01HH50D EIHODAF Organisering, system og ledelse
01HH50D EIHODAF Organisering, system og ledelse
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH50D EIHODAF
- StudieprogramDemens og alderspsykiatri
- Studiepoeng8
- StudiestedBjørkelangen, Rud
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
4a. Aktører i pasientforløpet
- pasienter og brukere
- pårørende og familie
- aktuelle tverrfaglige yrkesgrupper
- hjelpe og støtteordninger
4b. Organisering og samhandling mellom aktørene i pasientforløpet
- organisering og ledelse
- helse- og sosialarbeid i forhold til miljø, nettverk, pleie og omsorg
- LEON – laveste effektive omsorgsnivå
- nettverksorganisering
- tverrfaglig samarbeid
- aktuelt lovverk
- organisering av miljøbehandling
4c. Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
- dagtilbud og tilbud i institusjon
- yrkesrolle og identitet
- miljøterapeutiske prinsipper og utfordrende atferd
- individuell plan
- samarbeid med frivillige organisasjoner
- saksbehandling
- dokumentasjon og IKT
4d. Kommunikasjon og veiledning
- kommunikasjons ferdigheter i møte med personer med demens og eldre med psykiatriske lidelser, samarbeid med bruker, familie og nettverk
- kommunikasjonens betydning i faglig samarbeid
- konflikthåndtering
- veiledning og undervisning i forhold til pasient/brukere og pårørende
- tverrfaglig samarbeid
Studenten skal etter fullført emne ha kunnskap om:
- prinsipper for dagbehandling og betydning av lokale behandlingstiltak
- miljøarbeid
- ulike veiledningsmetoder
- tverrfaglig samarbeid
- LEON - prinsippet
- lover, forskrifter og aktuelle rundskriv
- kunnskap om brukermedvirkning
Studenten skal etter fullført emne kunne:
- bruke velferdsteknologi og tilrettelegge for miljøarbeid
- anvende ulike veiledningsmetoder
- ta initiativ til faglig ledelse og veiledning av kollegaer
- planlegge, organisere, iverksette og evaluere tiltak i samarbeid med brukere, pårørende og kollegaer
- ha relasjonskompetansen som bidrar til samarbeid med familie og nettverk
- delta i faggrupper og videreutvikle kunnskaper og ferdigheter for fagfeltet på egen arbeidsplass
- gjøre relevante observasjoner, dokumentere og rapportere
- ta initiativ og legge til rette for tverrfaglig samarbeid
- anvende og sette i verk tiltak i tråd med lover og forskrifter
- anvende brukermedvirkning i individrettet- og personorientert omsorg
Studenten skal etter fullført emne:
- kunne reflektere over egne holdninger til temaene ovenfor
- kunne erkjenne og utvikle sin personlige kompetanse; kreativitet og mot, samt styrke sin evne til videre utvikling
- ha evne til kritisk og etisk refleksjon i utførelse av eget arbeid
- være bevisst verdien av brukermedvirkning
- ha forståelse for egen rolle i tverrfaglig team
- kunne ta hensyn til alle tilgjengelige tjenester for å sikre kontinuitet i behandlingen
Arbeidskrav
Oppgave 1: Miljøarbeid og utfordrende adferd
Rammer:
- Fremdriftsplan
- Skriftlig oppgave og fremlegg. Oppgaven besvares i gruppe eller individuelt
- Omfang: 2000 ord.
- Skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.
Oppgave 2: Refleksjonsnotat
- Etter endt modul skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.
- Omfang: maks 400 ord
- Oppgave 1 skriftlig oppgave individuelt/ gruppe vurderes med karakter A -F
- Oppgave 2 individuelt refleksjonsnotat vurderes til bestått/ ikke bestått
- Emnet avsluttes med en helhetlig vurdering av studentens samlede kompetanse (kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse med karaktersystem A-F)
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner