01HH03J EIHOHPF Praksis

01HH03J EIHOHPF Praksis

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH03J EIHOHPF
    • Studieprogram
      Helseadministrasjon og pasientrettede IKT-systemer
    • Studiepoeng
      12
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2024 Høst
Emnets innhold

Praksis er en obligatorisk del av studietiden og skal bidra til å styrke studentenes selvfølelse og motivasjon for egen utvikling.

Gjennom praksis skal studentene oppnå et læringsutbytte som gjenspeiler innholdet i teoriemnene, se emnebeskrivelser.

Praksisperioden gjennomføres over 10 uker med veiledning på egen yrkesutøvelse, av kvalifiserte praksisveiledere og av faglærer. Veiledningen skjer i forhold til læringsutbyttet beskrevet i utdanningsplanens emnebeskrivelse for praksis og studentens planlagte mål. I løpet av praksisperioden gjennomføres en underveisvurdering. Både underveisvurdering og sluttvurdering forholder seg til bestemte arbeidskrav knyttet til praksis, og oppsatte kriterier for praksis.

Læringsutbyttebeskrivelsene for praksisperioden skal danne grunnlag for vurdering av bestått / ikke bestått praksisperiode. Praksis begynner med oppstartsamtaler med fokus på studieplanens og studentens egne læringsutbyttebeskrivelser. Halvveis i praksisperioden får studenten en underveisvurdering av faglærer og praksisveileder. Underveisvurderingen danner grunnlag for studentens videre arbeid og fordypning i perioden. Sluttvurdering avspeiler studentens læringsutbytte for hele praksisperioden. Tilbakemelding gis både skriftlig og muntlig i forhold til egne mål og vurderingskriterier.

Ved fare for ikke bestått praksis, skal studenten få skriftlig varsel senest 14 dager før avtalt helevaluering.

Fravær i praksisperioden på over 10 % medfører at det ikke er grunnlag for vurdering og praksis vil bli vurdert til «Ikke bestått».

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har tilegnet seg grunnleggende kunnskap om målrettet kommunikasjon for å samhandle med pasienter, brukere, pårørende, kollegaer og virksomhetens samarbeidsparter
  • har kunnskap om IKT-systemer og kommunikasjonsverktøy som benyttes i virksomheten
  • har kunnskap om generell dokumentasjon, saksbehandling og arkivering i virksomheten
  • har kunnskap om organisering av helsetjenesten på tvers av virksomheter, nivåer og etater tilknyttet helsetjenestens
  • har kunnskap om virksomhetens HMS system
  • har kunnskap om utførelsen av arbeidet i tråd med virksomhetens kvalitetssystem
  • har kunnskap om betydningen av utviklingsarbeid og utviklingsprosjekter knyttet til helse og omsorgsadministrasjon
  • har kunnskap om administrasjon generelt og personaladministrasjon.
  • har generell forståelse for økonomi og begrepene budsjett og regnskap
Ferdigheter

Studenten:

  • kan kommunisere målrettet med pasienter, brukere, pårørende, kollegaer og virksomhetens samarbeidsparter for å skape tillit, forberede og veilede brukere, pårørende og kollegaer
  • kan anvende ulike IKT-systemer og kommunikasjonsverktøy som benyttes i virksomheten vedrørende dokumentasjon, saksbehandling og arkivering
  • kan anvende virksomhetens HMS system
  • kan kartlegge og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak knyttet til helse og omsorgsadministrasjon
  • har kunnskap om organisering av helsetjenesten på tvers av virksomheter, nivåer og etater tilknyttet helsetjenesten
  • kan finne, bruke og henvise til fagstoff som er relevant for problemstillinger i praksis
  • kan arbeide kunnskapsbasert og selvstendig innenfor eget arbeidsområde
Generell kompetanse

Studenten:

  • kan kommunisere muntlig og skriftlig med brukere, pasienter og pårørende på en måte som er i tråd med gjeldende lovverk og retningslinjer
  • kan utføre sitt arbeide på en profesjonell og etisk forsvarlig måte, i samarbeid med kollegaer og andre faggrupper i praksis
  • kan bygge relasjoner med kollegaer, andre faggrupper og virksomhetens samarbeidsparter for å kvalitetssikre og videreutvikle sin kompetanse i praksis
  • kan utvikle arbeidsmetoder gjennom erfaring- og kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon på arbeidsplassen
  • har gjennom etisk refleksjon utviklet holdninger som kommer til uttrykk ved at studenten ivaretar personvernet og kan arbeide i tråd med virksomhetens verdigrunnlag
  • kan reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
  • kan utføre oppgaver innenfor eget arbeidsområde i tråd med gjeldende lovverk og virksomhetens overordnede retningslinjer
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Arbeidskrav for praksisperioden

  • Praksisutplassering:
  • Konkretisere egne læringsutbyttebeskrivelser for praksis
  • Obligatorisk innlevering av refleksjonsnotat x 1 pr. uke gjennom hele praksisperioden
  • Obligatorisk innlevering av praksisrapport
  • Framføring fra praksis for andre studenter og lærer etter fullført praksis

Utviklingsarbeid egen arbeidsplass

  • Konkretisere egne læringsutbyttebeskrivelser for prosjektarbeidet
  • Utarbeidet framdriftsplan for prosjektet
  • Føre logg over planlagte og utførte aktiviteter inkludert refleksjon
  • Presentasjon av prosjekt på eget arbeidssted og for medstudenter og lærer etter fullført prosjektperiode.

 

 

 

Oppmøteplikt

Minst 90% oppmøte i praksis

Vurdering
  • Fullført praksis med 300 timer pr. 10 uker (10% fravær)
  • Formell vurdering av praksis/prosjektrapport med presentasjon. Karakter A-F
  • Grunnlag for bestått praksis, er at samtlige arbeidskrav er bestått samt vurdering av studentens arbeidsinnsats, evne til samarbeid og engasjement i praksisperioden.
Forkunnskapskrav

Der studenten er vurdert til ikke bestått i emner som er avsluttet før praksis vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere at studenten ikke kan starte i praksis. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fortsette utdanningen før praksis er vurdert til bestått

 

Arbeids- og læringsaktiviteter

Undervisning, veiledning, refleksjon.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.