiering i spesialisthelsetjenesten (Basisbevilgning, innsatsstyrt finansiering (ISF) – somatikk, poliklinikkrefusjoner og egenandeler, øremerkede tilskudd)
  • Innsikt rundt kostnader/inntekter i polikliniske konsultasjoner (avbestillinger av legetimer på kort varsel, pasienter møter ikke opp til avtalt legetime)
  • Inntekter per behandlet pasient (poliklinikk, dagbehandling og inneliggende)
  • Innsikt rundt kostnader ved utskrivningsklare pasienter fra spesialisthelsetjenesten til primærhelsetjenesten
  • Årlig oppdragsdokument mellom regionalt foretak og helseforetak (Bestiller dokumentet)
  • Forståelse for den årlige budsjettprosessen
  • Innsikt i prinsipper for å sette korrekt lagerbeholdning, herunder prognostiseringsteknikker

3e. «Logistikkservice»

  • Innføring i SLA (Service Level Agreements). Avtaler mellom ulike enheter som definerer servicenivået
  • Leveringstid
  • Leveringssikkerhet
  • Tilgjengelighet
  • Fleksibilitet
  • Rådgiverfunksjon i henhold til sitt ansvarsområde

3f. Prosessforståelse og avhengigheter i helsevesenet. (Pasientforløpene)

  • Pasientforløp
  • Pasientforløp mellom primær- og spesialisthelsetjenesten
  • Logistikksløyfenes avhengigheter til pasientforløpene
  • Verktøy for systematisk prosessforbedring

3g. Pasientsikkerhet og sertifisering i helsevesenet

  • Kvalitet i helsevesen
  • Forskrift om internkontroll
  • Planlegging, utføring, evaluering og korrigering av virksomhet og tjenester i samsvar med helse- og omsorgslovgivingen
  • ISO-sertifisering - prosessorientert tilnærming, som omfatter blant annet kvalitetsledelse, produktdesign, kundebehandling, dokumentkontroll, internopplæring, internrevisjon og ledelsesevaluering. ISO 9001 kan brukes til sertifisering av organisasjoner.
  • Krav til logistikk opp mot sertifiseringskravene
  • Krav til logistikkmedarbeidere som utfører oppgaver på sertifiserte enheter
  • Krav til logistikk opp mot sertifiseringskravene
  • Krav til logistikkmedarbeidere som utfører oppgaver på sertifiserte enheter
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om sentrale logistikkprinsipper tilknyttet pasientlogistikk i primær- og spesialisthelsetjenesten
  • har kunnskap om IKT - verktøy som anvendes innenfor logistikkprosesser
  • har kunnskap om sentrale varelogistikksløyfer i helsevesenet (forbruksvarer, utstyr, tekstiler og avfall)
  • har kunnskap om sentrale logistikksløyfer som støtter opp for sikker pasientbehandling (sterilforsyning, pasientbooking og service)
  • har kunnskap om sammenhengen mellom helseøkonomi og riktig bruk av logistikkprosesser i helsetjenesten
  • har kunnskap om logistikkservice og pasientforløp
  • har kunnskap om pasientsikkerhet, kvalitet og sertifisering i helsevesenet
  • har innsikt i Forskrift om internkontroll i helse- og omsorgstjenesten og lov og forskrift for offentlige anskaffelser
  • kan oppdatere sine kunnskaper i IKT-verktøy som benyttes innenfor logistikkforløp
  • forstår betydningen av logistikkforløpenes avhengigheter til pasientforløpene
  • forstår betydningen av helhetlige og sammenhengende tjenester mellom spesialist- og primærhelsetjenesten
  • forstår betydningen av prinsippene for verdikjeder
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende faglig kunnskap for å forstå likheter, ulikheter og utfordringer ved sentrale logistikksløyfer i helsevesenet
  • kan anvende faglig kunnskap i arbeidet med å planlegge, styre og kontrollere varestrøm fra opprinnelig kilde til endelig mottaker
  • kan anvende relevant faglig verktøy for å utarbeide logistikk-/prosessforløp
  • kan anvende faglig kunnskap til å utføre estimeringer og utforme planer som sikrer levering til riktig tid
  • kan anvende faglig kunnskap til å skissere logistikkforløpene
  • kan anvende enkle prognosemetoder for gjennomsnittsberegning, som glidende gjennomsnitt og eksponentiell glatting
  • kan anvende faglig kunnskap for å forstå prinsipper og hensikten med IKT verktøy som benyttes i logistikkprosesser
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger innen logistikk og service
  • kan kartlegge og foreslå valg av intern logistikkprosess, og forstå hvilke sentrale faktorer som påvirker valget av alternative logistikkprosesser
  • kan kartlegge situasjoner for å sikre kvalitetssikring og dokumentasjon, identifisere problemstillinger og behov for tiltak gjennom hele logistikkprosessen
Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for logistikkprosessers betydning for helsetjenesten
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som bidrar til å skape tillit og relasjoner til pasienter, pårørende, kollegaer og andre i forsyningskjeden
  • kan utføre logistikkrelaterte arbeidsoppgaver som støtter opp for pasientsikker drift
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innen logistikkområdet, på tvers av fag, virksomheter og tjenestenivåer, samt med målgrupper som pasienter, pårørende og andre
  • kan utvikle arbeidsmetoder etter aktuelle modeller og analyser innen logistikkprosessene for å sikre en effektiv materialflyt
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Grunnlag for emnekarakteren er at arbeidskravene er godkjent. 

  • Individuell skriftlig oppgave om logistikkprinsipper og logistikkprosessen
  • Prosjektoppgave i gruppe eller individuelt innenfor valgt tema; logistikk av varer og tjenester i helsevesenet, pasientforløp og arbeidsprosesser eller administrative logistikkforløp som støtter opp for pasientsikker drift
  • Presentasjon av prosjektoppgaven
  • Individuell refleksjon over egen læring
Oppmøteplikt

80% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent

Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har også betydning for emnekarakteren. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, veiledning, nettmøter, gruppearbeid, individuelt arbeid, Tabletop - øvelser, ferdighetstrening, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner og selvstudium.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.