30HH62H Valgfag: Brukermedvirkning og behovskartlegging
30HH62H Valgfag: Brukermedvirkning og behovskartlegging
- Studiepoeng5
- EmneansvarligEva Kirkeberg, Agnes Brønstad, Hilde Eide Tørring
- Start2025 Vår
Former for medvirkning
Lovhjemmel for brukermedvirkning
Etikk knyttet til brukermedvirkning
Medvirkningssamtaler
Prosesser for medvirkning
Deltakende observasjon
Kartleggingsskjemaer i Veikart for tjenesteinnovasjon
Teknologiske muligheter i forhold til behov
Betjening av velferdsteknologi
Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.
• Har kunnskap om forskjellige former for brukermedvirkning i planlegging, implementering og oppfølging av velferdsteknologiske løsninger
• Har kunnskap om lovhjemmel for brukermedvirkning
• Har kunnskap om etiske prinsipper og metoder for etisk refleksjon
• Har kunnskap om samtalersom skaper brukermedvirkning
• Har kunnskap om deltakende observasjon
• Har kunnskap om skjemaer for kartlegging av brukerbehov knyttet til velferdsteknologiske løsninger
• Har kunnskap om hvilke teknologier som passer til brukeres behov for velferdsteknologiske løsninger
• Kan involvere brukere og pårørende i planlegging, implementering og oppfølging av velferdsteknologiske løsninger
• Kan lede og delta i refleksjoner over etiske dilemmaer knyttet til brukermedvirkning og valg, implementering og oppfølging av velferdsteknologiske løsninger
• Kan samtale med brukere og pårørende slik at brukermedvirkningen ivaretas
• Kan forme prosesser med brukere og pårørende slik at brukermedvirkningen ivaretas
• Kan gjennomføre deltakende observasjoner
• Kan benytte egnede kartleggingsskjemaer for behovskartlegging
• Kan velge egnede velferdsteknologiske løsninger ut fra brukere og pårørendes behov
• Forstå betydningen av og kunne ivareta brukermedvirkning gjennom samtaler og prosesser for valg av velferdsteknologisk løsning ut fra en behovskartlegging
Gjennom emnet vil du få utlevert ulike arbeidskrav. Disse må være godkjent før studenten får gå opp til sluttvurdering i emnet (emnekarakter).
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Læringsnotat 1 | |
Arbeidskrav 2 | Læringsnotat 2 | |
Arbeidskrav 3 | Læringsnotat 3 | |
Arbeidskrav 4 | Læringsnotat 4 | |
Arbeidskrav 5 | Faglig oppgave |
Evaluering av emnet gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
• Askheim, Ole Petter og Starring, Bengt (red.) (2007). Empowerment i teori og praksis. Gyldendal Akademisk. Kap. 1,2,3,4,13. Ca. 70 s.
• Tuntland, Hanne og Ness, Nils Erik (Red.). (2014) Hverdagsrehabilitering. Gyldendal Akademisk. Kap. 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, vedlegg2. 132 s.
• Velferdsteknologiens ABC. Hefte B. KS & Helsedirektoratet. Hentet fra http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/velferdsteknologi/velfe... 56 s.
• E-kompendium • Ca. 250 sider