Emne 3: Veiledningsperspektivet

  • Emnefakta

    • Emnekode
      THUSO3
    • Studieprogram
      Trygg håndtering av utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Emne 3: Veiledningsperspektivet

3a. I møte med barnet

3b. I møte med seg selv og andre voksne i barnehage/skole

3c. I samarbeid med foreldre/omsorgspersoner og andre instanser

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kommunikasjon og relasjonsskapende verktøy i møte med kolleger, barn og foresatte/omsorgspersoner
  • har innsikt i BTI modellen
  • har bransjekunnskap om veiledning av barn som har utfordrende atferd, samt deres foresatte/omsorgspersoner
  • forstår skolens og barnehagens betydning og ansvar i arbeidet med tilrettelegging for trygg samhandling i oppvekstsektoren, både med foreldre/ omsorgspersoner, kolleger og andre instanser 
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til oppvekstreformen

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap for å komme i posisjon til, veilede og kommunisere med barn som av ulike grunner har det vanskelig
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for veiledningsprosessen ved utfordrende situasjoner i oppvekstsektoren
  • kan anvende faglig kunnskap om forebygging og håndtering av utfordrende situasjoner i samarbeidet med kolleger, barn og foresatte/omsorgspersoner 
  • kan anvende motiverende intervju som verktøy i samarbeid og veiledning av kolleger, barn og foresatte/omsorgspersoner 
  • kan kartlegge en situasjon knyttet til mobbing, vold og overgrep og identifisere problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket, og i møte med barn, kolleger, foresatte/omsorgspersoner og andre instanser
  • har forståelse for oppvekstsektorens betydning ved veiledning som forebyggende tiltak, i arbeidet med barn og unge med sårbarhet for å utvikle utfordrende atferd 
  • kan utvikle arbeidsmetoder for å ivareta barn og unges behov for veiledning
  • kan utføre og tilpasse veiledningen og kommunikasjonen i forhold til individets eller gruppens behov
  • kan bygge relasjoner med kolleger og på tvers av fagfeltet i arbeidet med veiledning og samarbeid rundt barn og unge i utfordrende situasjoner

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Emneoppgave
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
56 Time(r)
Selvstudie
220 Time(r)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig eksamen
A-F
Individuell
En intern sensor
Skikkethetsvurdering
Bestått - ikke bestått

Pensum

THUSO3 Emne 3: Veiledningsperspektivet

Program som bruker emnet