00TE13A Realfaglig redskap
00TE13A Realfaglig redskap
- Studiepoeng10
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Start2021 Høst
Matematikk
- Tallbehandling og algebra
- Likninger og formler
- Geometri
- Trigonometri
- Rette linjer
- Polynomfunksjoner
- Derivasjon av polynomfunksjoner
- Praktisk bruk av integralregning
- Funksjoner i praktiske situasjoner
- Komplekse tall
- Statistikk
Fysikk
- Rettlinjet bevegelse
- Kraft og bevegelse
- Arbeid og energi
- Statikk
- Fysikk i væske og gass
- Termofysikk
Studenten
- har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde
- har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagretningen
- har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for fagretningen
- kan vurdere eget arbeid i forhold til matematiske og fysiske lover
- har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet en har valgt og om hvilken betydning realfaglige redskap har for fagretningen
- kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag
- kjenner til matematikkens og fysikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag
Studenten
- kan gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for fagspesifikke problemstillinger
- kan gjøre rede for digitale verktøy som anvendes til problemløsninger innen realfaglige tema
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
- kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe med å anvende realfag i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller innenfor realfag og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen/yrket og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag
Arbeidskrav
- 6 individuelle innleveringsoppgaver
- Vurderingsuttrykk: Karakter/godkjent/ikke godkjent (Formativ vurdering)
Vurderingsgrunnlag for emnekarakter
De obligatoriske innleveringene inngår i en mappe som gir summativ vurdering av innleverte oppgaver
- Summativ vurdering av mappe (20%)
- Emneprøver (80%)
Hver del må bestås separat.
Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått, og F for ikke bestått. Jf. kap. «Vurderings- og eksamensordninger»
Eksamen
det er ikke eksamen i emnet