00TE13A Realfaglig redskap

00TE13A Realfaglig redskap

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Introduksjon

Matematikk

  • Tallbehandling og algebra
  • Likninger og formler
  • Geometri
  • Trigonometri
  • Rette linjer
  • Polynomfunksjoner
  • Derivasjon av polynomfunksjoner
  • Praktisk bruk av integralregning
  • Funksjoner i praktiske situasjoner
  • Komplekse tall
  • Statistikk

Fysikk

  • Rettlinjet bevegelse
  • Kraft og bevegelse
  • Arbeid og energi
  • Statikk
  • Fysikk i væske og gass
  • Termofysikk
Emnets innhold

Matematikk og fysikk

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde
  • har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagretningen
  • har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for fagretningen
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til matematiske og fysiske lover
  • har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet en har valgt og om hvilken betydning realfaglige redskap har for fagretningen
  • kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag
  • kjenner til matematikkens og fysikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for fagspesifikke problemstillinger
  • kan gjøre rede for digitale verktøy som anvendes til problemløsninger innen realfaglige tema
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe med å anvende realfag i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innenfor realfag og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen/yrket og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

 

  • 6 individuelle innleveringsoppgaver
  • Vurderingsuttrykk: Karakter/godkjent/ikke godkjent (Formativ vurdering)
Vurdering

Vurderingsgrunnlag for emnekarakter

De obligatoriske innleveringene inngår i en mappe som gir summativ vurdering av innleverte oppgaver

  • Summativ vurdering av mappe (20%)
  • Emneprøver (80%)

Hver del må bestås separat.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått. Jf. kap. «Vurderings- og eksamensordninger»

Eksamen

det er ikke eksamen i emnet 

Evaluering

Ekstern kontroll av intern sensors vurdering av et tilfeldig utvalg kandidater

Pensumliste

Se fagskolens nettside for oppdatert litteraturliste
 

Tilleggslitteratur

Se fagskolens nettside for oppdatert litteraturliste