30HH62D Organisasjon og samfunn
30HH62D Organisasjon og samfunn
- Studiepoeng4
- EmneansvarligEva Kirkeberg, Agnes Brønstad
- Start2023 Høst
Fagarbeiderens rolle, ansvar og myndighet i egen organisasjon
Samarbeid og samhandling
Anskaffelse og utvikling av velferdsteknologiske løsninger
Innkjøp av velferdsteknologiske løsninger
Kvalitetssystem og kvalitetsarbeid
Drift og forvaltning knyttet til velferdsteknologi
Økonomi og gevinstrealisering
Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.
• har kunnskap om ulike måter å anskaffe velferdsteknologiske løsninger
• har kunnskap om offentlige anskaffelsesprosesser og leverandørutviklingsprogrammet
• har kunnskap om «Veikart for tjenesteinnovasjon» fra KS
• har kunnskap om kvalitetsarbeid, kvalitetssystemer og kvalitetsprosesser
• har kunnskap om relevante internkontrollforskrifter knyttet til velferdsteknologiske løsninger og
arbeidsmiljø.
• har kunnskap om hvilke samarbeidspartnere og myndigheter som har en rolle knyttet til
velferdsteknologi
• har kunnskap om rolle, ansvar og myndighet i egen organisasjon
• har kunnskap om hvordan egen bransje inngår i velferdsteknologi
• kan benytte metoder for brukermedvirkning både på brukernivå og på systemnivå
• kan etterspørre riktig FDV (forvaltning, drift og vedlikehold) dokumentasjon
• kan bruke kvalitetssystem og kvalitetskriterier i arbeid med valg og bruk av velferdsteknologiske
løsninger
• kan ivareta organisasjonens mål for HMS i valg og bruk av velferdsteknologiske løsninger
• forstår hvordan fagarbeideren kan inngå i kreative og innovative prosesser i egen organisasjon
og kan inngå aktivt i prosesser for utvikling av velferdsteknologiske produkter og tjenestedesign.
• kan inngå i forbedringsprosesser ved å bringe frem erfaringer med utfordringer og
problemstillinger fra brukerrettet arbeid med velferdsteknologiske løsninger til å foreslå
forbedringer
• kan delta i innovative prosesser knyttet til offentlig tjenestedesign og bruk av velferdsteknologi
• kan lede seg selv til gavn for organisasjonen og brukerne
Gjennom emnet vil du få utlevert ulike arbeidskrav. Disse må være godkjent før studenten får gå opp til sluttvurdering i emnet (emnekarakter).
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Læringsnotat 1 | |
Arbeidskrav 2 | Læringsnotat 2 | |
Arbeidskrav 3 | Læringsnotat 3 | |
Arbeidskrav 4 | Faglig oppgave |
Evaluering av emnet gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
• Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning og etikk. Gyldendal Akademisk. Kap. 13. 13 s.
• Hauge, H. N. (2017). Den digitale helsetjenesten. Gyldendal akademisk. Kap.19. 20s.
• Hvidsten, A. (2021). Introduksjon til tjenestedesign. Cappelen Dam.100 s.
• Veikart for tjenesteinnovasjon.
• http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/veikart-for- tjenesteinnovasjon2/
• Velferdsteknologiens ABC. KS & Helsedirektoratet. Hefte D og E. 70 s.
• Totalt ca. 200 + nettstedet «veikart fortjenesteinnovasjon».