Emne 2: Håndteringsperspektivet
Emnefakta
- EmnekodeTHUSO2
- StudieprogramTrygg håndtering av utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
- Studiepoeng10
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 2: Håndteringsperspektivet
2a. Forarbeid
2b. Handling
2c. Oppfølging
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om HMS rutiner for trygg håndtering av utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
- har kunnskap om betydningen av inkluderende praksis og inkluderende fellesskap
- har innsikt i ulike modeller for observasjon og kartleggingsverktøy
- har kunnskap om stressreduserende tiltak og mentalisering
- har bransjekunnskap om krav til kvalitetssikring og dokumentasjon for oppvekstsektoren med henblikk på utfordrende situasjoner
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om modeller og rammeverk ved atferd som utfordrer
- forstår egen bransjes betydning av tidlig innsats for forebygging og håndtering av atferd som utfordrer i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
- har innsikt i betydningen av debrifing og selvevaluering etter oppståtte utfordrende og/eller utagerende situasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevante teknikker som sikrer trygg håndtering av utagerende atferd i oppvekstsektoren
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for forebygging og håndtering av utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
- kan kartlegge en situasjon og identifisere behov for iverksetting av tiltak ved utfordrende atferd i oppvekstsektoren
- kan anvende relevante faglige verktøy og teknikker for å forebygge og håndtere utfordrende atferd i oppvekstsektoren
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i anvendelsen av modeller og rammeverk i møte med utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
- kan utvikle arbeidsmetoder som ivaretar barn og unge med økt sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
- har forståelse for hvordan forebygging og håndtering av utfordrende situasjoner bidrar til å utvikle et bærekraftig tjenestetilbud for barn og unge
- har utviklet en etisk grunnholdning i forhold til egen yrkesutøvelse i møte med barn og unge med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
- kan bygge relasjoner med barn, omsorgspersoner, kolleger og relevante instanser for å kunne forebygge og håndtere utfordrende situasjoner
- kan utføre arbeid med forebygging og håndtering av utfordrende situasjoner etter utvalgte målgruppers behov
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 60 Time(r) |
Selvstudie | 192 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |