30HH62H Valgfag: Brukermedvirkning og kartlegging av brukerbehov
30HH62H Valgfag: Brukermedvirkning og kartlegging av brukerbehov
- Studiepoeng5
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Start2021 Høst
Former for medvirkning
Lovhjemmel for brukermedvirkning
Etikk knyttet til brukermedvirkning
Medvirkningssamtaler
Prosesser for medvirkning Deltakende observasjon
Kartleggingsskjemaer i Veikart for tjenesteinnovasjon
Teknologiske muligheter i forhold til behov
Betjening av velferdsteknologi
Kunnskap:
· Har kunnskap om forskjellige former for brukermedvirkning i planlegging, implementering og oppfølging av velferdsteknologiske løsninger
· Har kunnskap om lovhjemmel for brukermedvirkning
· Har kunnskap om etiske prinsipper og metoder for etisk refleksjon
· Har kunnskap om samtaler som skaper brukermedvirkning
· Har kunnskap om deltakende observasjon
· Har kunnskap om skjemaer for kartlegging av brukerbehov knyttet til velferdsteknologiske løsninger
· Har kunnskap om hvilke teknologier som passer til brukeres behov for velferdsteknologiske løsninger
Ferdigheter:
· Kan involvere brukere og pårørende i planlegging, implementering og oppfølging av velferdsteknologiske løsninger
· Kan lede og delta i refleksjoner over etiske dilemmaer knyttet til brukermedvirkning og valg, implementering og oppfølging av velferdsteknologiske løsninger
· Kan samtale med brukere og pårørende slik at brukermedvirkningen ivaretas
· Kan forme prosesser med brukere og pårørende slik at brukermedvirkningen ivaretas
· Kan gjennomføre deltakende observasjoner
· Kan benytte egnede kartleggingsskjemaer for behovskartlegging
· Kan velge egnede velferdsteknologiske løsninger ut fra brukere og pårørendes behov
Generell kompetanse:
· Forstå betydningen av og kunne ivareta brukermedvirkning gjennom samtaler og prosesser for valg av velferdsteknologisk løsning ut fra en behovskartlegging
Arbeidskrav
Fire læringsnotater. Omfang 400 – 800 ord pr. notat
· En faglig oppgave – enten individuelt eller i gruppe. Omfang 400 – 800 ord
· Studentene skal skrive minst ett selvstendig innlegg og kommentere minst tre innlegg fra medstudenter i blogg. Minimum 50 ord pr. innlegg
To fremdriftsrapporter
· Mappevurdering av arbeidsmappe med læringsnotater og oppgaver
Tilbakemeldinger og veiledning fra lærer og medstudenter
Eksamensform
· Presentasjonsmappe med læringsnotatene og oppgaver
Vurdering med karakter A-F
· Undervisning «live» på videokonferanse
· Gruppearbeid på videokonferanse i løpet av hver undervisningsøkt
· Lesing av fagstoff på VLE og annet fagstoff
· Relevant informasjonsinnhenting på internett
Repetisjon av opptak av undervisnings økt på VLE
· Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
· Individuelt læringsnotat
· Individuell tilbakemelding og vurdering på læringsnotat
· Inngå i læringsgruppe og gi tilbakemelding og vurdering av medlemmenes læringsnotater
Videreutvikling av egne læringsnotat
· Askheim, Ole Petter og Starring, Bengt (red.) (2007). Empowerment i teori og praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1,2,3,4,13. Ca. 70 s.
· Tuntland, Hanne og Ness, Nils Erik (Red.). Hverdagsrehabilitering. Kap. 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, vedlegg 2. 132 s.
· Velferdsteknologiens ABC. Hefte B. KS & Helsedirektoratet. Hentet fra http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/velferdsteknologi/velferdsteknologiens-abc/ 56 s.
· E-kompendium
Ca. 250 sider