01BP01E EIHOOVF Hverdagsrehabilitering
01BP01E EIHOOVF Hverdagsrehabilitering
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01BP01E EIHOOVF
- StudieprogramObservasjons- og vurderingskompetanse i helsetjenesten
- Studiepoeng10
- StudiestedBjørkelangen, Indre Østfold, Fredrikstad, Kongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
5 a. Hverdagsrehabilitering
- Rehabilitering
- Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Hverdagsrehabilitering – en arbeidsform
- Å leve med funksjonsnedsettelse
- Hverdagsmestring – et tankesett
- Medvirkning, motivasjon og mestring
- Empowerment
- Innføring i ADL som begrep og arbeidsområde
- Forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator
- Lov om kommunale omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven)
- Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven)
5 b. Observasjon og kartlegging innen hverdagsrehabilitering
- Målgrupper og kriterier for hverdagsrehabilitering
- Egenomsorg og livskvalitet - Hva er viktig for deg?
- Kartlegging av ADL og funksjonsnivå med fokus på ressurser, muligheter og utfordringer
- Kartleggingsverktøy
5 c. Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjon og veiledningskompetanse
- Brukermedvirkning og samvalg
- Helsepedagogikk
- Undervisning, veiledning og rådgivning
- Motiverende intervju (MI)
- Pårørende som ressurs
- Samhandling og koordinering av tjenestetilbudet
- Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
Studenten
- har kunnskap om rehabilitering, helsefremmede og forebyggende helsearbeid
- har kunnskap om hvordan økt livskvalitet kan oppnås gjennom hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
- har kunnskap om aktuelle målgrupper som kan ha nytte av hverdagsrehabilitering
- har kunnskap om hvordan hverdagsaktiviteter og ADL kan benyttes i hverdagsrehabilitering
- har kunnskap om betydningen av brukermedvirkning, samvalg, motivasjon og mestring
- har kunnskap om relevante observasjons- og kartleggingsverktøy som benyttes i hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
- har kunnskaper om prinsipper for veiledning, kunnskapsformidling og motiverende samtale
- har innsikt i forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator, lov om kommunale omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) og lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven)
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
- forstår viktigheten av helsefremmede- og forebyggende arbeid for å fremme mestring, selvstendighet og deltagelse
Studenten
- kan anvende kunnskap om hverdagsrehabilitering slik at bruker oppnår økt livskvalitet, gjenvinner og opprettholder best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltagelse
- kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid i samarbeid med pasienten og motivere til livsstilsendringer og mestring når helse og funksjonsevne endres
- kan anvende og innhente kunnskap om hva som er viktige aktiviteter for den enkelte, og observere og kartlegge behov og ressurser
- kan anvende veiledning som verktøy i møte med pasient/ bruker og pårørende i prosessen med hverdagsrehabilitering
- kan anvende motiverende intervju som verktøy for å fremme mestring og motivasjon
- kan anvende kartleggingsverktøy for å kartlegge hvordan funksjonsnedsettelse påvirker pasient/brukers aktivitet og deltagelse og iverksette tiltak ut fra dette
- kan kartlegge og identifisere behov for hverdagsrehabilitering
Studenten
- har forståelse for betydningen av veiledning, kommunikasjon og motiverende intervju som et verktøy i samhandlingen med pasient/ bruker
- har forståelse for viktigheten av aktivitet og deltagelse i arbeidet med hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring for å bidra til et friskere liv for den enkelte
- har utviklet en etisk grunnholdning som ivaretar brukerens opplevelse av medvirkning, motivasjon og mestring i arbeidet med hverdagsrehabilitering
- kan utføre arbeidet med utgangspunkt i brukerens perspektiv, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
- kan utføre arbeidet med forståelse for viktigheten av tidlig innsats, målrettet arbeid og samarbeid med andre fagfeller i arbeid med pasienter som deltar i hverdagsrehabilitering
- kan bygge relasjon med brukere, pårørende, kollegaer og samarbeidspartnere i rehabiliteringsarbeidet
- kan medvirke til å utvikle arbeidsmetoder som legger til rette for å fremme brukerens ressurser og ivareta behov
Arbeidskrav
- Skriftlig oppgave og/eller praktisk/muntlig presentasjon individuelt/gruppe
Arbeidskrav må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
- Hjemmeeksamen over 5 virkedager
80% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
- Formell vurdering av eksamen med karakter A-F.
Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, ferdighetstrening, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner