01HH50D EIHODAF Organisering, system og ledelse

01HH50D EIHODAF Organisering, system og ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH50D EIHODAF
    • Studieprogram
      Demens og alderspsykiatri
    • Studiepoeng
      8
    • Studiested
      Rud
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2023 Høst
Emnets innhold

4a. Aktører i pasientforløpet

  • pasienter og brukere
  • pårørende og familie
  • aktuelle tverrfaglige yrkesgrupper
  • hjelpe og støtteordninger

4b. Organisering og samhandling mellom aktørene i pasientforløpet

  • organisering og ledelse
  • helse- og sosialarbeid i forhold til miljø, nettverk, pleie og omsorg
  • LEON – laveste effektive omsorgsnivå
  • nettverksorganisering
  • tverrfaglig samarbeid
  • aktuelt lovverk
  • organisering av miljøbehandling

4c. Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

  • dagtilbud og tilbud i institusjon
  • yrkesrolle og identitet
  • miljøterapeutiske prinsipper og utfordrende atferd
  • individuell plan
  • samarbeid med frivillige organisasjoner
  • saksbehandling
  • dokumentasjon og IKT

4d. Kommunikasjon og veiledning

  • kommunikasjons ferdigheter i møte med personer med demens og eldre med psykiatriske lidelser, samarbeid med bruker, familie og nettverk
  • kommunikasjonens betydning i faglig samarbeid
  • konflikthåndtering
  • veiledning og undervisning i forhold til pasient/brukere og pårørende 
  • tverrfaglig samarbeid
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten skal etter fullført emne ha kunnskap om:

  • prinsipper for dagbehandling og betydning av lokale behandlingstiltak
  • miljøarbeid
  • ulike veiledningsmetoder
  • tverrfaglig samarbeid
  • LEON - prinsippet
  • lover, forskrifter og aktuelle rundskriv
  • kunnskap om brukermedvirkning
Ferdigheter

Studenten skal etter fullført emne kunne:

  • bruke velferdsteknologi og tilrettelegge for miljøarbeid
  • anvende ulike veiledningsmetoder
  • ta initiativ til faglig ledelse og veiledning av kollegaer
  • planlegge, organisere, iverksette og evaluere tiltak i samarbeid med brukere, pårørende og kollegaer
  • ha relasjonskompetansen som bidrar til samarbeid med familie og nettverk
  • delta i faggrupper og videreutvikle kunnskaper og ferdigheter for fagfeltet på egen arbeidsplass
  • gjøre relevante observasjoner, dokumentere og rapportere
  • ta initiativ og legge til rette for tverrfaglig samarbeid
  • anvende og sette i verk tiltak i tråd med lover og forskrifter
  • anvende brukermedvirkning i individrettet- og personorientert omsorg
Generell kompetanse

Studenten skal etter fullført emne:

  • kunne reflektere over egne holdninger til temaene ovenfor
  • kunne erkjenne og utvikle sin personlige kompetanse; kreativitet og mot, samt styrke sin evne til videre utvikling
  • ha evne til kritisk og etisk refleksjon i utførelse av eget arbeid
  • være bevisst verdien av brukermedvirkning
  • ha forståelse for egen rolle i tverrfaglig team
  • kunne ta hensyn til alle tilgjengelige tjenester for å sikre kontinuitet i behandlingen
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Oppgave 1: Miljøarbeid og utfordrende adferd

Rammer:

  • Fremdriftsplan
  • Skriftlig oppgave og fremlegg. Oppgaven besvares i gruppe eller individuelt
  • Omfang: 2000 ord.
  • Skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.

Oppgave 2: Refleksjonsnotat

  • Etter endt modul skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.
  • Omfang: maks 400 ord

Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet

Oppmøteplikt

80% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent

Emnet avsluttes med en helhetlig vurdering av studentens samlede kompetanse (kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse).

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.