01HH55G EIHOLSF Logistikk og service i helsevesenet
01HH55G EIHOLSF Logistikk og service i helsevesenet
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH55G EIHOLSF
- StudieprogramLogistikk og service i helsetjenesten
- Studiepoeng22
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Dette emnet tar for seg logistikkprinsipper, logistikkprosessene, bruk av relevant IKT-verktøy, innføring i helseøkonomi, helseservice og pasientsikkerhet.
3a. Generell innføring i logistikkprinsipper i helsevesenet
- Vare- og utstyrs logistikk/logistikk av varer og tjenester
- Administrative logistikkforløp som støtter opp for pasientsikker drift
- Pasientlogistikk (pasientforløp og arbeidsprosesser)
- Logistikkprinsippene «push» & «pull»
- Verdikjede
3b. Logistikkprosessen
- Bestilling fra kunde (ordrebehandling)
- Planlegge, klargjøre og utføre
- Varemottak og distribusjon
- Leveringsservice
- Beholdning og forsyning
- Oppfølging og vedlikehold
3c. Bruk av IKT-verktøy
- Pasientjournal (DIPS, PACS, Gerica)
- Fagspesifikt IKT-verktøy
- IKT logistikksystemer – generell innføring i grunnprinsippene for bruk av ERP-systemer
- Behandling av data fra IKT- logistikksystemer (bearbeiding av data i Excel og utarbeidelse av logistikkanalyser)
- Koblingen mellom logistikk og økonomi
3d. Innføring i helseøkonomi og betydning av riktig bruk av logistikkprosesser i helseinstitusjoner
- Oversikt over finansiering i primærhelsetjenesten (basistilskudd, refusjonstakster og egenandeler)
- Oversikt over finansiering i spesialisthelsetjenesten (Basisbevilgning, innsatsstyrt finansiering (ISF) – somatikk, poliklinikkrefusjoner og egenandeler, øremerkede tilskudd)
- Innsikt rundt kostnader/inntekter i polikliniske konsultasjoner (avbestillinger av legetimer på kort varsel, pasienter møter ikke opp til avtalt legetime)
- Inntekter per behandlet pasient (poliklinikk, dagbehandling og inneliggende)
- Innsikt rundt kostnader ved utskrivningsklare pasienter fra spesialisthelsetjenesten til primærhelsetjenesten
- Årlig oppdragsdokument mellom regionalt foretak og helseforetak (Bestiller dokumentet)
- Forståelse for den årlige budsjettprosessen
- Innsikt i prinsipper for å sette korrekt lagerbeholdning, herunder prognostiseringsteknikker
3e. «Logistikkservice»
- Innføring i SLA (Service Level Agreements). Avtaler mellom ulike enheter som definerer servicenivået
- Leveringstid
- Leveringssikkerhet
- Tilgjengelighet
- Fleksibilitet
- Rådgiverfunksjon i henhold til sitt ansvarsområde
3f. Prosessforståelse og avhengigheter i helsevesenet. (Pasientforløpene)
- Pasientforløp
- Pasientforløp mellom primær- og spesialisthelsetjenesten
- Logistikksløyfenes avhengigheter til pasientforløpene
- Verktøy for systematisk prosessforbedring
3g. Pasientsikkerhet og sertifisering i helsevesenet
- Kvalitet i helsevesen
- Forskrift om internkontroll
- Planlegging, utføring, evaluering og korrigering av virksomhet og tjenester i samsvar med helse- og omsorgslovgivingen
- ISO-sertifisering - prosessorientert tilnærming, som omfatter blant annet kvalitetsledelse, produktdesign, kundebehandling, dokumentkontroll, internopplæring, internrevisjon og ledelsesevaluering. ISO 9001 kan brukes til sertifisering av organisasjoner.
