Emne 2: Håndteringsperspektivet
Emnefakta
- EmnekodeTHUSO2
 - StudieprogramTrygg håndtering av utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
 - Studiepoeng10
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 2: Håndteringsperspektivet
2a. Forarbeid
2b. Handling
2c. Oppfølging
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om HMS rutiner for trygg håndtering av utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
 - har kunnskap om betydningen av inkluderende praksis og inkluderende fellesskap
 - har innsikt i ulike modeller for observasjon og kartleggingsverktøy
 - har kunnskap om stressreduserende tiltak og mentalisering
 - har bransjekunnskap om krav til kvalitetssikring og dokumentasjon for oppvekstsektoren med henblikk på utfordrende situasjoner
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om modeller og rammeverk ved atferd som utfordrer
 - forstår egen bransjes betydning av tidlig innsats for forebygging og håndtering av atferd som utfordrer i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
 - har innsikt i betydningen av debrifing og selvevaluering etter oppståtte utfordrende og/eller utagerende situasjoner
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevante teknikker som sikrer trygg håndtering av utagerende atferd i oppvekstsektoren
 - kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for forebygging og håndtering av utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
 - kan kartlegge en situasjon og identifisere behov for iverksetting av tiltak ved utfordrende atferd i oppvekstsektoren
 - kan anvende relevante faglige verktøy og teknikker for å forebygge og håndtere utfordrende atferd i oppvekstsektoren
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i anvendelsen av modeller og rammeverk i møte med utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
 - kan utvikle arbeidsmetoder som ivaretar barn og unge med økt sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
 - har forståelse for hvordan forebygging og håndtering av utfordrende situasjoner bidrar til å utvikle et bærekraftig tjenestetilbud for barn og unge
 - har utviklet en etisk grunnholdning i forhold til egen yrkesutøvelse i møte med barn og unge med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
 - kan bygge relasjoner med barn, omsorgspersoner, kolleger og relevante instanser for å kunne forebygge og håndtere utfordrende situasjoner
 - kan utføre arbeid med forebygging og håndtering av utfordrende situasjoner etter utvalgte målgruppers behov
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 60 Time(r)  |  
Selvstudie  | 192 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
2a. Forarbeid
- Observasjon
 - Kartlegging
 - Medvirkning
 - HMS: Avvikshåndtering, Risikovurderinger og tiltaksplaner ved trakassering, trusler og vold
 - Inkludering og utenforskap
 - Tverrfaglig samarbeid
 
2b. Handling
- Mobbing og krenkelser
 - Tilrettelegging og tilpassing
 - Mentalisering
 - Konfliktløsning og konflikthåndtering, med konkrete teknikker i truende og utagerende situasjoner
 - Stressreduserende tiltak
 - Regulering
 
2c. Oppfølging
- Debrifing
 - Selvevaluering
 - Kvalitetssikring, dokumentering og internkontroll
 - Endringsledelse
 
