30HH62A Introduksjon til velferdsteknologi
30HH62A Introduksjon til velferdsteknologi
- Studiepoeng4
- EmneansvarligEva Kirkeberg, Agnes Brønstad, Hilde Eide Tørring
- Start2024 Høst
Definisjon av begrepet velferdsteknologi og utvikling av feltet.
Hovedkategorier av velferdsteknologiske løsninger.
Kunnskapsbasert praksis
Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.
• har kunnskap om Velferdsteknologiens ABC fra KS
• har innsikt i relevante NOU
• har kunnskap om hvilke samarbeidspartnere og myndigheter som har en rolle knyttet til
velferdsteknologi
• har kunnskap om hvordan egen bransje inngår i velferdsteknologi
• kjenner til den etiske diskusjonen om menneskelig omsorg eller bruk av teknologi i
omsorgsyrkene
• har kunnskap om trygghets- og sikkerhetsteknologi, kompensasjons- og velvære teknologi,
teknologi for sosial kontakt og teknologi for behandling og pleie.
• har kjennskap til hva kunnskapsbasert praksis er
• har kjennskap til relevante informasjonskilder i form av nettsteder, Facebook, NOU, og
litteratur om velferdsteknologi
• kan redegjøre for utviklingen av velferdsteknologi som kunnskapsfelt
• kan søke relevant informasjon og kunnskap
• bruker henvisninger og referanser til fagstoff om velferdsteknologi
• kan lese en kunnskapsbasert / vitenskapelig artikkel
• kan benytte kildekritikk
• kan skrive læringsnotat
• kan utveksle synspunkter med andre om velferdsteknologi og delta i diskusjon om utvikling av
god praksis
Gjennom emnet vil du få utlevert ulike arbeidskrav. Disse må være godkjent før studenten får gå opp til sluttvurdering i emnet (emnekarakter).
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Læringsnotat 1 | |
Arbeidskrav 2 | Læringsnotat 2 | |
Arbeidskrav 3 | Læringsnotat 3 | |
Arbeidskrav 4 | Faglig oppgave |
Evaluering av emnet gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
• Andersen, E. S. & Schwencke, E. (2020). Prosjektarbeid. En veiledning for studenter. (utg. 2). Vigmostad & Bjørke. 17.s.
• Nakrem, Sigrid og Sigrjónsson (Red.) (2017). Velferdsteknologi i praksis. Perspektiver på teknologi i kommunal helse- og omsorgstjeneste. Cappelen Damm Akademisk. Kap. 2.15 s.
• Hauge, H. N. (2017). Den digitale helsetjenesten. Gyldendal akademisk. Kap. 1-4. 50. 71 s.
• Velferdsteknologiens ABC. KS & Helsedirektoratet. Hefte A. Hentet fra http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/velferdsteknologi/velfe... 12 s.
• Thygesen, H. (2019). Velferdsteknologi og nye tjenesteløsninger. Kapittel 1 og 2 i Bok; Velferdsteknologi: en ressursbok. Moser, I (red). Cappelen Damm akademisk.40 s.
• E-kompendium på læringsplattformen
• Totalt ca. 155 s.