00HH14J EIHOPSF Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering

00HH14J EIHOPSF Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00HH14J EIHOPSF
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid, Fredrikstad
    • Studiepoeng
      8
    • Studiested
      Strømmen, Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2024 Vår
Emnets innhold

4a. Samhandling og relasjons kompetanse

  • Samhandling med mennesker med psykiske lidelser og/eller ruslidelser
  • Relasjons kompetanse, håndtering av egne følelser og reaksjoner
  • Etablering, opprettholdelse, avslutning av en relasjon
  • Etiske sider ved samhandling
  • Konfliktforebygging, konflikthåndtering

4b. Behandling og oppfølging

  • Prinsipper, mål og metoder for kartlegging
  • Forebyggende programmer og tiltaksmodeller
  • Behandlingsmodeller;
    • Psykodynamisk samtaleterapi, kognitiv atferdsterapi, gruppeterapi, traumebehandling og psykoedukasjon
    • medikamentell behandling
  • Motiverende intervju / endringsfokusert rådgivning
  • Legemiddelassistert rehabilitering
  • Nettverksarbeid/ ettervern
  • Oppsøkende virksomhet / utekontaktarbeid

4c. Miljøarbeid og Aktiv omsorg

  • Fritidstiltak, fritidsassistanse
  • Boligsosialt arbeid, bistand og oppfølging i egen bolig
  • Aktivitet og trening
  • Læringsbaserte tiltak
  • Arbeidsrettede tiltak og aktiviteter
  • Daglige gjøremål/ aktiviteter (ADL)
  • Egostyrkende sykepleie
  • Miljøterapeutiske prinsipper
  • Likemannsarbeid og selvhjelpsgrupper

4d. Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

  • Miljøarbeiders rolle, identitet, relasjons kompetanse og kunnskapsbaserte praksis
  • Gruppeprosesser og arbeidskultur
  • Metoder og verktøy for kvalitetsforbedring

4e. Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene

  • Aktører i behandlingsforløpet
  • Organisering, rollefordeling i akuttbehandling, tverrfaglig spesialisert rusbehandling, psykiatrisk avdeling, DPS, kommunalt behandlingstilbud
  • Tjenestenivåer/ samhandlingsmodeller
  • Organisasjon og ledelse
  • E‐helse
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om metoder/tiltak innenfor behandling/oppfølging i ulike pasientforløp og innsikt i ulike aktørers roller og ansvar
  • Har kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid, og innsikt i saksbehandling og koordinering av helsetjenester
  • Har kunnskap om familieomsorg, frivillig arbeid, selvhjelpsgrupper og lavterskel tilbud.
  • Kan oppdatere sin kunnskap om tilbudene til mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser, i kommunal helse‐ og omsorgstjeneste og spesialisthelsetjeneste.
  • Har kunnskap om legemiddelassistert rehabilitering
Ferdigheter

Studenten

  • Kan kartlegge en situasjon og identifisere behov, tilrettelegge og iverksette tiltak som skaper læring og mestring.
  • Kan anvende ulike kommunikasjonsferdigheter og teknikker, motiverende intervju og endringsfokusert rådgivning
  • Kan anvende faglig kunnskap til å utføre ulike miljøarbeid ut i fra den enkeltes behov for veiledning, tilrettelegging og behandling
  • Kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger ut fra observasjoner.
  • Kan anvende IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren.
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan bygge relasjoner med kollegaer, på tvers av seksjoner og etater i samarbeid om tjenestetilbudet i psykisk helsearbeid og rusarbeid innen eget kompetanseområde.
  • Kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester innen fagfeltet psykisk helsearbeid og rusarbeid gjennom oppdatering av kunnskap, erfarings- og kunnskapsdeling, miljøterapisamlinger og veiledningstimer
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Flere små gruppeoppgaver med muntlig framføring. Planlegge og gjennomføre, hvor det faglige innholdet er hentet fra tema i emne 4.
  • En individuell oppgave som omhandler et annet tema enn gruppeoppgavene hentet fra emne 1-4, men tyngden på tematikk er hentet i fra emne 4, maks 2400 ord +/- 10 %.
  • Refleksjonsnotat om egne tanker rundt oppnådd læringsutbytte etter fullført emne 4, leveres skriftlig på Teams.
  • Oppgavene er obligatoriske for å få karakter i emne 4.
Oppmøteplikt

80% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent

Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I totalvurderingen av emne 4 vil det legges vekt på skriftlig individuelloppgave, muntlige framføringer, arbeidsprosess og gruppesamarbeid.  Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften. 

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, ferdighetstrening, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.