30HH62A Introduksjon til velferdsteknologi og studiet

30HH62A Introduksjon til velferdsteknologi og studiet

    • Studiepoeng
      4
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Emnets innhold

Definisjon av begrepet velferdsteknologi og utvikling av feltet

Hovedkategorier av velferdsteknologiske løsninger

Kunnskapsbasert praksis

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten …

·         Har kunnskap om Velferdsteknologiens ABC fra KS

·         Har innsikt i relevante NOU

·         Har kunnskap om hvilke samarbeidspartnere og myndigheter som har en rolle knyttet til velferdsteknologi

·         Har kunnskap om hvordan egen bransje inngår i velferdsteknologi

·         Kjenner til den etiske diskusjonen om menneskelig omsorg eller bruk av teknologi i omsorgsyrkene

·         Har kunnskap om trygghets- og sikkerhetsteknologi, kompensasjons- og velvære teknologi, teknologi for sosial kontakt og              teknologi for behandling og pleie.

·         Har kjennskap til hva kunnskapsbasert praksis er

·         Har kjennskap til relevante informasjonskilder i form av nettsteder, Facebook, NOU, og litteratur om velferdsteknologi

Ferdigheter

Kandidaten …

·         Kan redegjøre for utviklingen av velferdsteknologi som kunnskapsfelt

·         Kan søke relevant informasjon og kunnskap

·         Bruker henvisninger og referanser til fagstoff om velferdsteknologi

·         Kan lese en kunnskapsbasert / vitenskapelig artikkel

·         Kan benytte kildekritikk

·         Kan skrive læringsnotat

Generell kompetanse

Kandidaten …

.        Kan utveksle synspunkter med andre om velferdsteknologi og delta i diskusjon om utvikling av god praksis.

Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Tre læringsnotater. Omfang 400 – 800 ord pr. notat.
  •  En faglig oppgave enten individuelt eller i gruppe. Omfang 400 – 800 ord.
  • ·Studentene skal skrive minst ett selvstendig innlegg og kommentere minst tre innlegg fra medstudenter i blogg/ diskusjonsforum. Omfang minst 50 ord pr. innlegg.
  • Fremdriftsrapport
Vurdering
  • Mappevurdering av arbeidsmappe med læringsnotater og oppgaver
  • Tilbakemeldinger og veiledning fra lærer og medstudenter

Eksamen

  • Presentasjonsmappe med obligatoriske læringsnotatene og oppgave
  • Vurdering med karakter A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter

         Undervisning «live» på videokonferanse

          Gruppearbeid på videokonferanse i løpet av hver undervisningsøkt

·         Faglig diskusjon på blogg/ diskusjonsforum.

·         Lesing av fagstoff på VLE og annet fagstoff

·         Relevant informasjonsinnhenting på internett

·         Repetisjon av opptak av undervisnings økt på VLE

·         Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver

·         Individuelt læringsnotat

·         Individuell tilbakemelding og vurdering på læringsnotat

·         Inngå i læringsgruppe og gi tilbakemelding og vurdering av medlemmenes læringsnotater

          Videreutvikling av egne læringsnotat

Pensumliste
  • Andersen, E. S. & Schwencke, E. (2012). Prosjektarbeid. En veiledning for studenter. (utg. 4). Oslo: NKI Forlaget. Kap. 6. 17. s.
  • Nakrem, Sigrid og Sigrjónsson (Red.) (2017). Velferdsteknologi i praksis. Perspektiver på teknologi i kommunal helse- og omsorgstjeneste. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 2. 15 s.
  • Hauge, H. N. (2017). Den digitale helsetjenesten. Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 1-4. 50. 71 s.
  • Velferdsteknologiens ABC. KS & Helsedirektoratet. Hefte A. Hentet fra http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/velferdsteknologi/velferdsteknologiens- abc/ 12 s.
  • Thygesen, H. (2019). Velferdsteknologi og nye tjenesteløsninger. Kapittel 1 og 2 i Bok; Velferdsteknologi: en ressursbok. Moser, I (red). Cappelen Damm akademisk.40 s.
  • E-kompendium på læringsplattformen

Totalt ca. 155 s.