01BP01C EIHOOVF Demens

01BP01C EIHOOVF Demens

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01BP01C EIHOOVF
    • Studieprogram
      Observasjons- og vurderingskompetanse i helsetjenesten
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Bjørkelangen, Kvam, Geilo, Indre Østfold, Nesna, Fredrikstad, Kongsberg
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2022 Vår
Emnets innhold

Modulens innhold - temaer

3 a. Demens 

  • De ulike demenssykdommene, årsaker og symptomer
    • Alzheimers sykdom o Frontotemporal demens
    • Vaskulær demens o Demens med Lewy- legemer
    • Parkinsonssykdom med demens
  • Sammenheng mellom aldring, somatikk og psykiske lidelser
  • Kommunikasjon og samhandling
    • Å leve med demenssykdom
    • Å være nærstående til en person med demens
    • Informasjon om pasient og pårørendes rettigheter ved demenssykdom
    • Forhåndssamtale og fremtidsfullmakt
  • Behandling og tiltak
    • Personsentrert omsorg; relasjoner og verdier
    • Miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak

3 b. Observasjon, kartlegging og vurdering i oppfølging av den demente

  • Demensplan 2025
  • Nasjonal faglig retningslinje om demens
  • Observasjonsområder
    • Vanlige symptomer ved demenssykdom
    • Dagliglivets gjøremål
    • Ernæring
    • Kropp og sanser
    • Urin og avføring
  • Adferd og adferdsendring
    • Sinne
    • Uro
    • Passivitet
    • Tristhet
    • Angst/ uro
    • Smerter
    • Forvirring
  • Forståelse for utfordrende atferd o Årsaker til og konsekvenser av utfordrende atferd o Kartlegging og vurdering o Forebyggende tiltak
  • Kartleggingsverktøy i diagnostisering og utredning av tiltak
  • Vurdering av personen med demens sitt behov for hjelp og tilrettelegging i samarbeid med annet helsepersonell

3 c. Etiske utfordringer

  • Autonomi og vurdering av samtykkekompetanse i samarbeid med annet helsepersonell
  • Bruk av tvang, etiske og juridiske retningslinjer, utfordringer og dilemmaer 
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om demens, ulike former for demens og prinsipper for behandling
  • har kunnskap om hvordan ulike demenssykdommer kan gi ulike symptomer og hvordan dette kan påvirke pasientens atferd
  • har kunnskap om observasjonsområder og kartleggingsverktøy som benyttes i demensomsorgen
  • har kunnskap om ulike behandlingsformer, personorientert omsorg, miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak som benyttes i arbeidet med pasienter som har en demenssykdom 
  • har innsikt i nasjonal faglig retningslinje om demens, nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger om demens 
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om årsaker og konsekvenser ved utfordrende atferd for å forebygge bruk av makt og tvang
  • forstår kommunikasjonens betydning i samhandlingen med pasient og pårørende 
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om pasienten, demenssykdom i behandlingen, og til å planlegge og iverksette tiltak som tar utgangspunkt i den enkeltes behov, ressurser og interesser og som ivaretar muligheten for mestring og deltakelse i egne aktiviteter
  • kan anvende kommunikasjon som verktøy for å oppnå tillit, brukermedvirkning og å unngå krenkelser og overgrep
  • kan anvende kunnskap om observasjon for å kartlegge og avdekke den dementes behov for hjelp og tilrettelegging
  • kan anvende standardiserte observasjonsskjemaer - og kartleggingsverktøy for å kartlegge og rapportere om symptomer, tilstand og funksjonsnivå hos pasienten 
  • kan anvende kunnskap om personsentrert omsorg, miljøbehandling og miljøterapeutiske tiltak i møte med pasienter med demens 
  • kan kartlegge utfordrende atferd, og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for tilrettelegging og tillitsskapende tiltak
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i arbeid med pasienter med demens
  • kan utføre arbeidet med forståelse for de ressurser, utfordringer og muligheter som finnes i møte med den demente pasient og deres pårørende
  • kan utføre arbeidet etter gjeldene juridiske og etiske retningslinje i arbeidet med utfordrende atferd 
  • kan bygge relasjoner, kommunisere og samhandle med pasienten og deres pårørende, for å best mulig ivareta personorientert omsorg
  • kan medvirke til utvikling av miljøbehandlingstiltak som ivaretar personsentrert omsorg for personer med demens 
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • På samlinger legges det vekt på praktiske øvelser, prosedyrer og simulering. 
  • Individuell skriftlig oppgave

Arbeidskravene er obligatorisk og vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Se arbeidskrav for observasjons- og vurderingskompetanse i helsetjenesten

Oppmøteplikt

Det er obligatorisk frammøte på samlinger, minimum 80 %

Vurdering

Arbeidskravene må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

  • Formell vurdering av arbeidskrav med godkjent/ ikke godkjent

Individuell hjemmeeksamen over 5 virkedager

  • Formell vurdering av eksamen med karakter A-F

Eksamenskarakteren danner grunnlaget for avsluttende vurdering i modulen.  

Litteraturliste

For oppdatert litteratur henvises studenter til aktuell litteraturliste for studiet på skolens hjemmeside 

Evaluering *

Studentens medvirkning gjennom årlige- og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans 1 år etter fullført utdanning.