VPLD1101 Introduksjon til vernepleieryrket

    • Studiepoeng
      20
    • Undervisningssemestre
      2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Ingen.

Emnets innhold

Det faglige innholdet i emnet «introduksjon til vernepleieryrket» retter søkelyset på to
områder:
Profesjon, rolle og mandat
Menneskets funksjon, utvikling & helse og helsefremmende arbeid
Temaer
Vernepleierens yrkesrolle og profesjon
Habilitering/rehabilitering
Teori om psykologiske perspektiver
Teori om funksjonsvansker- og funksjonsnedsettelser
Folkehelsearbeid, sykdomsforebygging og helsefremming
Akademisk skriving

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten
har kunnskap om vernepleierens rolle og funksjon
har kunnskap om vernepleie som profesjon, vernepleierens samfunnsansvar,
fagområdets historie, kunnskapsgrunnlag
har bred kunnskap om psykologisk og biologisk utvikling og læring i et
livsløpsperspektiv
har bred kunnskap om pedagogiske teorier, ulike læringssyn og
didaktiske prinsipper
har kunnskap om mestring og tilrettelegging for autonomi, selvhjelp
og selvregulering
har kunnskap om begrepene utvikling og endring og hvordan skillet mellom dem
har betydning for miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
har bred kunnskap om årsaker og forhold som påvirker kognisjon, somatikk og
atferd generelt, og kognitive funksjonsnedsettelser og utviklingshemming spesielt
har bred kunnskap om livssituasjonen til personer med utviklingshemming i et
individ- og samfunnsperspektiv
har kunnskap om barn og unge og er en utøver som ivaretar deres behov for
behandling og/eller tjenester, og kan sikre deres medvirkning og rettigheter
har kunnskap om hvordan sosial ulikhet og sosiale problemer som omsorgssvikt,
vold, overgrep, mobbing, rus-sosioøkonomiske problemer påvirker helse
har bred kunnskap om folkehelsearbeid, sykdomsforebygging og helsefremming
på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
har bred kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid, og har
kunnskap om hvordan språk og kultur påvirker dette
har kunnskap om forskningsmetode og prinsipper og begreper for vurdering av
vitenskapelig kvalitet

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene består av studentaktive læringsformer:
Selvstudium
Digitale undervisningsopplegg
Fysiske samlinger
Forelesninger, gruppearbeid, framlegg, skriftlig innlevering, individuelt og i gruppe

Arbeidskrav
  • Deltakelse på to fysiske samlinger
  • Gjennomføring av læringssti
Vurdering

Individuell mappeeksamen med to individuelle skriftlige besvarelser.
Mappen vurderes som helhet med graderte bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste
ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Mappeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for sosialvitenskap og veiledning