30HH62D Organisasjon og samfunn

30HH62D Organisasjon og samfunn

    • Studiepoeng
      4
    • Emneansvarlig
      Eva Kirkeberg, Agnes Brønstad, Hilde Eide Tørring
    • Start
      2024 Høst
Studiested
Horten
Innhold

Fagarbeiderens rolle, ansvar og myndighet i egen organisasjon

Samarbeid og samhandling

Anskaffelse og utvikling av velferdsteknologiske løsninger

Innkjøp av velferdsteknologiske løsninger

Kvalitetssystem og kvalitetsarbeid

Drift og forvaltning knyttet til velferdsteknologi

Økonomi og gevinstrealisering

Læringsutbytte

Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.

Kunnskap

• har kunnskap om ulike måter å anskaffe velferdsteknologiske løsninger
• har kunnskap om offentlige anskaffelsesprosesser og leverandørutviklingsprogrammet
• har kunnskap om «Veikart for tjenesteinnovasjon» fra KS
• har kunnskap om kvalitetsarbeid, kvalitetssystemer og kvalitetsprosesser
• har kunnskap om relevante internkontrollforskrifter knyttet til velferdsteknologiske løsninger og
arbeidsmiljø.
• har kunnskap om hvilke samarbeidspartnere og myndigheter som har en rolle knyttet til
velferdsteknologi
• har kunnskap om rolle, ansvar og myndighet i egen organisasjon
• har kunnskap om hvordan egen bransje inngår i velferdsteknologi 

Ferdigheter

• kan benytte metoder for brukermedvirkning både på brukernivå og på systemnivå
• kan etterspørre riktig FDV (forvaltning, drift og vedlikehold) dokumentasjon
• kan bruke kvalitetssystem og kvalitetskriterier i arbeid med valg og bruk av velferdsteknologiske
løsninger
• kan ivareta organisasjonens mål for HMS i valg og bruk av velferdsteknologiske løsninger

Generell kompetanse

• forstår hvordan fagarbeideren kan inngå i kreative og innovative prosesser i egen organisasjon
og kan inngå aktivt i prosesser for utvikling av velferdsteknologiske produkter og tjenestedesign.
• kan inngå i forbedringsprosesser ved å bringe frem erfaringer med utfordringer og
problemstillinger fra brukerrettet arbeid med velferdsteknologiske løsninger til å foreslå
forbedringer
• kan delta i innovative prosesser knyttet til offentlig tjenestedesign og bruk av velferdsteknologi
• kan lede seg selv til gavn for organisasjonen og brukerne

Læringsformer
Arbeidskrav
Forelesning
Gruppearbeid
Refleksjon
Veiledning
Vurdering

Gjennom emnet vil du få utlevert ulike arbeidskrav. Disse må være godkjent før studenten får gå opp til sluttvurdering i emnet (emnekarakter).

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Læringsnotat 1
Arbeidskrav 2
Læringsnotat 2
Arbeidskrav 3
Læringsnotat 3
Arbeidskrav 4
Faglig oppgave
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe uten sluttprøve
Evaluering

Evaluering av emnet gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur

• Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning og etikk. Gyldendal Akademisk. Kap. 13. 13 s.

• Hauge, H. N. (2017). Den digitale helsetjenesten. Gyldendal akademisk. Kap.19. 20s.

• Hvidsten, A. (2021). Introduksjon til tjenestedesign. Cappelen Dam.100 s.

• Veikart for tjenesteinnovasjon.

http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/veikart-for- tjenesteinnovasjon2/

• Velferdsteknologiens ABC. KS & Helsedirektoratet. Hefte D og E. 70 s.

• Totalt ca. 200 + nettstedet «veikart fortjenesteinnovasjon».