01BP01E EIHOOVF Hverdagsrehabilitering

01BP01E EIHOOVF Hverdagsrehabilitering

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01BP01E EIHOOVF
    • Studieprogram
      Observasjons- og vurderingskompetanse i helsetjenesten
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Bjørkelangen, Kvam, Geilo, Indre Østfold, Nesna, Fredrikstad, Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2022 Høst
2023 Vår
Emnets innhold

Modulens innhold - temaer

5 a. Hverdagsrehabilitering

  • Rehabilitering
  • Helsefremmende og forebyggende arbeid
  • Hverdagsrehabilitering – en arbeidsform
  • Å leve med funksjonsnedsettelse
  • Hverdagsmestring – et tankesett
  • Medvirkning, motivasjon og mestring
  • Empowerment og aktiv deltakelse
  • Innføring i ADL som begrep og arbeidsområde
  • Forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator
  • Lov om kommunale omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven)
  • Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven)

5 b. Observasjon og kartlegging innen hverdagsrehabilitering - Målgrupper og kriterier for hverdagsrehabilitering

  • Egenomsorg og livskvalitet - Hva er viktig for deg?
  • Kartlegging av ADL og funksjonsnivå med fokus på ressurser, muligheter og utfordringer
  • Kartleggingsverktøy

5 c. Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjon og veiledningskompetanse
  • Brukermedvirkning og samvalg
  • Helsepedagogikk
    • Undervisning, veiledning og rådgivning
    • Motiverende intervju (MI)
  • Pårørende som ressurs
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om rehabilitering, helsefremmede og forebyggende helsearbeid
  • har kunnskap om hvordan økt livskvalitet kan oppnås gjennom hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring 
  • har kunnskap om aktuelle målgrupper som kan ha nytte av hverdagsrehabilitering
  • har kunnskap om hvordan hverdagsaktiviteter og ADL kan benyttes i hverdagsrehabilitering
  • har kunnskap om betydningen av brukermedvirkning, samvalg, motivasjon og mestring 
  • har kunnskap om relevante observasjons- og kartleggingsverktøy som benyttes i hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
  • har kunnskaper om prinsipper for veiledning, kunnskapsformidling og motiverende samtale 
  • har innsikt i forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator, lov om kommunale omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) og lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven)
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen hverdagsrehabilitering og hverdagsmestring
  • forstår viktigheten av helsefremmede- og forebyggende arbeid for å fremme mestring, selvstendighet og deltagelse
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om hverdagsrehabilitering slik at bruker oppnår økt livskvalitet og gjenvinner og opprettholder best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltagelse
  • kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid i samarbeid med pasienten og motivere til livsstilsendringer og mestring når helse og funksjonsevne endres
  • kan anvende observasjon for å innhente kunnskap om hva som er viktige aktiviteter for den enkelte og kartlegge behov og ressurser 
  • kan anvende veiledning som verktøy i møte med pasient/ bruker og pårørende i prosessen med hverdagsrehabilitering
  • kan anvende motiverende intervju som verktøy for å fremme mestring og motivasjon 
  • kan anvende kartleggingsverktøy for å kartlegge hvordan funksjonsnedsettelse påvirker pasient/brukers aktivitet og deltagelse og iverksette tiltak ut fra dette
  • kan kartlegge og identifisere ressurser, muligheter og behov for hverdagsrehabilitering
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for betydningen av veiledning, kommunikasjon og motiverende intervju som et verktøy i samhandlingen med pasient/ bruker
  • har forståelse for viktigheten av aktivitet og deltagelse i arbeidet med hverdagsrehabilitering for å bidra til et friskere liv for den enkelte
  • har utviklet en etisk grunnholdning som ivaretar brukerens opplevelse av medvirkning, motivasjon og mestring i arbeidet med hverdagsrehabilitering
  • kan utføre arbeidet med utgangspunkt i brukerens perspektiv, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
  • kan utføre arbeidet med forståelse for viktigheten av tidlig innsats, målrettet arbeid og samarbeid med andre fagfeller i arbeid med pasienter som deltar i hverdagsrehabilitering
  • kan bygge relasjon med brukere, pårørende, kollegaer og samarbeidspartnere i rehabiliteringsarbeidet
  • kan medvirke til å utvikle arbeidsmetoder som legger til rette for å fremme brukerens ressurser og ivareta behov
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • På samlinger legges det vekt på praktiske øvelser, prosedyrer og simulering.
  • Individuell skriftlig oppgave

Arbeidskravene er obligatorisk og vurderes til godkjent/ ikke godkjent. 

Se arbeidskrav for observasjons- og vurderingskompetanse i helsetjenesten

Oppmøteplikt

Det er obligatorisk frammøte på samlinger, minimum 80 %

Vurdering

Arbeidskravene må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

  • Formell vurdering av arbeidskrav med godkjent/ ikke godkjent

Hjemmeeksamen over 5 virkedager

  • Formell vurdering av eksamen med karakter A-F.

Eksamenskarakteren danner grunnlaget for avsluttende vurdering i modulen.  

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.

Evaluering *

Studentens medvirkning gjennom årlige- og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans 1 år etter fullført utdanning.