30HH62D Organisasjon og samfunn
30HH62D Organisasjon og samfunn
- Studiepoeng4
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Start2021 Høst
Fagarbeiderens rolle, ansvar og myndighet i egen organisasjon
Samarbeid og samhandling
Anskaffelse og utvikling av velferdsteknologiske løsninger
Innkjøp av velferdsteknologiske løsninger Kvalitetssystem og kvalitetsarbeid
Drift og forvaltning knyttet til velferdsteknologi
Økonomi og gevinstrealisering
Kandidaten …
· Har kunnskap om ulike måter å anskaffe velferdsteknologiske løsninger
· Har kunnskap om offentlige anskaffelsesprosesser og leverandørutviklingsprogrammet
· Har kunnskap om «Veikart for tjenesteinnovasjon» fra KS
· Har kunnskap om kvalitetsarbeid, kvalitetssystemer og kvalitetsprosesser
· Har kunnskap om relevante internkontrollforskrifter knyttet til velferdsteknologiske løsninger og arbeidsmiljø.
· Har kunnskap om hvilke samarbeidspartnere og myndigheter som har en rolle knyttet til velferdsteknologi
· Har kunnskap om rolle, ansvar og myndighet i egen organisasjon
· Har kunnskap om hvordan egen bransje inngår i velferdsteknologi
Kandidaten …
· Kan benytte metoder for brukermedvirkning både på brukernivå og på systemnivå
· Kan etterspørre riktig FDV (forvaltning, drift og vedlikehold) dokumentasjon
· Kan bruke kvalitetssystem og kvalitetskriterier i arbeid med valg og bruk av velferdsteknologiske løsninger
· Kan ivareta organisasjonens mål for HMS i valg og bruk av velferdsteknologiske løsninger
Kandidaten …
· Forstår hvordan fagarbeideren kan inngå i kreative og innovative prosesser i egen organisasjon og kan inngå aktivt i prosesser for utvikling av velferdsteknologiske produkter og tjenestedesign.
· Kan inngå i forbedringsprosesser ved å bringe frem erfaringer med utfordringer og problemstillinger fra brukerrettet arbeid med velferdsteknologiske løsninger til å foreslå forbedringer
· Kan delta i innovative prosesser knyttet til offentlig tjenestedesign og bruk av velferdsteknologi
· Kan lede seg selv til gavn for organisasjonen og brukerne
Arbeidskrav
· Tre læringsnotater. Omfang 400 – 800 ord pr. notat
· En oppgave – individuelt eller i gruppe. Omfang 400 – 800 ord
· Studentene skal skrive minst ett selvstendig innlegg og kommentere minst tre innlegg fra medstudenter i blogg. Minst 50 ord pr. innlegg
To framdriftsrapporter
· Mappevurdering av arbeidsmappe med læringsnotater og oppgaver
Tilbakemeldinger og veiledning fra lærer og medstudenter
Eksamensform
· Presentasjonsmappe med læringsnotatene og oppgave
Vurdering med karakter A-F
· Undervisning «live» på videokonferanse
· Gruppearbeid på videokonferanse i løpet av hver undervisningsøkt
· Lesing av fagstoff på VLE og annet fagstoff
· Relevant informasjonsinnhenting på internett
· Repetisjon av opptak av undervisnings økt på VLE
· Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
· Individuelt læringsnotat
· Individuell tilbakemelding og vurdering på læringsnotat
· Inngå i læringsgruppe og gi tilbakemelding og vurdering av medlemmenes læringsnotater
Videreutvikling av egne læringsnotat
· Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning og etikk. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 13. 13 s.
· Hauge, H. N. (2017). Den digitale helsetjenesten. Oslo: Gyldendal akademisk. Kap.19. 20 s.
· Karp, Tom. (2014). Endringer i organisasjoner. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 100 s.
· Veikart for tjenesteinnovasjon.
· http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/veikart-for- tjenesteinnovasjon2/
· Velferdsteknologiens ABC. KS & Helsedirektoratet. Hefte D og E. 70 s.
Totalt ca. 200 + nettstedet «veikart for tjenesteinnovasjon».