01BP01C EIHOOVF Demens
01BP01C EIHOOVF Demens
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01BP01C EIHOOVF
- StudieprogramObservasjons- og vurderingskompetanse i helsetjenesten
- Studiepoeng10
- StudiestedBjørkelangen, Kvam, Geilo, Indre Østfold, Nesna, Fredrikstad, Kongsberg
- EmneansvarligFredrik Hæren
Modulens innhold - temaer
3 a. Demens
- De ulike demenssykdommene, årsaker og symptomer
- Alzheimers sykdom o Frontotemporal demens
- Vaskulær demens o Demens med Lewy- legemer
- Parkinsonssykdom med demens
- Sammenheng mellom aldring, somatikk og psykiske lidelser
- Kommunikasjon og samhandling
- Å leve med demenssykdom
- Å være nærstående til en person med demens
- Informasjon om pasient og pårørendes rettigheter ved demenssykdom
- Forhåndssamtale og fremtidsfullmakt
- Behandling og tiltak
- Personsentrert omsorg; relasjoner og verdier
- Miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak
3 b. Observasjon, kartlegging og vurdering i oppfølging av den demente
- Demensplan 2025
- Nasjonal faglig retningslinje om demens
- Observasjonsområder
- Vanlige symptomer ved demenssykdom
- Dagliglivets gjøremål
- Ernæring
- Kropp og sanser
- Urin og avføring
- Adferd og adferdsendring
- Sinne
- Uro
- Passivitet
- Tristhet
- Angst/ uro
- Smerter
- Forvirring
- Forståelse for utfordrende atferd o Årsaker til og konsekvenser av utfordrende atferd o Kartlegging og vurdering o Forebyggende tiltak
- Kartleggingsverktøy i diagnostisering og utredning av tiltak
- Vurdering av personen med demens sitt behov for hjelp og tilrettelegging i samarbeid med annet helsepersonell
3 c. Etiske utfordringer
- Autonomi og vurdering av samtykkekompetanse i samarbeid med annet helsepersonell
- Bruk av tvang, etiske og juridiske retningslinjer, utfordringer og dilemmaer
Studenten
- har kunnskap om demens, ulike former for demens og prinsipper for behandling
- har kunnskap om hvordan ulike demenssykdommer kan gi ulike symptomer og hvordan dette kan påvirke pasientens atferd
- har kunnskap om observasjonsområder og kartleggingsverktøy som benyttes i demensomsorgen
- har kunnskap om ulike behandlingsformer, personorientert omsorg, miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak som benyttes i arbeidet med pasienter som har en demenssykdom
- har innsikt i nasjonal faglig retningslinje om demens, nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger om demens
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om årsaker og konsekvenser ved utfordrende atferd for å forebygge bruk av makt og tvang
- forstår kommunikasjonens betydning i samhandlingen med pasient og pårørende
Studenten
- kan anvende kunnskap om pasienten, demenssykdom i behandlingen, og til å planlegge og iverksette tiltak som tar utgangspunkt i den enkeltes behov, ressurser og interesser og som ivaretar muligheten for mestring og deltakelse i egne aktiviteter
- kan anvende kommunikasjon som verktøy for å oppnå tillit, brukermedvirkning og å unngå krenkelser og overgrep
- kan anvende kunnskap om observasjon for å kartlegge og avdekke den dementes behov for hjelp og tilrettelegging
- kan anvende standardiserte observasjonsskjemaer - og kartleggingsverktøy for å kartlegge og rapportere om symptomer, tilstand og funksjonsnivå hos pasienten
- kan anvende kunnskap om personsentrert omsorg, miljøbehandling og miljøterapeutiske tiltak i møte med pasienter med demens
- kan kartlegge utfordrende atferd, og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for tilrettelegging og tillitsskapende tiltak
Studenten
- har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i arbeid med pasienter med demens
- kan utføre arbeidet med forståelse for de ressurser, utfordringer og muligheter som finnes i møte med den demente pasient og deres pårørende
- kan utføre arbeidet etter gjeldene juridiske og etiske retningslinje i arbeidet med utfordrende atferd
- kan bygge relasjoner, kommunisere og samhandle med pasienten og deres pårørende, for å best mulig ivareta personorientert omsorg
- kan medvirke til utvikling av miljøbehandlingstiltak som ivaretar personsentrert omsorg for personer med demens
Arbeidskrav
- På samlinger legges det vekt på praktiske øvelser, prosedyrer og simulering.
- Individuell skriftlig oppgave
Arbeidskravene er obligatorisk og vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Se arbeidskrav for observasjons- og vurderingskompetanse i helsetjenesten
Oppmøteplikt
Det er obligatorisk frammøte på samlinger, minimum 80 %
Arbeidskravene må være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
- Formell vurdering av arbeidskrav med godkjent/ ikke godkjent
Individuell hjemmeeksamen over 5 virkedager
- Formell vurdering av eksamen med karakter A-F
Eksamenskarakteren danner grunnlaget for avsluttende vurdering i modulen.
For oppdatert litteratur henvises studenter til aktuell litteraturliste for studiet på skolens hjemmeside