Emne 1: Forebyggingsperspektivet
Emnefakta
- EmnekodeTHUSO1
- StudieprogramTrygg håndtering av utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
- Studiepoeng10
- Start2025 Høst
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 1: Forebyggingsperspektivet
1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet
1 b. Forståelse, holdninger og forebygging
1 c. Etikk og kunnskap
1 d. Lovverk og forskrifter
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om relevante lover og forskrifter, teorier og verdier som ligger til grunn for tjenesteyting innen oppvekstsektoren
- har kunnskap om etikk, kommunikasjon og samhandling i møte med barn og unge med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
- har innsikt i lover og regler som regulerer egen yrkesutøvelse
- har bransjekunnskap om praktiske og teoretiske tilnærminger som anvendes ved forebygging av konflikter og utfordrende atferd
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen relevante problemstillinger i arbeidet med forebygging av barn og unge med utfordrende atferd
- forstår betydningen av egen bransjes teoretiske og praktiske utvikling i et bærekraftig samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap knyttet til ulikheter og kulturforskjeller i oppvekstsektoren
- kan anvende relevante faglige verktøy ved forebygging av konflikter og utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for yrkesfaglige problemstillinger i arbeidet med barn og unge med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
- kan kartlegge en utfordrende situasjon og identifisere faglige problemstillinger samt vurdere behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for betydningen av oppvekstsektorens etiske prinsipper
- har forståelse for hvordan egen kommunikasjon og atferd kan påvirke samhandling og konfliktnivå med barn og unge med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
- har utviklet en etisk grunnholdning i utførelsen av arbeid med barn og unge
- kan utføre arbeidet slik at individuelle behov ivaretas i arbeidet med forebygging av utfordrende atferd
- kan bygge relasjoner med fagfeller i arbeid med barn og unge og deres foresatte/omsorgspersoner
- kan utvikle arbeidsmetoder som ivaretar en tillitsskapende tilnærming i møte med barn og unge med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 56 Time(r) |
Selvstudie | 220 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |