01BP01E EIHOOVF Hverdagsrehabilitering
01BP01E EIHOOVF Hverdagsrehabilitering
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01BP01E EIHOOVF
- StudieprogramObservasjons- og vurderingskompetanse i helsetjenesten
- Studiepoeng10
- StudiestedBjørkelangen, Kvam, Geilo, Indre Østfold, Nesna, Fredrikstad, Kongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Modulens innhold - temaer
5 a. Hverdagsrehabilitering
- Rehabilitering
- Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Hverdagsrehabilitering – en arbeidsform
- Å leve med funksjonsnedsettelse
- Hverdagsmestring – et tankesett
- Medvirkning, motivasjon og mestring
- Empowerment og aktiv deltakelse
- Innføring i ADL som begrep og arbeidsområde
- Forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator
- Lov om kommunale omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven)
- Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven)
5 b. Observasjon og kartlegging innen hverdagsrehabilitering - Målgrupper og kriterier for hverdagsrehabilitering
- Egenomsorg og livskvalitet - Hva er viktig for deg?
- Kartlegging av ADL og funksjonsnivå med fokus på ressurser, muligheter og utfordringer
- Kartleggingsverktøy
5 c. Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjon og veiledningskompetanse
- Brukermedvirkning og samvalg
- Helsepedagogikk
- Undervisning, veiledning og rådgivning
- Motiverende intervju (MI)
- Pårørende som ressurs
Studenten
- har kunnskap om rehabilitering, helsefremmede og forebyggende helsearbeid
- har kunnskap om hvordan økt livskvalitet kan oppnås gjennom hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
- har kunnskap om aktuelle målgrupper som kan ha nytte av hverdagsrehabilitering
- har kunnskap om hvordan hverdagsaktiviteter og ADL kan benyttes i hverdagsrehabilitering
- har kunnskap om betydningen av brukermedvirkning, samvalg, motivasjon og mestring
- har kunnskap om relevante observasjons- og kartleggingsverktøy som benyttes i hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
- har kunnskaper om prinsipper for veiledning, kunnskapsformidling og motiverende samtale
- har innsikt i forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator, lov om kommunale omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) og lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven)
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
- forstår viktigheten av helsefremmede- og forebyggende arbeid for å fremme mestring, selvstendighet og deltagelse
Studenten
- kan anvende kunnskap om hverdagsrehabilitering slik at bruker oppnår økt livskvalitet og gjenvinner og opprettholder best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltagelse
- kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid i samarbeid med pasienten og motivere til livsstilsendringer og mestring når helse og funksjonsevne endres
- kan anvende observasjon for å innhente kunnskap om hva som er viktige aktiviteter for den enkelte og kartlegge behov og ressurser
- kan anvende veiledning som verktøy i møte med pasient/ bruker og pårørende i prosessen med hverdagsrehabilitering
- kan anvende motiverende intervju som verktøy for å fremme mestring og motivasjon
- kan anvende kartleggingsverktøy for å kartlegge hvordan funksjonsnedsettelse påvirker pasient/brukers aktivitet og deltagelse og iverksette tiltak ut fra dette
- kan kartlegge og identifisere ressurser, muligheter og behov for hverdagsrehabilitering
Studenten
- har forståelse for betydningen av veiledning, kommunikasjon og motiverende intervju som et verktøy i samhandlingen med pasient/ bruker
- har forståelse for viktigheten av aktivitet og deltagelse i arbeidet med hverdagsrehabilitering for å bidra til et friskere liv for den enkelte
- har utviklet en etisk grunnholdning som ivaretar brukerens opplevelse av medvirkning, motivasjon og mestring i arbeidet med hverdagsrehabilitering
- kan utføre arbeidet med utgangspunkt i brukerens perspektiv, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
- kan utføre arbeidet med forståelse for viktigheten av tidlig innsats, målrettet arbeid og samarbeid med andre fagfeller i arbeid med pasienter som deltar i hverdagsrehabilitering
- kan bygge relasjon med brukere, pårørende, kollegaer og samarbeidspartnere i rehabiliteringsarbeidet
- kan medvirke til å utvikle arbeidsmetoder som legger til rette for å fremme brukerens ressurser og ivareta behov
Arbeidskrav
- På samlinger legges det vekt på praktiske øvelser, prosedyrer og simulering.
- Individuell skriftlig oppgave
Arbeidskravene er obligatorisk og vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
Se arbeidskrav for observasjons- og vurderingskompetanse i helsetjenesten
Oppmøteplikt
Det er obligatorisk frammøte på samlinger, minimum 80 %
Arbeidskravene må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
- Formell vurdering av arbeidskrav med godkjent/ ikke godkjent
Hjemmeeksamen over 5 virkedager
- Formell vurdering av eksamen med karakter A-F.
Eksamenskarakteren danner grunnlaget for avsluttende vurdering i modulen.