01HH55G EIHOLSF Logistikk og service i helsevesenet

01HH55G EIHOLSF Logistikk og service i helsevesenet

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH55G EIHOLSF
    • Studieprogram
      Logistikk og service i helsetjenesten
    • Studiepoeng
      22
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Om emnet

Dette emnet tar for seg logistikkprinsipper, logistikkprosessene, bruk av relevant IKT-verktøy, innføring i helseøkonomi, helseservice og pasientsikkerhet.

Emnets innhold

3a. Generell innføring i logistikkprinsipper i helsevesenet

  • Vare- og utstyrs logistikk/logistikk av varer og tjenester
  • Administrative logistikkforløp som støtter opp for pasientsikker drift
  • Pasientlogistikk (pasientforløp og arbeidsprosesser)
  • Logistikkprinsippene «push» & «pull»
  • Verdikjede

3b. Logistikkprosessen

  • Bestilling fra kunde (ordrebehandling)
  • Planlegge, klargjøre og utføre
  • Varemottak og distribusjon
  • Leveringsservice
  • Beholdning og forsyning
  • Oppfølging og vedlikehold

3c. Bruk av IKT-verktøy

  • Pasientjournal (DIPS, PACS, Gerica)
  • Fagspesifikt IKT-verktøy
  • IKT logistikksystemer – generell innføring i grunnprinsippene for bruk av ERP-systemer
  • Behandling av data fra IKT- logistikksystemer (bearbeiding av data i Excel og utarbeidelse av logistikkanalyser)
  • Koblingen mellom logistikk og økonomi

3d. Innføring i helseøkonomi og betydning av riktig bruk av logistikkprosesser i helseinstitusjoner

  • Oversikt over finansiering i primærhelsetjenesten (basistilskudd, refusjonstakster og egenandeler)
  • Oversikt over finansiering i spesialisthelsetjenesten (Basisbevilgning, innsatsstyrt finansiering (ISF) – somatikk, poliklinikkrefusjoner og egenandeler, øremerkede tilskudd)
  • Innsikt rundt kostnader/inntekter i polikliniske konsultasjoner (avbestillinger av legetimer på kort varsel, pasienter møter ikke opp til avtalt legetime)
  • Inntekter per behandlet pasient (poliklinikk, dagbehandling og inneliggende)
  • Innsikt rundt kostnader ved utskrivningsklare pasienter fra spesialisthelsetjenesten til primærhelsetjenesten
  • Årlig oppdragsdokument mellom regionalt foretak og helseforetak (Bestiller dokumentet)
  • Forståelse for den årlige budsjettprosessen
  • Innsikt i prinsipper for å sette korrekt lagerbeholdning, herunder prognostiseringsteknikker

3e. «Logistikkservice»

  • Innføring i SLA (Service Level Agreements). Avtaler mellom ulike enheter som definerer servicenivået
  • Leveringstid
  • Leveringssikkerhet
  • Tilgjengelighet
  • Fleksibilitet
  • Rådgiverfunksjon i henhold til sitt ansvarsområde

3f. Prosessforståelse og avhengigheter i helsevesenet. (Pasientforløpene)

  • Pasientforløp
  • Pasientforløp mellom primær- og spesialisthelsetjenesten
  • Logistikksløyfenes avhengigheter til pasientforløpene
  • Verktøy for systematisk prosessforbedring

3g. Pasientsikkerhet og sertifisering i helsevesenet

  • Kvalitet i helsevesen
  • Forskrift om internkontroll
  • Planlegging, utføring, evaluering og korrigering av virksomhet og tjenester i samsvar med helse- og omsorgslovgivingen
  • ISO-sertifisering - prosessorientert tilnærming, som omfatter blant annet kvalitetsledelse, produktdesign, kundebehandling, dokumentkontroll, internopplæring, internrevisjon og ledelsesevaluering. ISO 9001 kan brukes til sertifisering av organisasjoner.
  • Krav til logistikk opp mot sertifiseringskravene
  • Krav til logistikkmedarbeidere som utfører oppgaver på sertifiserte enheter
  • Krav til logistikk opp mot sertifiseringskravene
  • Krav til logistikkmedarbeidere som utfører oppgaver på sertifiserte enheter
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om sentrale logistikkprinsipper tilknyttet pasientlogistikk i primær- og spesialisthelsetjenesten
  • har kunnskap om IKT - verktøy som anvendes innenfor logistikkprosesser
  • har kunnskap om sentrale varelogistikksløyfer i helsevesenet (forbruksvarer, utstyr, tekstiler og avfall)
  • har kunnskap om sentrale logistikksløyfer som støtter opp for sikker pasientbehandling (sterilforsyning, pasientbooking og service)
  • har kunnskap om sammenhengen mellom helseøkonomi og riktig bruk av logistikkprosesser i helsetjenesten
  • har kunnskap om logistikkservice og pasientforløp
  • har kunnskap om pasientsikkerhet, kvalitet og sertifisering i helsevesenet
  • har innsikt i Forskrift om internkontroll i helse- og omsorgstjenesten og lov og forskrift for offentlige anskaffelser
  • kan oppdatere sine kunnskaper i IKT-verktøy som benyttes innenfor logistikkforløp
  • forstår betydningen av logistikkforløpenes avhengigheter til pasientforløpene
  • forstår betydningen av helhetlige og sammenhengende tjenester mellom spesialist- og primærhelsetjenesten
  • forstår betydningen av prinsippene for verdikjeder
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende faglig kunnskap for å forstå likheter, ulikheter og utfordringer ved sentrale logistikksløyfer i helsevesenet
  • kan anvende faglig kunnskap i arbeidet med å planlegge, styre og kontrollere varestrøm fra opprinnelig kilde til endelig mottaker
  • kan anvende relevant faglig verktøy for å utarbeide logistikk-/prosessforløp
  • kan anvende faglig kunnskap til å utføre estimeringer og utforme planer som sikrer levering til riktig tid
  • kan anvende faglig kunnskap til å skissere logistikkforløpene
  • kan anvende enkle prognosemetoder for gjennomsnittsberegning, som glidende gjennomsnitt og eksponentiell glatting
  • kan anvende faglig kunnskap for å forstå prinsipper og hensikten med IKT verktøy som benyttes i logistikkprosesser
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger innen logistikk og service
  • kan kartlegge og foreslå valg av intern logistikkprosess, og forstå hvilke sentrale faktorer som påvirker valget av alternative logistikkprosesser
  • kan kartlegge situasjoner for å sikre kvalitetssikring og dokumentasjon, identifisere problemstillinger og behov for tiltak gjennom hele logistikkprosessen
Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for logistikkprosessers betydning for helsetjenesten
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som bidrar til å skape tillit og relasjoner til pasienter, pårørende, kollegaer og andre i forsyningskjeden
  • kan utføre logistikkrelaterte arbeidsoppgaver som støtter opp for pasientsikker drift
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innen logistikkområdet, på tvers av fag, virksomheter og tjenestenivåer, samt med målgrupper som pasienter, pårørende og andre
  • kan utvikle arbeidsmetoder etter aktuelle modeller og analyser innen logistikkprosessene for å sikre en effektiv materialflyt
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Grunnlag for emnekarakteren er at arbeidskravene er bestått. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har betydning for emnekarakteren.

  • Individuell skriftlig oppgave om logistikkprinsipper og logistikkprosessen
  • Prosjektoppgave i gruppe eller individuelt innenfor valgt tema; logistikk av varer og tjenester i helsevesenet, pasientforløp og arbeidsprosesser eller administrative logistikkforløp som støtter opp for pasientsikker drift
  • Presentasjon av prosjektoppgaven
  • Individuell refleksjon over egen læring
Vurdering
  • Formell vurdering av individuell oppgave. Karakter A-F.
  • Formell vurdering av prosjektoppgave med karakter A-F.
  • Formell vurdering av presentasjon med bestått / ikke bestått.
  • Individuelle refleksjonsnotatet vurderes til bestått/ ikke bestått
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, veiledning, nettmøter, gruppearbeid, individuelt arbeid, Tabletop - øvelser, ferdighetstrening, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner og selvstudium.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.