01BP01F EIHOOVF Velferdsteknologi
01BP01F EIHOOVF Velferdsteknologi
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01BP01F EIHOOVF
- StudieprogramObservasjons- og vurderingskompetanse i helsetjenesten
- Studiepoeng10
- StudiestedBjørkelangen, Kvam, Geilo, Indre Østfold, Nesna, Fredrikstad, Kongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Modulens innhold - temaer
6 a. Velferdsteknologi
- Ulike former for teknologi
- Trygghets- og sikkerhetsteknologi
- Kompensasjons- og velværeteknologi
- Teknologi for sosial kontakt
- Teknologi for behandling og pleie
6 b. Digitale ferdigheter og trygghet hos helsepersonell
- Hvordan virker teknologien?
- Valg av teknologi som er til nytte for brukeren?
- Hvordan betjene den på en god måte?
- Kartlegging av behov for velferdsteknologiske løsninger
- Kartleggingsverktøy
- Samarbeid med bruker, pårørende og aktuelle samarbeidspartnere og deres kompetanse innen velferdsteknologi
- Fagarbeiderens relasjonskompetanse
- Personlig kompetanse
- Kommunikasjonskompetanse
- Veiledningskompetanse
6 c. Etikk og bruk av velferdsteknologi
- Relevant lovverk og retningslinjer for bruk av velferdsteknologi i helse og omsorgstjenesten
- Brukers perspektiv og rolle - brukermedvirkning
- Etisk refleksjon
- Utfordringer ved bruk av velferdsteknologi
- Inngripende teknologi
- Samtykke
Studenten
- har kunnskap om relevante begreper innen velferdsteknologi, ulike former og anvendelse av velferdsteknologi
- har kunnskap om samtykkekompetanse, frivillighet og bruk av tvang innen velferdsteknologi
- har kunnskap om kommunikasjon, veiledning og betydningen av relasjonskompetanse som understøtter og forsterker
- pasientens/brukerens trygghet som mottaker av teknologisk assistanse
- har kunnskap om kartleggingsverktøy som benyttes for å kartlegge og vurdere den enkeltes funksjonsnivå og behov for velferdsteknologiske løsninger
- har innsikt i relevant lovverk, styrende dokumenter og planer aktuelt for velferdsteknologi
- kan oppdatere sin fagkunnskap om hvilke velferdsteknologiske løsninger som best ivaretar brukerens individuelle behov og som gir økt opplevelse av mestring og økt livskvalitet
- forstår betydningen av velferdsteknologi og velferdsteknologiske løsninger som kan benyttes i helsetjenesten for å fremme mestring og selvstendighet hos den enkelte pasient og som ivaretar brukermedvirkning
Studenten
- kan anvende kunnskap om velferdsteknologiske løsninger i planlegging og utøvelse av forebyggende og helsefremmende arbeid, med fokus på pasient/ brukers ressurser og behov
- kan anvende kunnskap om kartleggingsverktøy som benyttes for å kartlegge og vurdere den enkeltes funksjonsnivå og behov for velferdsteknologiske løsninger
- kan anvende teknikker for veiledning, kommunikasjon og relasjonskompetanse for å skape tillit og bygge gode relasjoner til pasient/bruker og pårørende
- kan finne informasjon og fagstoff om velferdsteknologiske løsninger aktuelt for helse- og omsorgsektoren og se behovet for iverksetting av tiltak
- kan kartlegge og identifisere brukerens behov for velferdsteknologi og ulike former for velferdsteknologiske løsninger
Studenten
- har forståelse for betydningen av egen yrkesrolle i planleggingen, gjennomføringen og evalueringen av velferdsteknologiske løsninger hos den enkelte bruker
- har forståelse for faglige etiske utfordringer og dilemmaer velferdsteknologi kan ha for pasient/bruker og pårørende
- har utviklet en etisk grunnholdning som ivaretar brukermedvirkning i samhandling med pasient/bruker og pårørende
- kan utføre helsefremmende arbeidsoppgaver gjennom velferdsteknologi som ivaretar pasient/brukers behov basert på likeverdighet og respekt
- kan utvikle velferdsteknologiske tjenester som er i tråd med brukerens behov og i henhold til gjeldende lover og forskrifter
- kan bygge relasjoner med kollegaer og leverandører av velferdsteknologiske løsninger slik at bruker og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
Arbeidskrav
På samlinger legges det vekt på praktiske øvelser, prosedyrer og simulering.
- Individuell skriftlig oppgave
Arbeidskravene er obligatorisk og vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
Oppmøteplikt
Det er obligatorisk frammøte på samlinger, minimum 80 %
Arbeidskravene må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
- Formell vurdering av arbeidskrav med godkjent/ ikke godkjent
Hjemmeeksamen over 5 virkedager
- Formell vurdering av eksamen med karakter A-F
Eksamenskarakteren danner grunnlaget for avsluttende vurdering i modulen.