00HH14J EIHOPSF Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering

00HH14J EIHOPSF Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00HH14J EIHOPSF
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid, Fredrikstad
    • Studiepoeng
      8
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2022 Høst
2023 Vår
Emnets innhold

4a. Samhandling og relasjons kompetanse

  • Samhandling med mennesker med psykiske lidelser og/eller ruslidelser
  • Relasjons kompetanse, håndtering av egne følelser og reaksjoner
  • Etablering, opprettholdelse, avslutning av en relasjon
  • Etiske sider ved samhandling
  • Konfliktforebygging, konflikthåndtering

4b. Behandling og oppfølging

  • Prinsipper, mål og metoder for kartlegging
  • Forebyggende programmer og tiltaksmodeller
  • Behandlingsmodeller;
    • Psykodynamisk samtaleterapi, kognitiv atferdsterapi, gruppeterapi, traumebehandling og psykoedukasjon
    • medikamentell behandling
  • Motiverende intervju / endringsfokusert rådgivning
  • Legemiddelassistert rehabilitering
  • Nettverksarbeid/ ettervern
  • Oppsøkende virksomhet / utekontaktarbeid

4c. Miljøarbeid og Aktiv omsorg

  • Fritidstiltak, fritidsassistanse
  • Boligsosialt arbeid, bistand og oppfølging i egen bolig
  • Aktivitet og trening
  • Læringsbaserte tiltak
  • Arbeidsrettede tiltak og aktiviteter
  • Daglige gjøremål/ aktiviteter (ADL)
  • Egostyrkende sykepleie
  • Miljøterapeutiske prinsipper
  • Likemannsarbeid og selvhjelpsgrupper

4d. Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

  • Miljøarbeiders rolle, identitet, relasjons kompetanse og kunnskapsbaserte praksis
  • Gruppeprosesser og arbeidskultur
  • Metoder og verktøy for kvalitetsforbedring

4e. Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene

  • Aktører i behandlingsforløpet
  • Organisering, rollefordeling i akuttbehandling, tverrfaglig spesialisert rusbehandling, psykiatrisk avdeling, DPS, kommunalt behandlingstilbud
  • Tjenestenivåer/ samhandlingsmodeller
  • Organisasjon og ledelse
  • E‐helse
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om metoder/tiltak innenfor behandling/oppfølging i ulike pasientforløp og innsikt i ulike aktørers roller og ansvar
  • Har kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid, og innsikt i saksbehandling og koordinering av helsetjenester
  • Har kunnskap om familieomsorg, frivillig arbeid, selvhjelpsgrupper og lavterskel tilbud.
  • Kan oppdatere sin kunnskap om tilbudene til mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser, i kommunal helse‐ og omsorgstjeneste og spesialisthelsetjeneste.
  • Har kunnskap om legemiddelassistert rehabilitering
Ferdigheter

Studenten

  • Kan kartlegge en situasjon og identifisere behov, tilrettelegge og iverksette tiltak som skaper læring og mestring.
  • Kan anvende ulike kommunikasjonsferdigheter og teknikker, motiverende intervju og endringsfokusert rådgivning
  • Kan anvende faglig kunnskap til å utføre ulike miljøarbeid ut i fra den enkeltes behov for veiledning, tilrettelegging og behandling
  • Kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger ut fra observasjoner.
  • Kan anvende IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren.
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan bygge relasjoner med kollegaer, på tvers av seksjoner og etater i samarbeid om tjenestetilbudet i psykisk helsearbeid og rusarbeid innen eget kompetanseområde.
  • Kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester innen fagfeltet psykisk helsearbeid og rusarbeid gjennom oppdatering av kunnskap, erfarings- og kunnskapsdeling, miljøterapisamlinger og veiledningstimer
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Flere små gruppeoppgaver med muntlig framføring. Planlegge og gjennomføre, hvor det faglige innholdet er hentet fra tema i emne 4.
  • En individuell oppgave som omhandler et annet tema enn gruppeoppgavene hentet fra emne 1-4, men tyngden på tematikk er hentet i fra emne 4, maks 2400 ord +/- 10 %.
  • Refleksjonsnotat om egne tanker rundt oppnådd læringsutbytte etter fullført emne 4, leveres skriftlig på Teams.
  • Oppgavene er obligatoriske for å få karakter i emne 4.
Vurdering

Formell vurdering av skriftlig individuelle arbeidskrav med karakter A-F.          

I totalvurderingen av emne 4 vil det legges vekt på skriftlig individuell oppgave, muntlige framføringer, arbeidsprosess og gruppesamarbeid. Muntlige gruppeoppgaver vurderes til bestått/ikke bestått.  

Skriftlig refleksjonsnotat vurderes til bestått/ikke bestått.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, ferdighetstrening, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.