00TE13A Realfaglige Redskap
00TE13A Realfaglige Redskap
- Studiepoeng10
- EmneansvarligGaute Birkeli, Olav Løvøen
- Start2025 Høst
- Automatisering, nett
- Bygningsautomatisering
- Elkraft, Nett
Realfaglige redskap består av matematikk og fysikk. Emnet skal gi studenten nødvendige verktøy som kan brukes til å forstå og løse problemstillinger innenfor studiets fagretning.
Matematikk
- Tallbehandling og algebra
- Likninger og formler
- Geometri og trigonometri
- Funksjoner
- Rette linjer
- Polynomfunksjoner
- Derivasjon av polynomfunksjoner
- Praktisk bruk av integralregning
- Funksjoner i praktiske situasjoner
- Linjespesifikke emner (komplekse tall / differesiallikninger / binære tallsystemer / grunnleggende programmering)
Fysikk
- Rettlinjet bevegelse
- Kraft og bevegelse
- Arbeid og energi
- Fysikk i væske og gass
- Termofysikk
Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.
Studenten
- har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde.
- har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes
- kan utføre beregninger, overslag og problemløsning relevant for dimensjoneringer og andre problemstillinger innen studieretningen
- kan vurdere eget arbeid i henhold til matematiske og fysiske lover
- kan utvide sine kunnskaper og har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag.
- kjenner til matematikkens og fysikkens egenart og plass i samfunnet
Studenten
- kan gjøre rede for valg av regnemetode som anvendes for å løse faglige problemer
- kan gjøre rede for valg av digitale verktøy som anvendes til problemløsning innen realfaglige tema
- kan anvende digitale hjelpemidler til å løse likninger og andre matematiske oppgaver
- kan vurdere resultater av beregninger, samt reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan finne og henvise til relevant informasjon og fagstoff i formelsamlinger, tabeller og fagbøker
- kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger
- har kjennskap til og kan anvende grunnleggende fysiske lover og fysikkens metodikk
- kan tolke og anvende modeller som benyttes innen matematikk og fysikk
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe ved å anvende realfag i tråd med etiske krav, retningslinjer og målgruppens behov
- har innsikt i hvilke forutsetninger og forenklinger man har gjort i sine beregninger
- har innsikt i rekkevidde og begrensninger for de metoder som anvendes
- kan utveksle synspunkter og samarbeide om fagspesifikke problemstillinger med realfag som tverrfaglig fundament med fagfeller og dermed bidra til organisasjonsutvikling
For å kunne delta på sluttprøve, må alle arbeidskrav være godkjent.
Det gis en sluttkartakter i emnet, basert på resulatet fra sluttprøven.
Karakterskala A-F.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Underveisvurdering. Tall og Algebra (matematikk). | Arbeidskravet er ment å være en formativ evaluering av studentens progresjon underveis i studiet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart. |
Arbeidskrav 2 | Underveisvurdering. Trigonometri (matematikk). | Arbeidskravet er ment å være en formativ evaluering av studentens progresjon underveis i studiet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart. |
Arbeidskrav 3 | Underveisvurdering. Bevegelse, krefter og energi (fysikk). | Arbeidskravet er ment å være en formativ evaluering av studentens progresjon underveis i studiet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart. |
Arbeidskrav 4 | Underveisvurdering. Funksjoner, derivasjon og integrasjon (matematikk). | Arbeidskravet er ment å være en formativ evaluering av studentens progresjon underveis i studiet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart. |
Arbeidskrav 5 | Underveisvurdering. Fysikk i væsker og gasser, og termofysikk (fysikkk). | Arbeidskravet er ment å være en formativ evaluering av studentens progresjon underveis i studiet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart. |
Arbeidskrav 6 | Underveisvurdering. Regresjon, komplekse tall og eksponentialfunksjoner (matematikk). | Arbeidskravet er ment å være en formativ evaluering av studentens progresjon underveis i studiet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart. |
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Skriftlig oppgave uten muntlig høring | Individuell sluttprøve. Teller 100% av sluttvurderingen i emnet. |
Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer sørger for at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.
Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.
Lærebøker:
Ekern, Guldahl, Holst (2020). Matematikk for fagskolen (3. utgave). Fagbokforlaget.
ISBN: 9788245034196
Kalvø, Opdahl, Skrindo, Weidser (2023). Gyldendals formelsamling i matematikk. Gyldendal.
ISBN: 9788205568440
Ekern, Guldahl (2009). Fysikk for fagskolen (1. utgave). Fagbokforlaget.
ISBN: 9788256269518
Haugan, Aamot (2022). Gyldendals tabeller og formler i fysikk (3. utgave). Gyldendal.
ISBN: 9788205565302
Kalkulator:
Casio fx-CG50
(Andre modeller kan også brukes. Sjekk med faglærer. Kalkulatoren må kunne tegne grafer.)