30HH62A Introduksjon til velferdsteknologi og studiet
30HH62A Introduksjon til velferdsteknologi og studiet
- Studiepoeng4
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Start2021 Høst
Definisjon av begrepet velferdsteknologi og utvikling av feltet
Hovedkategorier av velferdsteknologiske løsninger
Kunnskapsbasert praksis
Kandidaten …
· Har kunnskap om Velferdsteknologiens ABC fra KS
· Har innsikt i relevante NOU
· Har kunnskap om hvilke samarbeidspartnere og myndigheter som har en rolle knyttet til velferdsteknologi
· Har kunnskap om hvordan egen bransje inngår i velferdsteknologi
· Kjenner til den etiske diskusjonen om menneskelig omsorg eller bruk av teknologi i omsorgsyrkene
· Har kunnskap om trygghets- og sikkerhetsteknologi, kompensasjons- og velvære teknologi, teknologi for sosial kontakt og teknologi for behandling og pleie.
· Har kjennskap til hva kunnskapsbasert praksis er
· Har kjennskap til relevante informasjonskilder i form av nettsteder, Facebook, NOU, og litteratur om velferdsteknologi
Kandidaten …
· Kan redegjøre for utviklingen av velferdsteknologi som kunnskapsfelt
· Kan søke relevant informasjon og kunnskap
· Bruker henvisninger og referanser til fagstoff om velferdsteknologi
· Kan lese en kunnskapsbasert / vitenskapelig artikkel
· Kan benytte kildekritikk
· Kan skrive læringsnotat
Kandidaten …
. Kan utveksle synspunkter med andre om velferdsteknologi og delta i diskusjon om utvikling av god praksis.
Arbeidskrav
- Tre læringsnotater. Omfang 400 – 800 ord pr. notat.
- En faglig oppgave enten individuelt eller i gruppe. Omfang 400 – 800 ord.
- ·Studentene skal skrive minst ett selvstendig innlegg og kommentere minst tre innlegg fra medstudenter i blogg/ diskusjonsforum. Omfang minst 50 ord pr. innlegg.
- Fremdriftsrapport
- Mappevurdering av arbeidsmappe med læringsnotater og oppgaver
- Tilbakemeldinger og veiledning fra lærer og medstudenter
Eksamen
- Presentasjonsmappe med obligatoriske læringsnotatene og oppgave
- Vurdering med karakter A-F
Undervisning «live» på videokonferanse
Gruppearbeid på videokonferanse i løpet av hver undervisningsøkt
· Faglig diskusjon på blogg/ diskusjonsforum.
· Lesing av fagstoff på VLE og annet fagstoff
· Relevant informasjonsinnhenting på internett
· Repetisjon av opptak av undervisnings økt på VLE
· Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
· Individuelt læringsnotat
· Individuell tilbakemelding og vurdering på læringsnotat
· Inngå i læringsgruppe og gi tilbakemelding og vurdering av medlemmenes læringsnotater
Videreutvikling av egne læringsnotat
- Andersen, E. S. & Schwencke, E. (2012). Prosjektarbeid. En veiledning for studenter. (utg. 4). Oslo: NKI Forlaget. Kap. 6. 17. s.
- Nakrem, Sigrid og Sigrjónsson (Red.) (2017). Velferdsteknologi i praksis. Perspektiver på teknologi i kommunal helse- og omsorgstjeneste. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 2. 15 s.
- Hauge, H. N. (2017). Den digitale helsetjenesten. Oslo: Gyldendal akademisk. Kap. 1-4. 50. 71 s.
- Velferdsteknologiens ABC. KS & Helsedirektoratet. Hefte A. Hentet fra http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/velferdsteknologi/velferdsteknologiens- abc/ 12 s.
- Thygesen, H. (2019). Velferdsteknologi og nye tjenesteløsninger. Kapittel 1 og 2 i Bok; Velferdsteknologi: en ressursbok. Moser, I (red). Cappelen Damm akademisk.40 s.
- E-kompendium på læringsplattformen
Totalt ca. 155 s.