30HH62H Valgfag: Brukermedvirkning og kartlegging av brukerbehov

30HH62H Valgfag: Brukermedvirkning og kartlegging av brukerbehov

    • Studiepoeng
      5
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Emnets innhold

Former for medvirkning

Lovhjemmel for brukermedvirkning

Etikk knyttet til brukermedvirkning

Medvirkningssamtaler

Prosesser for medvirkning Deltakende observasjon

Kartleggingsskjemaer i Veikart for tjenesteinnovasjon

Teknologiske muligheter i forhold til behov

Betjening av velferdsteknologi

Læringsutbytte
Kunnskap

Kunnskap:

·         Har kunnskap om forskjellige former for brukermedvirkning i planlegging, implementering og oppfølging av velferdsteknologiske løsninger

·         Har kunnskap om lovhjemmel for brukermedvirkning

·         Har kunnskap om etiske prinsipper og metoder for etisk refleksjon

·         Har kunnskap om samtaler som skaper brukermedvirkning

·         Har kunnskap om deltakende observasjon

·         Har kunnskap om skjemaer for kartlegging av brukerbehov knyttet til velferdsteknologiske løsninger

·         Har kunnskap om hvilke teknologier som passer til brukeres behov for velferdsteknologiske løsninger

Ferdigheter

Ferdigheter:

·         Kan involvere brukere og pårørende i planlegging, implementering og oppfølging av velferdsteknologiske løsninger

·         Kan lede og delta i refleksjoner over etiske dilemmaer knyttet til brukermedvirkning og valg, implementering og oppfølging av velferdsteknologiske løsninger

·         Kan samtale med brukere og pårørende slik at brukermedvirkningen ivaretas

·         Kan forme prosesser med brukere og pårørende slik at brukermedvirkningen ivaretas

·         Kan gjennomføre deltakende observasjoner

·         Kan benytte egnede kartleggingsskjemaer for behovskartlegging

·         Kan velge egnede velferdsteknologiske løsninger ut fra brukere og pårørendes behov

Generell kompetanse

Generell kompetanse:

·         Forstå betydningen av og kunne ivareta brukermedvirkning gjennom samtaler og prosesser for valg av velferdsteknologisk løsning ut fra en behovskartlegging

Arbeidsinnsats

Arbeidskrav      

   Fire læringsnotater. Omfang 400 – 800 ord pr. notat

·         En faglig oppgave – enten individuelt eller i gruppe. Omfang 400 – 800 ord

·         Studentene skal skrive minst ett selvstendig innlegg og kommentere minst tre innlegg fra medstudenter i blogg. Minimum 50 ord pr. innlegg

To fremdriftsrapporter

Vurdering

·         Mappevurdering av arbeidsmappe med læringsnotater og oppgaver

Tilbakemeldinger og veiledning fra lærer og medstudenter

 

Eksamensform

·         Presentasjonsmappe med læringsnotatene og oppgaver

Vurdering med karakter A-F

Arbeids- og læringsaktiviteter

·         Undervisning «live» på videokonferanse

·         Gruppearbeid på videokonferanse i løpet av hver undervisningsøkt

·         Lesing av fagstoff på VLE og annet fagstoff

·         Relevant informasjonsinnhenting på internett

           Repetisjon av opptak av undervisnings økt på VLE

·         Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver

·         Individuelt læringsnotat

·         Individuell tilbakemelding og vurdering på læringsnotat

·         Inngå i læringsgruppe og gi tilbakemelding og vurdering av medlemmenes læringsnotater

           Videreutvikling av egne læringsnotat

Pensumliste

·         Askheim, Ole Petter og Starring, Bengt (red.) (2007). Empowerment i teori og praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1,2,3,4,13. Ca. 70 s.

·         Tuntland, Hanne og Ness, Nils Erik (Red.). Hverdagsrehabilitering. Kap. 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, vedlegg 2. 132 s.

·         Velferdsteknologiens ABC. Hefte B. KS & Helsedirektoratet. Hentet fra http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/velferdsteknologi/velferdsteknologiens-abc/ 56 s.

·         E-kompendium

Ca. 250 sider