01HH03J EIHOHPF Praksis
01HH03J EIHOHPF Praksis
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH03J EIHOHPF
- StudieprogramHelseadministrasjon og pasientrettede IKT-systemer
- Studiepoeng12
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Praksis er en obligatorisk del av studietiden og skal bidra til å styrke studentenes selvfølelse og motivasjon for egen utvikling. Studentene utvikler evnen til refleksjon samt at de opplever seg selv som en del av virksomheten. Gjennom praksis skal studentene oppnå et læringsutbytte som gjenspeiler innholdet i teoriemnene. Fagskoleutdanningen er et praktisk yrke som krever spesifikke kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene danner utgangspunktet for vurdering i praksisperioden. Læringsutbyttene for praksis er ytterligere beskrevet i emnebeskrivelsene. Læringsutbyttene for praksis skal operasjonaliseres av studenten med individuelle læringsutbytter for praksisperioden.
Praksisperioden for denne utdanningen har et omfang på 300 timer og gjennomføres over 10 uker.
Det er satt av tid til en studiedag pr uke. Studenten må være tilstede minimum 90 % av den planlagte praksistiden. Fravær utover 10% må tas igjen etter nærmere avtale.
Praksis kan gjennomføres på to måter:
- Praksis gjennomføres på annet arbeidsted enn der studenten har sitt tilsetningsforhold. Denne formen for praksis er egnet for studenter som ikke har sitt daglige arbeid innen fagfeltet.
- Praksis gjennomført som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass er aktuelt for studenter som har sitt daglige arbeid innen fagfeltet. Studenten får synliggjort sin kompetanse innenfor egen organisasjon. Studenten må i praksisperioden gjøre et utviklingsarbeid etter «Retningslinjer for praksis gjennomført som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass», tilgjengelig i læringsplattformen. Utviklingsarbeidet kan bidra til kvalitetsutvikling på arbeidsplassen samt at den enkelte arbeidstaker (student) får andre oppgaver og økt ansvar. Praksis blir et felles ansvar for arbeidstaker og arbeidsgiver, og denne formen for praksis krever at studenten får tid til utviklingsarbeid og veiledning.
Studenten:
- har tilegnet seg grunnleggende kunnskap om målrettet kommunikasjon for å samhandle med pasienter, brukere, pårørende, kollegaer og virksomhetens samarbeidsparter
- har kunnskap om IKT-systemer og kommunikasjonsverktøy som benyttes i virksomheten
- har kunnskap om generell dokumentasjon, saksbehandling og arkivering i virksomheten
- har kunnskap om organisering av helsetjenesten på tvers av virksomheter, nivåer og etater tilknyttet helsetjenestens
- har kunnskap om virksomhetens HMS system
- har kunnskap om utførelsen av arbeidet i tråd med virksomhetens kvalitetssystem
- har kunnskap om betydningen av utviklingsarbeid og utviklingsprosjekter knyttet til helse og omsorgsadministrasjon
- har kunnskap om administrasjon generelt og personaladministrasjon.
- Har generell forståelse for økonomi og begrepene budsjett og regnskap
Studenten:
- kan kommunisere målrettet med pasienter, brukere, pårørende, kollegaer og virksomhetens samarbeidsparter for å skape tillit, forberede og veilede brukere, pårørende og kollegaer
- kan anvende ulike IKT-systemer og kommunikasjonsverktøy som benyttes i virksomheten vedrørende dokumentasjon, saksbehandling og arkivering
- kan anvende virksomhetens HMS system
- kan kartlegge og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak knyttet til helse og omsorgsadministrasjon
- har kunnskap om organisering av helsetjenesten på tvers av virksomheter, nivåer og etater tilknyttet helsetjenesten
- kan finne, bruke og henvise til fagstoff som er relevant for problemstillinger i praksis
- kan arbeide kunnskapsbasert og selvstendig innenfor eget arbeidsområde
Studenten:
- Kan kommunisere muntlig og skriftlig med brukere, pasienter og pårørende på en måte som er i tråd med gjeldende lovverk og retningslinjer
- kan utføre sitt arbeide på en profesjonell og etisk forsvarlig måte, i samarbeid med kollegaer og andre faggrupper i praksis
- kan bygge relasjoner med kollegaer, andre faggrupper og virksomhetens samarbeidsparter for å kvalitetssikre og videreutvikle sin kompetanse i praksis
- kan utvikle arbeidsmetoder gjennom erfaring- og kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon på arbeidsplassen
- har gjennom etisk refleksjon utviklet holdninger som kommer til uttrykk ved at studenten ivaretar personvernet og kan arbeide i tråd med virksomhetens verdigrunnlag
- kan reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
- kan utføre oppgaver innenfor eget arbeidsområde i tråd med gjeldende lovverk og virksomhetens overordnede retningslinjer
Arbeidskrav
Arbeidskravene må være fullført og bestått for å kunne få sluttvurdering i emnet
Det er krav til oppmøte på minst 90% av praksisperioden for å kunne få sluttvurdering i emnet.
Ved begge former for praksis skal studenten levere inn arbeidskrav. Arbeidskravene i praksisperioden er beskrevet nærmere i emnebeskrivelsen for praksis. For at praksisperioden skal kunne vurderes til bestått, må arbeidskravene være godkjente og studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte praksistiden.
Arbeidskrav før praksisperioden
HHLR – kurs. Skolen tilbyr kurs i HHLR som er obligatorisk å gjennomføre innen praksisperiodens oppstart. Kurset er obligatorisk for alle utenom de som har gyldig HHLR kurs fra tidligere og kan fremlegge dokumentasjon på dette. Kurset består av:
- Teoretisk e-læringskurs
- Praktisk 4 timer kursdel (45 min x 4)