Trygg håndtering av utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren

  • Studiefakta

    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Trygg håndtering av utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
    • Studiepoeng
      30
    • Studiested
      Bergen, Haugesund, Kristiansand, Lyngdal, Stavanger
    • Studieform
      Heltid, Deltid
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Helse og oppvekst

Innledning

Oppvekstsektoren melder i økende grad om stadig flere situasjoner der ansatte kjenner på at de ikke har den kompetansen de trenger for å håndtere utfordrende situasjonene som oppstår på tilfredsstillende vis. Det er gitt innspill fra yrkesfeltet om et stort behov for kunnskap innen forebygging-, håndterings- og veiledningsprinsippet og om hvilke metoder som kan anvendes i forhold til utfordrende situasjoner.

Fagskoleutdanningen er utviklet for å imøtekomme behovet for fagfolk med kompetanse innen trygg håndtering av utfordrende situasjoner innenfor oppvekstsektoren, og er i tråd med Kompetansereformen – Lære hele livet, Fagskolemeldingen Fagfolk for fremtiden og Fagskolelovens §4. Det er lagt stor vekt på å skape en fagskoleutdanning som er etterspurt, attraktiv og fremtidsrettet, og som både besvarer og er nytenkende i forhold til innmeldte behov fra samarbeidspartnere.

Fagskoleutdanningen er rettet mot fagarbeidere som ønsker å styrke sin kompetanse rundt utfordrende situasjoner som kan oppstå i møte barn og unge i oppvekstsektoren. Dagens og morgendagens utfordringer både for samfunnet generelt og oppvekstsektoren spesielt, innebærer behov for nytenking og hvor de ansatte må få tilføring av ny kunnskap.

Oppvekstsektoren har ytret ønske om en fagskoleutdanning innen dette fagområdet og med denne studieplanen ønsker Fagskolen Tirna å imøtekomme disse ønskene.

 

Læringsutbytte

Fagskoleutdanningen Trygg håndtering av utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren har som overordnet mål å utdanne reflekterte yrkesutøvere, med høy yrkesetisk standard som tar initiativ til å planlegge, organisere og iverksette tiltak.

Studentene skal etter gjennomført utdanning ha etablert et grunnlag for livslang læring og kontinuerlig omstilling, samt kunne vise forståelse for og innsikt i nyervervet kunnskap. Fagskoleutdanningen skal sikre den enkeltes, samfunnets og arbeidslivets behov for ny kompetanse som er i tråd med nye oppgaver og utfordringer innen oppvekstsektoren. 

Fagskoleutdanningen skal være yrkesrettet og praksisrelatert. Utdanningen er tverrfaglig og har et klart brukerperspektiv. Målgruppen er barne- og ungdomsarbeidere og miljøarbeidere, men kan også være rettet mot arbeidstakere med ulik faglig bakgrunn innen helse- og omsorgsfagene i videregående opplæring som har sitt virke i oppvekstsektoren.

Etter endt utdanning skal studentene ha oppnådd følgende overordnet læringsutbytte:

 

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om relevante regelverk, teorier og verdier som ligger til grunn for tjenesteyting innen oppvekstsektoren
  • har innsikt i modeller, rammeverk og krav til kvalitet for trygg håndtering av utfordrende situasjoner
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen relevante problemstillinger i arbeidet med forebygging av utfordrende atferd
  • forstår egen sektors betydning av tidlig innsats for forebygging og håndtering av atferd som utfordrer i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
  • har bransjekunnskap om samhandling, kommunikasjon og relasjonsskapende verktøy til bruk ved utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan kartlegge og identifisere atferd og samspill ved hjelp av relevant teori
  • kan anvende relevante faglige verktøy for å observere, identifisere atferd og samspill i møte med barn og unge
  • kan kartlegge og indentifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak ved utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
  • kan anvende faglig kunnskap om forebygging og håndtering av utfordrende situasjoner i samarbeidet med kolleger, barn, foresatte og andre fagfeller
  • kan anvende faglig kunnskap og forsvarlige teknikker som sikrer trygg håndtering av utfordrende og utagerende atferd i yrkesfeltet
  • kan finne informasjon og fagstoff om trygg håndtering av utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket, og forståelse for de etiske utfordringer og dilemma en kan møte i oppvekstsektoren
  • har forståelse for oppvekstsektorens etiske prinsipper knyttet til kommunikasjon og atferd, samt hvordan det kan påvirke samhandling, stress, - og konfliktnivå
  • kan bygge relasjoner og samarbeid med fagfeller og nærpersoner til barnet på tvers av fag og rolle basert på tillit, barnets beste prinsipp og barnets opplevde behov
  • kan utføre arbeidet etter utvalgte forståelsesrammer og metoder for trygg håndtering av utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
  • kan utføre veiledning som forebyggende og helsefremmende tiltak i arbeidet med barn og voksne, som står i utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
  • kan utvikle ulike metoder for å komme i posisjon til, veilede og kommunisere med barn og unge som av ulike grunner opplever hverdagen som utrygg i barnehage, skole eller SFO

 

Formelle opptakskrav

Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. For opptak til fagskoleutdanningen Trygg håndtering av utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev som barne- og ungdomsarbeider.

Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring.

Utdanningen er delt inn i emner. Det er mulig for studenten å søke om godskriving for ett eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT godkjente emner fra tidligere.

 

Opptak på bakgrunn av realkompetanse

Opptaksgrunnlaget til fagskoleutdanning er fullført og bestått videregående opplæring. Søkere som er 23 år eller eldre i opptaksåret, kan tas opp på grunnlag av tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes all form for formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid.

Realkompetanse vurderes ut fra innlevert skriftlig dokumentasjon. Dokumentasjon kan være karakterutskrift, kompetansebevis, kursbevis og/eller arbeidsattester. Arbeidserfaring kan være opparbeidet gjennom arbeids- og samfunnsliv, frivillig sektor, utdanning eller kurs.

Vurdering av realkompetanse gjøres i forhold til:

  • dokumentasjon på bestått teori til fagprøven i Barne- og ungdomsarbeiderfaget. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

eller

  • dokumentasjon på relevant arbeidserfaring eller kompetanse likeverdig innen Vg3 Barne- og ungdomsarbeiderfaget. For å dokumentere likeverdig kompetanse kan søker bli bedt om å gjennomføre og bestå en elektronisk fagtest som bygger på den Vg3-læreplanen som danner grunnlag for søkers arbeidserfaring

eller

  • dokumentasjon på fagbrev som helsefagarbeider, autorisasjon som hjelpepleier eller dokumentert utdanning som barnehagelærer eller barnevernspedagog. I tillegg må søker legge ved dokumentert relevant arbeidserfaring

Med relevant arbeidserfaring menes arbeidsoppgaver innen oppvekstsektoren, både offentlig og privat. Eksempel kan være arbeid ved barnehage, skole, SFO, aktivitetssentre, barnevern, krisesentra, barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling etc.

Gjennomført og bestått fagskoleutdanning kvalifiserer ikke til fag- eller svennebrev.

 

Utdanningstilbudets organisering

Utdanningen har en samlet normert studietid på 1/2 år, men kan tilrettelegges som et deltidsstudium over 1 år. I løpet av studietiden på 1 år vil planen for fagskoleutdanningen bestå av 3 emner. Emnene kan tas enkeltvis. Det anbefales å ta emnene i rekkefølge dersom studenten ønsker å ta flere enn ett emne. Utdanningen kan gjennomføres som stedsbasert, nettbasert med samlinger eller nettbasert deltidsutdanning.

 

Studiets omfang og struktur

Trygg håndtering av utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren

Informasjon

Studiemodellen viser fordeling av studiepoeng og emner per semester. Variasjoner kan forekomme. 

 

Vurderingsordningen

Vurderingsformene har sammenheng med fagskoleutdanningens læringsutbytte og innhold, samt arbeids – og læringsformer.

 

Emnevurdering

På slutten av hvert emne leverer studentene et skriftlig arbeid som danner grunnlag for vurdering. Studentene skal i sin besvarelse vise sin forståelse av aspektene innen faget. Studentene skal også legge til grunn kunnskap fra temaer i det gjeldende emnet. Den skriftlige besvarelsen skal synliggjøre valgte læringsutbytter, kilder som benyttes, og den skal inneholde en samlet oversikt over anvendt litteratur. Resultatet kan legges frem i plenum for de andre studentene.

Vurdering av det enkelte emnet fastsettes på grunnlag av det innleverte arbeidet. Det settes en karakter for hvert emne som avsluttes. Det er læringsutbyttet som skal måles når karakter på det enkelte emnet skal gis. Karakteren som benyttes karakterskala A - F, hvor A er beste resultat og F er ikke bestått.

Det gis generelt ikke utsettelse for innlevering av arbeidskrav.

Unntaket må være begrunnet i sykdom eller andre uforutsette begivenheter. Utsettelse vil ikke bli gitt dersom studenten ber om utsettelse etter at innleveringsfristen er utgått. Arbeidskravet vurderes da til Ikke bestått. Er studenten i tvil om det vil bli innvilget utsettelse, leveres besvarelsen i påvente av svar på søknaden.

Følgende gjelder ved utsettelse av innlevering:

Arbeidskrav evalueres med vurdering iht. studieplan. Blanke eller useriøse besvarelser blir vurdert som Ikke bestått uten nærmere beskjed. Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet får anledning til en ny innlevering med en ukes innleveringsfrist fra kunngjøring av sensuren. Det er studentens ansvar å gjøre seg kjent med om arbeidskravet er vurdert til godkjent. Avtaler om utsettelser gjøres med kompetanserådgiver (KR)/opplæringskoordinator (OK), som kan kreve dokumentasjon i form av legeerklæring eller liknende. En student som har fått arbeidskravet vurdert til Ikke bestått eller til bokstavkarakteren F, får en ny mulighet til å utføre/levere arbeidskravet slik at emnet kan fullføres på normert tid, jf. Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning) ved Fagskolen Tirna §10. I påvente av ny sensur kan studenten fortsette på neste emne, men må avlutte dersom studenten ikke får bestått.

 

Avsluttende vurdering

 

Karakterskala

Det skriftlige arbeidet vurderes etter karakterskalaen A, B, C, D, E og F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

Studentens skikkethet skal vurderes gjennom hele utdanningen.

 

Sluttdokumentasjon

For fullført utdanning utstedes vitnemål. Vitnemål utstedes i henhold til gjeldende Lov om høyere yrkesfaglig utdanning og Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning. Utforming og innhold er fastsatt av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning (NOKUT).

 

 

Pensum