Emne 3: Veiledningsperspektivet
Emnefakta
- EmnekodeTHUSO3
- StudieprogramTrygg håndtering av utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
- Studiepoeng10
- Start2026 Vår
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
Emne 3: Veiledningsperspektivet
3a. I møte med barnet
3b. I møte med seg selv og andre voksne i barnehage/skole
3c. I samarbeid med foreldre/omsorgspersoner og andre instanser
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kommunikasjon og relasjonsskapende verktøy i møte med kolleger, barn og foresatte/omsorgspersoner
- har innsikt i BTI modellen
- har bransjekunnskap om veiledning av barn som har utfordrende atferd, samt deres foresatte/omsorgspersoner
- forstår skolens og barnehagens betydning og ansvar i arbeidet med tilrettelegging for trygg samhandling i oppvekstsektoren, både med foreldre/ omsorgspersoner, kolleger og andre instanser
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til oppvekstreformen
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap for å komme i posisjon til, veilede og kommunisere med barn som av ulike grunner har det vanskelig
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for veiledningsprosessen ved utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
- kan anvende faglig kunnskap om forebygging og håndtering av utfordrende situasjoner i samarbeidet med kolleger, barn og foresatte/omsorgspersoner
- kan anvende motiverende intervju som verktøy i samarbeid og veiledning av kolleger, barn og foresatte/omsorgspersoner
- kan kartlegge en situasjon knyttet til mobbing, vold og overgrep og identifisere problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket, og i møte med barn, kolleger, foresatte/omsorgspersoner og andre instanser
- har forståelse for oppvekstsektorens betydning ved veiledning som forebyggende tiltak, i arbeidet med barn og unge med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd
- kan utvikle arbeidsmetoder for å ivareta barn og unges behov for veiledning
- kan utføre og tilpasse veiledningen og kommunikasjonen i forhold til individets eller gruppens behov
- kan bygge relasjoner med kolleger og på tvers av fagfeltet i arbeidet med veiledning og samarbeid rundt barn og unge i utfordrende situasjoner
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Emneoppgave | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 56 Time(r) |
Selvstudie | 220 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | A-F | Individuell | En intern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |