00HH14I EIHOPSF Fagspesifikk kunnskap om brukergrupper
00HH14I EIHOPSF Fagspesifikk kunnskap om brukergrupper
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00HH14I EIHOPSF
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid, Fredrikstad
- Studiepoeng12
- StudiestedStrømmen, Fredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
3a. Psykiske lidelser og ruslidelser, særtrekk og relaterte tilstander
- Diagnoser
- Samtidig ruslidelse og psykisk lidelse (ROP‐ lidelser)
- Rusmidlenes virkning og skadevirkning
- Somatiske og psykiske lidelser som følger av rusmiddelmisbruk
- Psykotiske tilstander
- Affektive lidelser, stemningslidelser
- Angst og traumer med sammensatte årsaker, PTSD
- Spiseforstyrrelser
- Personlighetsforstyrrelser
- Selvmord, selvmordsforsøk og selvskading
- Utviklingsforstyrrelser, atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser som oppstår i barndom og ungdomsalder
3b. Barn og ungdomspsykiatri
- Normalutvikling og tidlige tegn på avvik
- Forebygge overgrep mot barn og unge
- Sosial kompetanse
- Problematferd, mobbing, vold og kriminalitet
3c. Alderspsykiatri
- Aldring og sårbarhet for psykiske lidelser
- Demens
- Sykdommer som fører til demens; Alzheimers sykdom, alkoholbetinget demens
- Psykiske og rusrelaterte lidelser hos eldre
Studenten
- Har kunnskap om psykiske lidelser og ruslidelser og hvordan disse kan forebygges og behandles.
- Har innsikt i nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger knyttet til psykisk helsearbeid og rusarbeid.
- Har kunnskap om faglige verktøy for kartlegging av lidelser, skade, rapportering, behandling og tiltaksplaner.
- Har innsikt i prosedyrer og retningslinjer som er knyttet opp mot arbeid med den psykisk syke, rusavhengige og deres pårørende.
- Kan oppdatere sin kunnskap om behandlingsmetoder, hjelpemidler og tilpasning av omgivelser slik at den psykisk syke og rusavhengige kan oppleve selvstendighet og mestringsfølelse i bedringsprosessen.
Studenten
- Kan anvende faglig kunnskap og observasjon i sitt miljøarbeid ved å veilede den psykisk syke, rusavhengige eller deres pårørende
- Kan anvende ulike helsefremmende og forebyggende tiltak i samarbeid med pasient/bruker, pårørende og fagpersoner i behandlingsforløpet.
- Kan kartlegge situasjoner og identifisere, innen sitt kompetanseområde, pasienter/ brukere med psykiske lidelser og/ eller ruslidelser sitt behov for behandling og oppfølging.
Studenten
- Kan finne, bruke og henvise til fagstoff som er relevant i psykisk helsearbeid og rusarbeid.
- Kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester innen fagfeltet psykisk helsearbeid og rusarbeid gjennom oppdatering av kunnskap, erfarings- og kunnskapsdeling, miljøterapisamlinger og veiledningstimer.
Arbeidskrav
- En gruppeoppgave av større omfang, miniprosjekt, med muntlig presentasjon. Kan være en gruppeoppgave som tillegges tematikk fra emne 3 og praksiserfaringer, max. 3400 ord eller et arrangement opp imot Verdensdag for psykisk helse den 10.oktober.
- Studentene utarbeider problemstilling i samarbeid med faglærer, knyttet til et eller flere av temaene i emne 1, 2 og 3. Det er en treningsoppgave til hovedprosjekt med muntlig fremføring.
- Individuell oppgave. 2000 ord +/- 10 %, en øvelse på oppsummeringsnotat.
- Individuell refleksjon etter endt gruppearbeid og individuell oppgave.
- Refleksjonsnotat om egne tanker rundt oppnådd læringsutbytte etter fullført emne 3.
Arbeidskravene er obligatoriske for å få endelig karakter i emne 3.
80% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I totalvurderingen av emne 3 vil det legges vekt på skriftlig individuelloppgave, muntlige framføringer, arbeidsprosess og gruppesamarbeid. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner