00HH14J EIHOPSF Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering
00HH14J EIHOPSF Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00HH14J EIHOPSF
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid, Fredrikstad
- Studiepoeng8
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
4a. Samhandling og relasjons kompetanse
- Samhandling med mennesker med psykiske lidelser og/eller ruslidelser
- Relasjons kompetanse, håndtering av egne følelser og reaksjoner
- Etablering, opprettholdelse, avslutning av en relasjon
- Etiske sider ved samhandling
- Konfliktforebygging, konflikthåndtering
4b. Behandling og oppfølging
- Prinsipper, mål og metoder for kartlegging
- Forebyggende programmer og tiltaksmodeller
- Behandlingsmodeller;
- Psykodynamisk samtaleterapi, kognitiv atferdsterapi, gruppeterapi, traumebehandling og psykoedukasjon
- medikamentell behandling
- Motiverende intervju / endringsfokusert rådgivning
- Legemiddelassistert rehabilitering
- Nettverksarbeid/ ettervern
- Oppsøkende virksomhet / utekontaktarbeid
4c. Miljøarbeid og Aktiv omsorg
- Fritidstiltak, fritidsassistanse
- Boligsosialt arbeid, bistand og oppfølging i egen bolig
- Aktivitet og trening
- Læringsbaserte tiltak
- Arbeidsrettede tiltak og aktiviteter
- Daglige gjøremål/ aktiviteter (ADL)
- Egostyrkende sykepleie
- Miljøterapeutiske prinsipper
- Likemannsarbeid og selvhjelpsgrupper
4d. Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
- Miljøarbeiders rolle, identitet, relasjons kompetanse og kunnskapsbaserte praksis
- Gruppeprosesser og arbeidskultur
- Metoder og verktøy for kvalitetsforbedring
4e. Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
- Aktører i behandlingsforløpet
- Organisering, rollefordeling i akuttbehandling, tverrfaglig spesialisert rusbehandling, psykiatrisk avdeling, DPS, kommunalt behandlingstilbud
- Tjenestenivåer/ samhandlingsmodeller
- Organisasjon og ledelse
- E‐helse
Studenten
- Har kunnskap om metoder/tiltak innenfor behandling/oppfølging i ulike pasientforløp og innsikt i ulike aktørers roller og ansvar
- Har kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid, og innsikt i saksbehandling og koordinering av helsetjenester
- Har kunnskap om familieomsorg, frivillig arbeid, selvhjelpsgrupper og lavterskel tilbud.
- Kan oppdatere sin kunnskap om tilbudene til mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser, i kommunal helse‐ og omsorgstjeneste og spesialisthelsetjeneste.
- Har kunnskap om legemiddelassistert rehabilitering
Studenten
- Kan kartlegge en situasjon og identifisere behov, tilrettelegge og iverksette tiltak som skaper læring og mestring.
- Kan anvende ulike kommunikasjonsferdigheter og teknikker, motiverende intervju og endringsfokusert rådgivning
- Kan anvende faglig kunnskap til å utføre ulike miljøarbeid ut i fra den enkeltes behov for veiledning, tilrettelegging og behandling
- Kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger ut fra observasjoner.
- Kan anvende IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren.
Studenten
- Kan bygge relasjoner med kollegaer, på tvers av seksjoner og etater i samarbeid om tjenestetilbudet i psykisk helsearbeid og rusarbeid innen eget kompetanseområde.
- Kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester innen fagfeltet psykisk helsearbeid og rusarbeid gjennom oppdatering av kunnskap, erfarings- og kunnskapsdeling, miljøterapisamlinger og veiledningstimer
Arbeidskrav
- Flere små gruppeoppgaver med muntlig framføring. Planlegge og gjennomføre, hvor det faglige innholdet er hentet fra tema i emne 4.
- En individuell oppgave som omhandler et annet tema enn gruppeoppgavene hentet fra emne 1-4, men tyngden på tematikk er hentet i fra emne 4, maks 2400 ord +/- 10 %.
- Refleksjonsnotat om egne tanker rundt oppnådd læringsutbytte etter fullført emne 4, leveres skriftlig på Teams.
- Oppgavene er obligatoriske for å få karakter i emne 4.
Formell vurdering av skriftlig individuelle arbeidskrav med karakter A-F.
I totalvurderingen av emne 4 vil det legges vekt på skriftlig individuell oppgave, muntlige framføringer, arbeidsprosess og gruppesamarbeid. Muntlige gruppeoppgaver vurderes til bestått/ikke bestått.
Skriftlig refleksjonsnotat vurderes til bestått/ikke bestått.
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, ferdighetstrening, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner