00TE13A Realfaglige Redskap

00TE13A Realfaglige Redskap

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Gaute Birkeli, Olav Løvøen
    • Start
      2024 Høst
Studiested
Horten
Porsgrunn
Introduksjon

Realfaglige redskap består av matematikk og fysikk. Emnet skal gi studenten nødvendige verktøy som kan brukes til å forstå og løse problemstillinger innenfor studiets fagretning.

Innhold

Matematikk

  • Tallbehandling og algebra
  • Likninger og formler
  • Geometri og trigonometri
  • Funksjoner
    • Rette linjer
    • Polynomfunksjoner
    • Derivasjon av polynomfunksjoner
    • Praktisk bruk av integralregning
    • Funksjoner i praktiske situasjoner
  • Linjespesifikke emner (komplekse tall / differesiallikninger / binære tallsystemer / grunnleggende programmering)

Fysikk

  • Rettlinjet bevegelse
  • Kraft og bevegelse
  • Arbeid og energi
  • Fysikk i væske og gass
  • Termofysikk

 

Læringsutbytte

Gjennom alle arbeidskrav i emnet vil studenten bli målt opp mot læringsutbyttet i emnet. Alle målene er beskrevet under.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde.
  • har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes
  • kan utføre beregninger, overslag og problemløsning relevant for dimensjoneringer og andre problemstillinger innen studieretningen
  • kan vurdere eget arbeid i henhold til matematiske og fysiske lover
  • kan utvide sine kunnskaper og har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag.
  • kjenner til matematikkens og fysikkens egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for valg av regnemetode som anvendes for å løse faglige problemer
  • kan gjøre rede for valg av digitale verktøy som anvendes til problemløsning innen realfaglige tema
  • kan anvende digitale hjelpemidler til å løse likninger og andre matematiske oppgaver
  • kan vurdere resultater av beregninger, samt reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til relevant informasjon og fagstoff i formelsamlinger, tabeller og fagbøker
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger
  • har kjennskap til og kan anvende grunnleggende fysiske lover og fysikkens metodikk
  • kan tolke og anvende modeller som benyttes innen matematikk og fysikk
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe ved å anvende realfag i tråd med etiske krav, retningslinjer og målgruppens behov
  • har innsikt i hvilke forutsetninger og forenklinger man har gjort i sine beregninger
  • har innsikt i rekkevidde og begrensninger for de metoder som anvendes
  • kan utveksle synspunkter og samarbeide om fagspesifikke problemstillinger med realfag som tverrfaglig fundament med fagfeller og dermed bidra til organisasjonsutvikling
Læringsformer
Arbeidskrav
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Veiledning
Vurdering

For å kunne delta på sluttprøve, må alle arbeidskrav være godkjent.

Det gis en sluttkartakter i emnet, basert på resulatet fra sluttprøven.

Karakterskala A-F.

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Test av forkunnskaper
Første arbeidskrav har som formål å få en oversikt over den enkelte students forkunnskaper ved starten av emnet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart.
Arbeidskrav 2
Underveisvurdering
Arbeidskravet er ment å være en formativ evaluering av studentens progresjon underveis i studiet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart.
Arbeidskrav 3
Underveisvurdering
Arbeidskravet er ment å være en formativ evaluering av studentens progresjon underveis i studiet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart.
Arbeidskrav 4
Underveisvurdering
Arbeidskravet er ment å være en formativ evaluering av studentens progresjon underveis i studiet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart.
Arbeidskrav 5
Underveisvurdering
Arbeidskravet er ment å være en formativ evaluering av studentens progresjon underveis i studiet. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart.
Arbeidskrav 6
Forberedelser til sluttprøve
Siste arbeidskrav har som formål å hjelpe studenten i sine forberedelser til sluttprøve. Ytterligere detaljer blir publisert av faglærer ved studiestart.
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Skriftlig oppgave uten muntlig høring
Individuell sluttprøve.
Teller 100% av sluttvurderingen i emnet.
Evaluering

Midtevaluering gjennomføres av lærer. Lærer sørger for at tillitsvalgt i klassen presenterer et sammendrag i klassen og tillitsvalgt informerer lærer om resultatet.  

Sluttevaluering sendes ut av studieadministrasjon når emnet er avsluttet.  

Litteratur

Lærebøker:

Ekern, Guldahl, Holst (2020). Matematikk for fagskolen (3. utgave). Fagbokforlaget.
ISBN: 9788245034196

Kalvø, Opdahl, Skrindo, Weidser (2023). Gyldendals formelsamling i matematikk. Gyldendal.
ISBN: 9788205568433

Ekern, Guldahl (2009). Fysikk for fagskolen (1. utgave). Fagbokforlaget.
ISBN: 9788256269518

Haugan, Aamot (2022). Gyldendals tabeller og formler i fysikk (3. utgave). Gyldendal.
ISBN: 9788205565302

Kalkulator:

Casio fx-9860GIII eller Casio fx-CG50
(Andre modeller kan også brukes. Sjekk med faglærer. Kalkulatoren må kunne tegne grafer.)