01HH50D EIHODAF Organisering, system og ledelse

01HH50D EIHODAF Organisering, system og ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH50D EIHODAF
    • Studieprogram
      Demens og alderspsykiatri
    • Studiepoeng
      8
    • Studiested
      Bjørkelangen, Rud
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2022 Høst
Emnets innhold

4a. Aktører i pasientforløpet

  • pasienter og brukere
  • pårørende og familie
  • aktuelle tverrfaglige yrkesgrupper
  • hjelpe og støtteordninger

4b. Organisering og samhandling mellom aktørene i pasientforløpet

  • organisering og ledelse
  • helse- og sosialarbeid i forhold til miljø, nettverk, pleie og omsorg
  • LEON – laveste effektive omsorgsnivå
  • nettverksorganisering
  • tverrfaglig samarbeid
  • aktuelt lovverk
  • organisering av miljøbehandling

4c. Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

  • dagtilbud og tilbud i institusjon
  • yrkesrolle og identitet
  • miljøterapeutiske prinsipper og utfordrende atferd
  • individuell plan
  • samarbeid med frivillige organisasjoner
  • saksbehandling
  • dokumentasjon og IKT

4d. Kommunikasjon og veiledning

  • kommunikasjons ferdigheter i møte med personer med demens og eldre med psykiatriske lidelser, samarbeid med bruker, familie og nettverk
  • kommunikasjonens betydning i faglig samarbeid
  • konflikthåndtering
  • veiledning og undervisning i forhold til pasient/brukere og pårørende 
  • tverrfaglig samarbeid
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten skal etter fullført emne ha kunnskap om:

  • prinsipper for dagbehandling og betydning av lokale behandlingstiltak
  • miljøarbeid
  • ulike veiledningsmetoder
  • tverrfaglig samarbeid
  • LEON - prinsippet
  • lover, forskrifter og aktuelle rundskriv
  • kunnskap om brukermedvirkning
Ferdigheter

Studenten skal etter fullført emne kunne:

  • bruke velferdsteknologi og tilrettelegge for miljøarbeid
  • anvende ulike veiledningsmetoder
  • ta initiativ til faglig ledelse og veiledning av kollegaer
  • planlegge, organisere, iverksette og evaluere tiltak i samarbeid med brukere, pårørende og kollegaer
  • ha relasjonskompetansen som bidrar til samarbeid med familie og nettverk
  • delta i faggrupper og videreutvikle kunnskaper og ferdigheter for fagfeltet på egen arbeidsplass
  • gjøre relevante observasjoner, dokumentere og rapportere
  • ta initiativ og legge til rette for tverrfaglig samarbeid
  • anvende og sette i verk tiltak i tråd med lover og forskrifter
  • anvende brukermedvirkning i individrettet- og personorientert omsorg
Generell kompetanse

Studenten skal etter fullført emne:

  • kunne reflektere over egne holdninger til temaene ovenfor
  • kunne erkjenne og utvikle sin personlige kompetanse; kreativitet og mot, samt styrke sin evne til videre utvikling
  • ha evne til kritisk og etisk refleksjon i utførelse av eget arbeid
  • være bevisst verdien av brukermedvirkning
  • ha forståelse for egen rolle i tverrfaglig team
  • kunne ta hensyn til alle tilgjengelige tjenester for å sikre kontinuitet i behandlingen
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Oppgave 1: Miljøarbeid og utfordrende adferd

Rammer:

  • Fremdriftsplan
  • Skriftlig oppgave og fremlegg. Oppgaven besvares i gruppe eller individuelt
  • Omfang: 2000 ord.
  • Skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.

Oppgave 2: Refleksjonsnotat

  • Etter endt modul skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.
  • Omfang: maks 400 ord
Oppmøteplikt

80 % oppmøte på samlinger

Vurdering
  • Oppgave 1 skriftlig oppgave individuelt/ gruppe vurderes med karakter A -F
  • Oppgave 2 individuelt refleksjonsnotat vurderes til bestått/ ikke bestått
  • Emnet avsluttes med en helhetlig vurdering av studentens samlede kompetanse (kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse med karaktersystem A-F)
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.