Emne 3: Veiledningsperspektivet
Emnefakta
- EmnekodeTHUSO3
 - StudieprogramTrygg håndtering av utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
 - Studiepoeng10
 - Start2026 Vår
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 3: Veiledningsperspektivet
3a. I møte med barnet
3b. I møte med seg selv og andre voksne i barnehage/skole
3c. I samarbeid med foreldre/omsorgspersoner og andre instanser
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kommunikasjon og relasjonsskapende verktøy i møte med kolleger, barn og foresatte/omsorgspersoner
 - har innsikt i BTI modellen
 - har bransjekunnskap om veiledning av barn som har utfordrende atferd, samt deres foresatte/omsorgspersoner
 - forstår skolens og barnehagens betydning og ansvar i arbeidet med tilrettelegging for trygg samhandling i oppvekstsektoren, både med foreldre/ omsorgspersoner, kolleger og andre instanser
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til oppvekstreformen
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap for å komme i posisjon til, veilede og kommunisere med barn som av ulike grunner har det vanskelig
 - kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for veiledningsprosessen ved utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
 - kan anvende faglig kunnskap om forebygging og håndtering av utfordrende situasjoner i samarbeidet med kolleger, barn og foresatte/omsorgspersoner
 - kan anvende motiverende intervju som verktøy i samarbeid og veiledning av kolleger, barn og foresatte/omsorgspersoner
 - kan kartlegge en situasjon knyttet til mobbing, vold og overgrep og identifisere problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
 
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket, og i møte med barn, kolleger, foresatte/omsorgspersoner og andre instanser
 - har forståelse for oppvekstsektorens betydning ved veiledning som forebyggende tiltak, i arbeidet med barn og unge med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
 - kan utvikle arbeidsmetoder for å ivareta barn og unges behov for veiledning
 - kan utføre og tilpasse veiledningen og kommunikasjonen i forhold til individets eller gruppens behov
 - kan bygge relasjoner med kolleger og på tvers av fagfeltet i arbeidet med veiledning og samarbeid rundt barn og unge i utfordrende situasjoner
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 56 Time(r)  |  
Selvstudie  | 220 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
3a. I møte med barnet
- Hjelpemidler for å starte en dialog
 - Anerkjennende samvær
 - Samtalemetoder
 - Samtaler med barn som har opplevd mobbing, vold eller overgrep
 - Motiverende intervju
 - Reguleringsstøttemodellen
 
3b. I møte med seg selv og andre voksne i barnehage/skole
- Kollegaveiledning
 - Anerkjennelse
 - Positiv feedback
 - Kritikk
 - Refleksjonsmetoder og reflekterende team
 - Fellesskap og lojalitet
 - Egenevaluering
 
3c. I samarbeid med foreldre/omsorgspersoner og andre instanser
- Oppvekstreformen 
- Tidlig innsats
 - Tett på
 - Skreddersøm
 - Tiltakstrekanten
 
 - BTI modellen
 - Foreldresamarbeid
 - Samarbeid om utfordrende atferd
 - Maktbalansen
 - Samarbeid barnehage/skole – hjem
 - Det første møtet i barnehagen/skolen
 - Samarbeidsproblemer
 
