30HH62A Introduksjon til velferdsteknologi

30HH62A Introduksjon til velferdsteknologi

    • Studiepoeng
      4
    • Emneansvarlig
      Eva Kirkeberg, Agnes Brønstad
    • Start
      2023 Høst
Studiested
Horten
Innhold

Definisjon av begrepet velferdsteknologi og utvikling av feltet.

Hovedkategorier av velferdsteknologiske løsninger.

Kunnskapsbasert praksis

Læringsutbytte

Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.

Kunnskap

• har kunnskap om Velferdsteknologiens ABC fra KS
• har innsikt i relevante NOU
• har kunnskap om hvilke samarbeidspartnere og myndigheter som har en rolle knyttet til
velferdsteknologi
• har kunnskap om hvordan egen bransje inngår i velferdsteknologi
• kjenner til den etiske diskusjonen om menneskelig omsorg eller bruk av teknologi i 
omsorgsyrkene
• har kunnskap om trygghets- og sikkerhetsteknologi, kompensasjons- og velvære teknologi,
teknologi for sosial kontakt og teknologi for behandling og pleie.
• har kjennskap til hva kunnskapsbasert praksis er
• har kjennskap til relevante informasjonskilder i form av nettsteder, Facebook, NOU, og
litteratur om velferdsteknologi

Ferdigheter

• kan redegjøre for utviklingen av velferdsteknologi som kunnskapsfelt
• kan søke relevant informasjon og kunnskap
• bruker henvisninger og referanser til fagstoff om velferdsteknologi
• kan lese en kunnskapsbasert / vitenskapelig artikkel
• kan benytte kildekritikk
• kan skrive læringsnotat

Generell kompetanse

• kan utveksle synspunkter med andre om velferdsteknologi og delta i diskusjon om utvikling av
god praksis

Læringsformer
Arbeidskrav
Forelesning
Gruppearbeid
Refleksjon
Veiledning
Vurdering

Gjennom emnet vil du få utlevert ulike arbeidskrav. Disse må være godkjent før studenten får gå opp til sluttvurdering i emnet (emnekarakter).

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Læringsnotat 1
Arbeidskrav 2
Læringsnotat 2
Arbeidskrav 3
Læringsnotat 3
Arbeidskrav 4
Faglig oppgave
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Presentasjonsmappe uten sluttprøve
Evaluering

Evaluering av emnet gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur

• Andersen, E. S. & Schwencke, E. (2020). Prosjektarbeid. En veiledning for studenter. (utg. 2). Vigmostad & Bjørke. 17.s.

• Nakrem, Sigrid og Sigrjónsson (Red.) (2017). Velferdsteknologi i praksis. Perspektiver på teknologi i kommunal helse- og omsorgstjeneste. Cappelen Damm Akademisk. Kap. 2.15 s.

• Hauge, H. N. (2017). Den digitale helsetjenesten. Gyldendal akademisk. Kap. 1-4. 50. 71 s.

• Velferdsteknologiens ABC. KS & Helsedirektoratet. Hefte A. Hentet fra http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/velferdsteknologi/velfe... 12 s.

• Thygesen, H. (2019). Velferdsteknologi og nye tjenesteløsninger. Kapittel 1 og 2 i Bok; Velferdsteknologi: en ressursbok. Moser, I (red). Cappelen Damm akademisk.40 s.

• E-kompendium på læringsplattformen

• Totalt ca. 155 s.