- Krav til logistikk opp mot sertifiseringskravene
- Krav til logistikkmedarbeidere som utfører oppgaver på sertifiserte enheter
- Krav til logistikk opp mot sertifiseringskravene
- Krav til logistikkmedarbeidere som utfører oppgaver på sertifiserte enheter
Studenten:
- har kunnskap om sentrale logistikkprinsipper tilknyttet pasientlogistikk i primær- og spesialisthelsetjenesten
- har kunnskap om IKT - verktøy som anvendes innenfor logistikkprosesser
- har kunnskap om sentrale varelogistikksløyfer i helsevesenet (forbruksvarer, utstyr, tekstiler og avfall)
- har kunnskap om sentrale logistikksløyfer som støtter opp for sikker pasientbehandling (sterilforsyning, pasientbooking og service)
- har kunnskap om sammenhengen mellom helseøkonomi og riktig bruk av logistikkprosesser i helsetjenesten
- har kunnskap om logistikkservice og pasientforløp
- har kunnskap om pasientsikkerhet, kvalitet og sertifisering i helsevesenet
- har innsikt i Forskrift om internkontroll i helse- og omsorgstjenesten og lov og forskrift for offentlige anskaffelser
- kan oppdatere sine kunnskaper i IKT-verktøy som benyttes innenfor logistikkforløp
- forstår betydningen av logistikkforløpenes avhengigheter til pasientforløpene
- forstår betydningen av helhetlige og sammenhengende tjenester mellom spesialist- og primærhelsetjenesten
- forstår betydningen av prinsippene for verdikjeder
Studenten:
- kan anvende faglig kunnskap for å forstå likheter, ulikheter og utfordringer ved sentrale logistikksløyfer i helsevesenet
- kan anvende faglig kunnskap i arbeidet med å planlegge, styre og kontrollere varestrøm fra opprinnelig kilde til endelig mottaker
- kan anvende relevant faglig verktøy for å utarbeide logistikk-/prosessforløp
- kan anvende faglig kunnskap til å utføre estimeringer og utforme planer som sikrer levering til riktig tid
- kan anvende faglig kunnskap til å skissere logistikkforløpene
- kan anvende enkle prognosemetoder for gjennomsnittsberegning, som glidende gjennomsnitt og eksponentiell glatting
- kan anvende faglig kunnskap for å forstå prinsipper og hensikten med IKT verktøy som benyttes i logistikkprosesser
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger innen logistikk og service
- kan kartlegge og foreslå valg av intern logistikkprosess, og forstå hvilke sentrale faktorer som påvirker valget av alternative logistikkprosesser
- kan kartlegge situasjoner for å sikre kvalitetssikring og dokumentasjon, identifisere problemstillinger og behov for tiltak gjennom hele logistikkprosessen
Studenten:
- har forståelse for logistikkprosessers betydning for helsetjenesten
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som bidrar til å skape tillit og relasjoner til pasienter, pårørende, kollegaer og andre i forsyningskjeden
- kan utføre logistikkrelaterte arbeidsoppgaver som støtter opp for pasientsikker drift
- kan bygge relasjoner med fagfeller innen logistikkområdet, på tvers av fag, virksomheter og tjenestenivåer, samt med målgrupper som pasienter, pårørende og andre
- kan utvikle arbeidsmetoder etter aktuelle modeller og analyser innen logistikkprosessene for å sikre en effektiv materialflyt
Arbeidskrav
Grunnlag for emnekarakteren er at arbeidskravene er bestått. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har betydning for emnekarakteren.
- Individuell skriftlig oppgave om logistikkprinsipper og logistikkprosessen
- Prosjektoppgave i gruppe eller individuelt innenfor valgt tema; logistikk av varer og tjenester i helsevesenet, pasientforløp og arbeidsprosesser eller administrative logistikkforløp som støtter opp for pasientsikker drift
- Presentasjon av prosjektoppgaven
- Individuell refleksjon over egen læring
- Formell vurdering av individuell oppgave. Karakter A-F.
- Formell vurdering av prosjektoppgave med karakter A-F.
- Formell vurdering av presentasjon med bestått / ikke bestått.
- Individuelle refleksjonsnotatet vurderes til bestått/ ikke bestått
Forelesninger, veiledning, nettmøter, gruppearbeid, individuelt arbeid, Tabletop - øvelser, ferdighetstrening, presentasjon, refleksjoner, diskusjoner og selvstudium.