30HH62H Valgfag: Brukermedvirkning og behovskartlegging

30HH62H Valgfag: Brukermedvirkning og behovskartlegging

    • Studiepoeng
      5
    • Emneansvarlig
      Eva Kirkeberg, Agnes Brønstad
    • Start
      2024 Vår
Studiested
Horten
Innhold

Former for medvirkning

Lovhjemmel for brukermedvirkning

Etikk knyttet til brukermedvirkning

Medvirkningssamtaler

Prosesser for medvirkning

Deltakende observasjon

Kartleggingsskjemaer i Veikart for tjenesteinnovasjon

Teknologiske muligheter i forhold til behov

Betjening av velferdsteknologi

Læringsutbytte

Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.

Kunnskap

• Har kunnskap om forskjellige former for brukermedvirkning i planlegging, implementering og oppfølging av velferdsteknologiske løsninger

• Har kunnskap om lovhjemmel for brukermedvirkning

• Har kunnskap om etiske prinsipper og metoder for etisk refleksjon

• Har kunnskap om samtalersom skaper brukermedvirkning

• Har kunnskap om deltakende observasjon

• Har kunnskap om skjemaer for kartlegging av brukerbehov knyttet til velferdsteknologiske løsninger

• Har kunnskap om hvilke teknologier som passer til brukeres behov for velferdsteknologiske løsninger

Ferdigheter

• Kan involvere brukere og pårørende i planlegging, implementering og oppfølging av velferdsteknologiske løsninger

• Kan lede og delta i refleksjoner over etiske dilemmaer knyttet til brukermedvirkning og valg, implementering og oppfølging av velferdsteknologiske løsninger

• Kan samtale med brukere og pårørende slik at brukermedvirkningen ivaretas

• Kan forme prosesser med brukere og pårørende slik at brukermedvirkningen ivaretas

• Kan gjennomføre deltakende observasjoner

• Kan benytte egnede kartleggingsskjemaer for behovskartlegging

• Kan velge egnede velferdsteknologiske løsninger ut fra brukere og pårørendes behov

Generell kompetanse

• Forstå betydningen av og kunne ivareta brukermedvirkning gjennom samtaler og prosesser for valg av velferdsteknologisk løsning ut fra en behovskartlegging

Læringsformer
Arbeidskrav
Forelesning
Gruppearbeid
Refleksjon
Veiledning
Vurdering

Gjennom emnet vil du få utlevert ulike arbeidskrav. Disse må være godkjent før studenten får gå opp til sluttvurdering i emnet (emnekarakter).

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Læringsnotat 1
Arbeidskrav 2
Læringsnotat 2
Arbeidskrav 3
Læringsnotat 3
Arbeidskrav 4
Læringsnotat 4
Arbeidskrav 5
Faglig oppgave
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe uten sluttprøve
Evaluering

Evaluering av emnet gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur

• Askheim, Ole Petter og Starring, Bengt (red.) (2007). Empowerment i teori og praksis. Gyldendal Akademisk. Kap. 1,2,3,4,13. Ca. 70 s.

• Tuntland, Hanne og Ness, Nils Erik (Red.). (2014) Hverdagsrehabilitering. Gyldendal Akademisk. Kap. 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, vedlegg2. 132 s.

• Velferdsteknologiens ABC. Hefte B. KS & Helsedirektoratet. Hentet fra http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/velferdsteknologi/velfe... 56 s.

• E-kompendium • Ca. 250 sider