Emne 1: Forebyggingsperspektivet
Emnefakta
- EmnekodeTHUSO1
 - StudieprogramTrygg håndtering av utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
 - Studiepoeng10
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 1: Forebyggingsperspektivet
1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet
1 b. Forståelse, holdninger og forebygging
1 c. Etikk og kunnskap
1 d. Lovverk og forskrifter
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om relevante lover og forskrifter, teorier og verdier som ligger til grunn for tjenesteyting innen oppvekstsektoren
 - har kunnskap om etikk, kommunikasjon og samhandling i møte med barn og unge med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
 - har innsikt i lover og regler som regulerer egen yrkesutøvelse
 - har bransjekunnskap om praktiske og teoretiske tilnærminger som anvendes ved forebygging av konflikter og utfordrende atferd
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen relevante problemstillinger i arbeidet med forebygging av barn og unge med utfordrende atferd
 - forstår betydningen av egen bransjes teoretiske og praktiske utvikling i et bærekraftig samfunns- og verdiskapingsperspektiv
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap knyttet til ulikheter og kulturforskjeller i oppvekstsektoren
 - kan anvende relevante faglige verktøy ved forebygging av konflikter og utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
 - kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for yrkesfaglige problemstillinger i arbeidet med barn og unge med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
 - kan kartlegge en utfordrende situasjon og identifisere faglige problemstillinger samt vurdere behov for iverksetting av tiltak
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for betydningen av oppvekstsektorens etiske prinsipper
 - har forståelse for hvordan egen kommunikasjon og atferd kan påvirke samhandling og konfliktnivå med barn og unge med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
 - har utviklet en etisk grunnholdning i utførelsen av arbeid med barn og unge
 - kan utføre arbeidet slik at individuelle behov ivaretas i arbeidet med forebygging av utfordrende atferd
 - kan bygge relasjoner med fagfeller i arbeid med barn og unge og deres foresatte/omsorgspersoner
 - kan utvikle arbeidsmetoder som ivaretar en tillitsskapende tilnærming i møte med barn og unge med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 56 Time(r)  |  
Selvstudie  | 220 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet
- Studieteknikk
 - Teoretisk og erfaringsbasert kunnskapsbygging
 - Refleksjon og refleksjonsmodeller
 - Aktiv læring
 - IKT
 
1 b. Forståelse, holdninger og forebygging
- Historie, kultur og holdninger
 - Utviklingsteori
 - Sosial og emosjonell læring
 - Relasjonsteori
 - Tilknytningsteori
 - Utviklingstraumer
 - Folkehelse og livsmestring
 - Mangfold og kulturforståelse
 - Konflikter og konfliktløsning
 - Tillitsskapende arbeid
 
1 c. Etikk og kunnskap
- Holdninger
 - Profesjonsetikk
 - Voksenstiler
 - Eksekutive diagnoser
 
1 d. Lovverk og forskrifter
- Barnekonvensjonen
 - Opplæringsloven, aktivitetsplikt § 9 A-4
 - Fagfornyelsen
 - Barnehageloven, kap. VIII, Psykososialt barnehagemiljø
 - Rammeplan for barnehage
 - Rammeplan for SFO
 - Bærekraftig utvikling
 
