Emne 1: Forebyggingsperspektivet

  • Emnefakta

    • Emnekode
      THUSO1
    • Studieprogram
      Trygg håndtering av utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Høst

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Emne 1: Forebyggingsperspektivet

1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet 

1 b. Forståelse, holdninger og forebygging 

1 c. Etikk og kunnskap 

1 d. Lovverk og forskrifter

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om relevante lover og forskrifter, teorier og verdier som ligger til grunn for tjenesteyting innen oppvekstsektoren
  • har kunnskap om etikk, kommunikasjon og samhandling i møte med barn og unge med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd 
  • har innsikt i lover og regler som regulerer egen yrkesutøvelse 
  • har bransjekunnskap om praktiske og teoretiske tilnærminger som anvendes ved forebygging av konflikter og utfordrende atferd
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen relevante problemstillinger i arbeidet med forebygging av barn og unge med utfordrende atferd
  • forstår betydningen av egen bransjes teoretiske og praktiske utvikling i et bærekraftig samfunns- og verdiskapingsperspektiv 

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap knyttet til ulikheter og kulturforskjeller i oppvekstsektoren
  • kan anvende relevante faglige verktøy ved forebygging av konflikter og utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren 
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for yrkesfaglige problemstillinger i arbeidet med barn og unge med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd 
  • kan kartlegge en utfordrende situasjon og identifisere faglige problemstillinger samt vurdere behov for iverksetting av tiltak

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for betydningen av oppvekstsektorens etiske prinsipper
  • har forståelse for hvordan egen kommunikasjon og atferd kan påvirke samhandling og konfliktnivå med barn og unge med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utførelsen av arbeid med barn og unge
  • kan utføre arbeidet slik at individuelle behov ivaretas i arbeidet med forebygging av utfordrende atferd
  • kan bygge relasjoner med fagfeller i arbeid med barn og unge og deres foresatte/omsorgspersoner
  • kan utvikle arbeidsmetoder som ivaretar en tillitsskapende tilnærming i møte med barn og unge med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
56 Time(r)
Selvstudie
220 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor

Tema

1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet

  • Studieteknikk
  • Teoretisk og erfaringsbasert kunnskapsbygging
  • Refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Aktiv læring
  • IKT

 

1 b. Forståelse, holdninger og forebygging

  • Historie, kultur og holdninger
  • Utviklingsteori
  • Sosial og emosjonell læring
  • Relasjonsteori
  • Tilknytningsteori
  • Utviklingstraumer
  • Folkehelse og livsmestring
  • Mangfold og kulturforståelse
  • Konflikter og konfliktløsning 
  • Tillitsskapende arbeid

 

1 c. Etikk og kunnskap

  • Holdninger
  • Profesjonsetikk
  • Voksenstiler
  • Eksekutive diagnoser

 

1 d. Lovverk og forskrifter

  • Barnekonvensjonen
  • Opplæringsloven, aktivitetsplikt § 9 A-4
  • Fagfornyelsen
  • Barnehageloven, kap. VIII, Psykososialt barnehagemiljø
  • Rammeplan for barnehage
  • Rammeplan for SFO
  • Bærekraftig utvikling

 

Pensum

THUSO1 Emne 1: Forebyggingsperspektivet

Program som bruker emnet