00HH14I EIHOPSF Fagspesifikk kunnskap om brukergrupper

00HH14I EIHOPSF Fagspesifikk kunnskap om brukergrupper

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00HH14I EIHOPSF
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid, Fredrikstad
    • Studiepoeng
      12
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2022 Høst
Emnets innhold

3a. Psykiske lidelser og ruslidelser, særtrekk og relaterte tilstander

  • Diagnoser
  • Samtidig ruslidelse og psykisk lidelse (ROP‐ lidelser)
  • Rusmidlenes virkning og skadevirkning
  • Somatiske og psykiske lidelser som følger av rusmiddelmisbruk
  • Psykotiske tilstander
  • Affektive lidelser, stemningslidelser
  • Angst og traumer med sammensatte årsaker, PTSD
  • Spiseforstyrrelser
  • Personlighetsforstyrrelser
  • Selvmord, selvmordsforsøk og selvskading
  • Utviklingsforstyrrelser, atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser som oppstår i barndom og ungdomsalder

3b. Barn og ungdomspsykiatri

  • Normalutvikling og tidlige tegn på avvik
  • Forebygge overgrep mot barn og unge
  • Sosial kompetanse
  • Problematferd, mobbing, vold og kriminalitet

3c. Alderspsykiatri

  • Aldring og sårbarhet for psykiske lidelser
  • Demens
  • Sykdommer som fører til demens; Alzheimers sykdom, alkoholbetinget demens
  • Psykiske og rusrelaterte lidelser hos eldre
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om psykiske lidelser og ruslidelser og hvordan disse kan forebygges og behandles.
  • Har innsikt i nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger knyttet til psykisk helsearbeid og rusarbeid.
  • Har kunnskap om faglige verktøy for kartlegging av lidelser, skade, rapportering, behandling og tiltaksplaner.
  • Har innsikt i prosedyrer og retningslinjer som er knyttet opp mot arbeid med den psykisk syke, rusavhengige og deres pårørende.
  • Kan oppdatere sin kunnskap om behandlingsmetoder, hjelpemidler og tilpasning av omgivelser slik at den psykisk syke og rusavhengige kan oppleve selvstendighet og mestringsfølelse i bedringsprosessen.
Ferdigheter

Studenten

  • Kan anvende faglig kunnskap og observasjon i sitt miljøarbeid ved å veilede den psykisk syke, rusavhengige eller deres pårørende
  • Kan anvende ulike helsefremmende og forebyggende tiltak i samarbeid med pasient/bruker, pårørende og fagpersoner i behandlingsforløpet.
  • Kan kartlegge situasjoner og identifisere, innen sitt kompetanseområde, pasienter/ brukere med psykiske lidelser og/ eller ruslidelser sitt behov for behandling og oppfølging.
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan finne, bruke og henvise til fagstoff som er relevant i psykisk helsearbeid og rusarbeid.
  • Kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester innen fagfeltet psykisk helsearbeid og rusarbeid gjennom oppdatering av kunnskap, erfarings- og kunnskapsdeling, miljøterapisamlinger og veiledningstimer.
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • En gruppeoppgave av større omfang, miniprosjekt, med muntlig presentasjon. Kan være en gruppeoppgave som tillegges tematikk fra emne 3 og praksiserfaringer, max. 3400 ord eller et arrangement opp imot Verdensdag for psykisk helse den 10.oktober.
  • Studentene utarbeider problemstilling i samarbeid med faglærer, knyttet til et eller flere av temaene i emne 1, 2 og 3. Det er en treningsoppgave til hovedprosjekt med muntlig fremføring.
  • Individuell oppgave. 2000 ord +/- 10 %, en øvelse på oppsummeringsnotat.
  • Individuell refleksjon etter endt gruppearbeid og individuell oppgave. Refleksjonsnotat om egne tanker rundt oppnådd læringsutbytte etter fullført emne 3
Vurdering

Formell vurdering av skriftlig individuelle arbeidskrav med karakter A-F.          

I totalvurderingen av emne 3 vil det legges vekt på skriftlig individuelloppgave, muntlige framføringer, arbeidsprosess og gruppesamarbeid. Skriftlig gruppeoppgave vurderes med karakter A-F. Refleksjonsnotat vurderes til bestått/ikke bestått.

Forkunnskapskrav

Arbeidskravene er obligatoriske for å få endelig karakter i emne 3.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.