Emne 2: Håndteringsperspektivet

  • Emnefakta

    • Emnekode
      THUSO2
    • Studieprogram
      Trygg håndtering av utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Emne 2: Håndteringsperspektivet

2a.  Forarbeid 

2b. Handling 

2c.  Oppfølging

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om HMS rutiner for trygg håndtering av utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
  • har kunnskap om betydningen av inkluderende praksis og inkluderende fellesskap
  • har innsikt i ulike modeller for observasjon og kartleggingsverktøy
  • har kunnskap om stressreduserende tiltak og mentalisering
  • har bransjekunnskap om krav til kvalitetssikring og dokumentasjon for oppvekstsektoren med henblikk på utfordrende situasjoner
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om modeller og rammeverk ved atferd som utfordrer
  • forstår egen bransjes betydning av tidlig innsats for forebygging og håndtering av atferd som utfordrer i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
  • har innsikt i betydningen av debrifing og selvevaluering etter oppståtte utfordrende og/eller utagerende situasjoner

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende relevante teknikker som sikrer trygg håndtering av utagerende atferd i oppvekstsektoren
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for forebygging og håndtering av utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere behov for iverksetting av tiltak ved utfordrende atferd i oppvekstsektoren
  • kan anvende relevante faglige verktøy og teknikker for å forebygge og håndtere utfordrende atferd i oppvekstsektoren

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i anvendelsen av modeller og rammeverk i møte med utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
  • kan utvikle arbeidsmetoder som ivaretar barn og unge med økt sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
  • har forståelse for hvordan forebygging og håndtering av utfordrende situasjoner bidrar til å utvikle et bærekraftig tjenestetilbud for barn og unge
  • har utviklet en etisk grunnholdning i forhold til egen yrkesutøvelse i møte med barn og unge med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
  • kan bygge relasjoner med barn, omsorgspersoner, kolleger og relevante instanser for å kunne forebygge og håndtere utfordrende situasjoner
  • kan utføre arbeid med forebygging og håndtering av utfordrende situasjoner etter utvalgte målgruppers behov

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
60 Time(r)
Selvstudie
192 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor
Skikkethetsvurdering
Bestått - ikke bestått

Pensum

THUSO2 Emne 2: Håndteringsperspektivet

Program som bruker emnet